Anketa:
Značka Moto Guzzi dnes oslavuje 100 rokov
ZdieľaťPridané: 15.03.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6475 [Novinky - Oznam]
Presne pred sto rokmi bola v talianskom Mandello del Lario založená značka Moto Guzzi. Kamaráti Carlo Guzzi a Giorgio Parodi vtedy do obchodného registra zapísali spoločnosť Società Anonima Moto Guzzi so zameraním na výrobu a predaj motocyklov.
Známe logo spoločnosti vzniklo tiež v ten istý deň. Obaja spoločníci sa ho rozhodli použiť na počesť svojho kamaráta z armády Giovanniho Ravelliho, ktorý mal firmu zakladať s nimi, ale zahynul pri havárii lietadla. Orol bol vtedajším logom ich letky.
Zaujímavosťou je, že každý jeden motocykel Moto Guzzi zišiel z linky fabriky v Mandello del Lario na brehu jazera Como. Žiaden nikdy nebol vyrobený inde. Fabrika sídli v strede mestečka a stále vyzerá ako za starých čias. Jej súčasťou je aj múzeum, ktoré rozhodne stojí za návštevu.
Ďalšou zaujímavosťou je, že prvý motocyklový veterný tunel na svete malo práve Moto Guzzi; začali ho využívať v roku 1950.
"Guzzisti" mali vždy silnú komunitu a okrem lokálnych klubových stretnutí mávali aj väčšie. Ostatné veľké podujatie sa uskutočnilo pri príležitosti 90. výročia založenia firmy a nasledujúce Moto Guzzi World Days je na pláne od 9. do 12. septembra 2021, ako inak, priamo v Mandello del Lario.
Na počesť svojej storočnice Moto Guzzi ponúka celý modelový rad v špeciálnych výročných farbách pripomínajúcich legendárny špeciál Otto Cilindri (osemvalec). Táto farba bude v predaji iba v roku 2021.
Pridané: 15.03.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- EICMA 2019 - Moto Guzzi prináša V85 TT Travel a limitovanú V7 III Racer pri príležitosti 10. výročia - Awia
- Test klasiky najklasickejšej - Moto Guzzi V7 Stone (2021) - Herghott
- Intermot 2018: Moto Guzzi potvrdila cestovné enduro V85 TT - Awia
- Perfezione latente incredibile - Moto Guzzi V85 TT 2021 Centenario edition! - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!