Anketa:
Používateľská recenzia: MITAS Rally STAR
ZdieľaťPridané: 16.01.2019 Autor: lacamisanegra
Čitatelia: 8084 [Testy a predstavenia - Doplnky]
S kolegom z Poľska sme dlho premýšľali čo obuť na náš výlet Balkánom do Albánska. Mnohí z nás, cestovateľov, sa obracajú na Mitas E-09D, čo je úprimne super pneu (pokiaľ ich nepotrebujete obuť/vyzuť) s najlepšou kombináciou cena/výkon pre cestovné endurá do cca 200kg. Sám som sa často obracal opakovane na "dakarku", ktorá ma nikdy nesklamala. Tento článok bude ale o iných pneumatikách.
Dokonca kolega na Bieszczadzkom rajde prešiel s defektom na zadnom kolese 200km bez akéhokoľvek poškodenia pneumatiky, čomu sme sami nemohli uveriť.
Tento krát sme ale obaja potrebovali niečo s lepšou trakciou v teréne, hlavne čo sa predného kolesa týka. Strávil som kopu času hľadaním pneumatík až som narazil na novinku od Mitas - radu Rally Star (predná E-13, zadná E-12). Novinka ma zaujala, no nevedel som sa dopracovať ku žiadnemu testu. Teda až na jeden, ktorý robil priamo pre fabriku náš Slovenský fenomén - Štefan Svitko. Povedzme si úprimne, väčšinu predaja nebudú tvoriť rally jazdci, ale my, dobrodruhovia na dvoch kolesách. Je rozdiel ako sa pneumatiky správaju na ľahkej motorke niekde v púšti a na ralatívne ťažkom cestovnom endure. Túžil som otestovať túto radu ako možnú voľbu na ťažšie trasy, kde je potrebná dostatočná trakcia, ale aj bezpečnosť na asfalte.
Zázrak sa stal a dostal som možnosť skúsiť túto novinku. Nakoľko mi ale zatiaľ môj stroj (XT660Z - najlepšie cestovné enduro pod slnkom :D ) nedovoľuje obuť 18" koleso, musel som zvoliť náhradu pre zadné koleso - E-09D. Ako my na východe hovoríme: ,,Shit happened", a namiesto E-09 Dakar mi bola z obchodu doručená obyčajná E-09. Síce radosť prezúvať, ale... Nepredbiehajme.
Druhým testovacím bikom bola motorka zrodená podobne ako Ténérka, z rally. Honda XR650R.
Ténérka pred výletom dosť schudla, Honda naopak trochu pribrala, čo nám dávalo približne podobné hmotnosti motocyklov, no rôzne jazdné štýly na rovnakom podklade s rôznou kombináciou obutia. A tak skutočne relevantný a zaujímavý test mohol začať.
Naše očakávania? Pneumatiky zomrú v lepšom prípade na ceste domov. Rýchly a dlhý počiatočný presun zo Slovenska, cez Maďarsko do Čiernej hory a na ceste domov musí mäkšiu zmes zničiť. Horské asfaltové úseky s množstvom tvrdého brzdenia musia deformovať prednú pneumatiku tak, že jej hluk a trasenie nás pripravia o nervy. Aby sme pneumatiky neničili nesprávnym hustením, dbali sme o správny tlak na asfalte, ale aj v teréne.
Bikeri sa ma často pýtajú: ,,A nešmýka ťa na mokrej ceste?". Úprimne, väčšina z nás aj tak bude pneumatiky využívať väčšiu časť na asfalte a tak otázka bezpečnosti by mala byť prvoradá. Nuž, toto sme mohli skúsiť hneď prvý deň. Zo Slovenska nás vyprevádzali silné búrky a tak obavy z brzdenia na mokrom asfalte a držania v zákrutách boli opodstatnené. Predsa len, predná E13-tka budí dojem motocrossovej pneumatiky. Zo začiatku sme brzdili dosť opatrne. Predsa len, nová pneu, malá styčná plocha... Obaja sme boli milo prekvapení a po čase sme sa prestali obávať a zabudli sme, že nie sme na cestných pneumatikách. Prudké brzdenia s dostatočnou dávkou inteligencie neboli problémom či na mokrom, alebo suchom asfalte.
Po oboznámení sa s pneumatikami sme sa odvážili užívať si prekrásne zákruty Balkánu naplno. Verte mi, ono to ide naklopiť, a poriadne. Takže asfalt – brzdná dráha, trakcia, hlučnosť – všetko super.
