Anketa:
GrossGlockner alebo ako som prišiel o Alpské panenstvo....11. – 13. 2005 2/4
ZdieľaťPridané: 05.09.2005 Autor: vmax
Čitatelia: 18262 [Mototuristika - Európa - Výlet]
![]() |
Grossglockner Hochalpenstrasse |
Bol najvyšší čas to zabaliť a preto valím z Kaprunu smerom na Fusch. Tankujem asi 7 litrov na poslednej benzínovej pumpe pred mítnicou do plna, platím 17 eur a ukrajujem prvé kilometre tejto úžasnej cesty. Asfalt je suchý a kvalitný. Zaráža ma, že nikde nevidím žiadne obmedzenie rýchlosti v duchu si hovorím no super, to sa vyšantím. Je okolo obeda a cesta je prepchatá kolónami áut. Predbieham kolónu za kolónou a vychutnávam si zákruty. Idem opatrne hlavne keď vidím namiesto zvodidiel iba betónové stĺpy a pod za nimi priestor pre paraglajderov. Plachtiť nemám čím idem preto opatrne. Všade cítim zápach spálenej spojky, autá dymia a z námahou sa štverajú 12% stúpaním. Radím 3 a vychutnávam si záťah už od 2000 otáčok. Pri 180 stupňových vracákoch dávam za 2. Na dlhých šikanách, ktorých je viac zo strany Heiligenblut dávam za 4. Otáčky sa pohybujú od 3 – 6 tisíc. Je to jazdecká pasia. Zastavujem skoro na každom parkovisku jednak je veľa áut a jednak musím predsa všetko pofotiť. Prichádzam na križovatku kde je odbočka na Edelweisspitze 2571. Na vrchol vedie úzka, kockami dláždená cestička. Z jednej zákruty vyletí čierny golf so štyrmi talianskymi sopliakmi a napriek tomu, že idem skoro po kraji cesty, mám vážne problémy sa im vyhnúť. Až na túto výnimku tam jazdia vodiči opatrne a disciplinovane. Parkujem na malom parkovisku na vrchole a pokúšam sa fotiť sám seba. Na 5 pokus sa mi to celkom darí.
![]() |
Edelweisspitze |
![]() |
Fuschertorl |
Schádzam dolu z Edelweissspitze a vydávam sa odbočkou smer GrossGlockner 20km. V ceste sú dva tunely, v ktorých sú obmedzené rýchlosti. Je v nich mokro a preto idem opatrne. Táto brána sa volá Hochtor. Po sérii zákrut sa dostávam na kruhový objazd kde sa držím smeru GrossGlockner. Po niekoľkých kilometroch prichádzam na Franz Jozefs Hohe. Uzamykám si veci zadara do skriniek a idem sa poobzerať po okolí. Prechádzam sériou tunelov po Gramsgrubenweg (kamzíčia cesta), ktorá vedie po úbočí trojtisícovky Fuscherkarkopf 3331 m. Mám štastie a fotím šantenie kamzíkov. Najprv som si myslel, že oni sa bijú a potom sa to zvrhlo na bohapustú .... no veď posúdte sami z fotografií.
![]() |
Kamzíčie zápasenie |
![]() |
Kamzíčia steska |
Pridané: 05.09.2005 Autor: vmax Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
Body a Trasy v tomto článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!