Anketa:
Yamaha končí s Dakarom a diaľkovými rally
ZdieľaťPridané: 02.03.2022 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3932 [Šport - Rally]
Po 40 rokoch nepretržitej fabrickej účasti na Dakare Yamaha oficiálne ukončuje svoju participáciu na ďalších ročníkoch tejto diaľkovej rally, ako aj ostatných svetových cross-country podujatiach pod záštitou FIM.
Pripomeňme si, že na ostatnom ročníku dakarskej rely skončila fabrická Yamaha na štvrtom mieste, a to s jazdcom Adrienom van Beverenom. Takéto náhle vyhlásenie je prekvapujúce najmä po tom, čo Yamaha ohlásila cestovnejšiu verziu svojej Tenere, World Raid.
Na druhej strane, nepretržitá továrenská účasť na takpovediac všetkých najväčších svetových šampionátoch (MotoGP, WSBK, EWC, motokros a enduro) musí byť finančne veľmi náročná, nehovoriac o tom, že táto účasť bola často nielen veľmi úspešná, ale doslova až encyklopedicky legendárna.
Prezident a CEO Yamaha Motor Europe Eric de Seynes o odchode z Dakaru doslova povedal: „Naši off-roadoví zákazníci majú teraz iné očakávania a hľadajú iné produkty, a ak ich nechceme stratiť, musíme im vyhovieť.“
Pridané: 02.03.2022 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Yamaha sa s Ténéré 700 World Raid vracia k africkým koreňom - Botturi a Tarres idú na Africa Eco Race 2022 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!