Konečne nasledovali úseky, pre ktoré volíte tento druh pneu. Často krát sme zabúdali vypínať tzv. "hero mode" čo znamenalo ísť na rýchlejších podkladoch zákruty v drifte doprevádzaných kopou lietajúcich skaliek a zeminy. Daný štýl jazdenia nám neraz spôsobil potrebu výmeny spodného prádla. Cestou sme skúsili snáď všetky druhy podkladov okrem ľadu a snehu (Bohu vďaka). O obtiažnosti nami zvolených trás hovoril aj počet moto / auto turistov ktorých sme stretali rovnajúci sa nule. Voľný makadam so strmými zrázmi, štrkové úseky, cesty, kde veľkosť skál prevyšovala dĺžku chodu mojich tlmičov. Samozrejme nechýbali bahnité i piesočnaté, hlboké koľaje v strmých výjazdoch, no moje "najobľúbenejšie" boli tie bridlicové. Na tých často krát motorka jazdila vás, nie vy ju. Tu bolo potrebné pre úspešný prejazd držať plyn a modliť sa. Tí z vás, ktorí viete ako vyzerá bridlica, viete aká "lahoda" to je. Tip skaly, ktorá je schopná rezať a sekať s neuveriteľnou účinnosťou. Čerešničkou na pomyselnej torte je samozrejme odpad. Rôzne kusy oceľovej pásoviny, drôty i rôzne za jazdy neidentifikovateľné predmety nás presvedčili, že defekt je len otázkou času. Na naše veľké prekvapenie sa ale žiaden defekt nedostavil. Tá 13-tka je snáď nezničiteľná!!! Žiadne stopy po deformácií spôsobenej brzdením, po 6000km minimálna známka opotrebenia a žiaden zničený, či poškodený štupeľ! OFF-road – E13/E12 poskytuje potrebnú trakciu a istotu na rôznych tipoch povrchov, pri správnej technike jazdy podrží.
Pre porovnanie rozdielu medzi E12 a E09 je potrebné mať obe pneumatiky vedľa seba (viď foto). E12 vyzerá podobne ako E-09, no má širšie medzery medzi štupľami a trochu rozdielne usporiadanie. Na asfalte poskytovala len o veľmi málo slabšiu oporu v zákrutách, no čo sa týka životnosti, preukazovala viditeľne menšie známky poškodenia a opotrebenia ako obyčajná E-09. Kolega s kombináciou E13 vpredu a E12 vzadu na XR650r-ke bol nadmieru spokojný. Ani raz nenastala situácia, kedy by edícia Rally star sklamala, alebo nepodržala. Čo by sme však uvítali, by bol väčší kilometrový dojazd zadnej pneumatiky. E12-tka mizla pomerne rýchlo pred očami a tak predpokladám, že na jednu E13-tku by ste v pohode vymenili minimálne 2x zadnú E12. Hlučnosť na konci výletu nebola nijak zvýšená, čo pokladám za pozitívum. Pri cene cca 50€ za E13 a 74€ za E12 si myslím, že ide o veľmi výhodnú kúpu, hlavne čo sa E13-tky týka. Kombinácia E13 a E-09 poskytuje taktiež vynikajúce výsledky na dané využitie, avšak odporúčam ísť vzadu do verzie E-09 Dakar, aj keď riskujete nemalé problémy pri vyzúvaní/obúvaní danej pneumatiky. Klasická verzia E-09, ku ktorej som sa dopracoval omylom (chcel som dakar-ku), ma dosť sklamala svojou odolnosťou a hlavne životnosťou. V porovnaní s E12 mizla rýchlejšie a neporovnateľne slabšie odolávala poškodeniu. Potešil by ma vyšší a odolnejší dezén, alebo E12 v 17" veľkosti s mierne vyšším dezénom. Dojazd 8-tisíc by ma potom urobil úplne blaženým.
Pridané: 16.01.2019 Autor: lacamisanegra Zdieľať
Súvisiace články:
- Honda CRF300L a CRF300 RALLY 2021 – vylepšené ľahké dual-sportky s novým motorom - Redakcia
- Čo jej obuť - Cestovné enduro OFF-ROAD - Redakcia
- Vývoj novej zadnej rally pneumatiky - Ako ďalej v Mitase? - haro007
- Pivot Pegz MK3 - otočné stúpačky pre offroad - motokros, enduro, rally či adventure - Awia
- Nové pneumatiky Mitas TERRA FORCE-R na cestovné ednurá dostupné od apríla 2016 - Redakcia
- Skúsenosti z Rally Albania 2014 – miúsy, duše, T-lock, pneu - Landal