Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3075 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28572
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17013)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11559)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

Buell XB9R Firebolt

 Zdieľať

Pridané: 26.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9341 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Americké motocykle Buell koncepčne vychádzajúce z Harleyov boli odjakživa známe
zaujímavými technickými riešeniami a svojským nezameniteľným designom. Inak tomu nieje
ani pri novinke na rok 2002 Buell XB9R Firebolt. Poďme sa teda naňho pozrieť bližšie...

Pri pohľade spredu každého určite zaujme predná polokapotáž s dvojicou dravých reflektorov. Tá je vyrobená z materiálu Surlyn, ktrorý má tú výhodu, že farba je zamiešaná priamo do neho a nemusí byť preto lakovaný. Bežný škrabanec sa dá teda jednoducho odstrániť vyleštením.

Asi najdominantnejším prvkom Fireboltu je však mohutný hliníkový rám typu DELTABOX, ktorý obopína srdce stroja pochádzajúce z Milwaukee. Rám má vďaka svojej konštrukcii vysokú tuhosť čo je faktorom, ktorý výrazne zlepšuje ovládateľnosť storoja. Aby bol však čo najlepšie využitý priestor tak sa konštruktéri rozhodli využiť vnútro rámu ako palivovú nádrž. Je to priam neuveriteľné, ale do tejto "nádrže" sa zmestí až 14 l paliva a okrem úspory miesta sa posúva ťažisko bližšie k vozovke a stredu motocykla.

Zaujímavo je vymyslené aj uchytenie a odpruženie kolies. Zadná asymetrická hliníková vidlica je odpružená centrálnou jednotku Showa a to bez akéhokoľvek prepákovania a jej pravá polovica slúži zároveň aj ako nádržka na olej. Obe tieto "úsporné" riešenia síce boli už u iných motocyklov použité, ale v sériovej výrobe majú teraz premiéru.
Vpredu nájdeme teleskopickú vidlicu typu up-side down Showa so zdvihom 120 mm. Obe pružiace jednotky sú samozrejme plne nastaviteľné.

 Predná brzda je vyriešená naozaj zaujímavo...
Predná brzda je vyriešená naozaj zaujímavo...

Okrem tuhého rámu a kvalitného odpruženia je dôležitým faktorom pre dobré jazné vlastnosti nízka hmotnosť. O to cennejšie je keď sa konštruktérom podarí žnížiť hmotnosť neodpružených častí. Ľahšie koleso lepšie kopíruje nerovnosti a tým zlepšuje kontakt pneumatiky z vozovkou a tým aj stabilitu stroja.
Toto v Buelli dosiahli použitím ľahkých diskov kolies s dvanástimi tenkými lúčmi na prednom kolese a šiestimy hrubšími lúčmi na zadnom. Okrem toho je na prednom kolese použitá jednokotúčová brzda s neuveriteľným priemerom 375 mm, čo by v spolupráci so šesťpiestikovým strmeňom malo zabezpečiť rovnaký brzdný účinok ako dvojkotúč, pri výraznej úspore neodpruženej hmotnosti.
Tento kotúč však musel byť kôli svojmu priemeru uchytený priamo na ráfik kolesa a nie na náboj, čo má dve výhody. Po prvé sa brzdný účinok prenáša rovno na ráfik a nie cez náboj kolesa a lúče disku a po druhé to umožnilo použiť ľahší a kompaktnejší brzdový kotúč.

Menej zmien však konštruktéri pripravili na motore. Ten vychádza so starých známych motorov Harley Davidson. Je to klasický dvojválec do V so 45 stupňovým uhlom medzi válcami. Nezmenilo sa ani chladenie vzduchom a dvojventilová techinka OHV. Rozdielny je však objem 984 ccm s pomerom vŕtania a zdvihu, aký nemá u ostatných Harleyov obdoby a tiež kompresný pomer 10:1. Väčšie vŕtanie na menší zdvih piestov (tzv. podštvorcový motor) umožňujú motoru dosiahnuť vyššie otáčky. O zásobovanie motora palivom sa stará elektronické vstrekovanie, ktoré je zásobované vzduchom z veľkoobjemového airboxu. Práve ten už nenarušuje design celého stroja, ako tomu bolo u predchádzajúcich Buellov (čierna plastová "pixla" po boku nádrže), ale vďaka umiestneniu paliva do rámu sa skryl pod "nádrž".
Výsledkom týchto všetkých zmien je výkon 92 koní pri 7200 ot./min a krútiaci moment 92 Nm v strednom pásme otáčok, ktorý je prenášaný na zadné koleso, ako je už u Buellov zvykom ozubeným remeňom.
Tieto parametre na na prvý pohľad nezdajú nijak závratné v porovnaní s japonskými superbikmi, ale podľa Erica Buella, zakladaťeľa firmy, väčšina motokárov jazdí na bežných cestách, kde sa obrovský výkonový potenciál "pretekárskych špeciálov" aj tak neuplatní...

Záleží teda na motorkárovi či dá prednosť nadupanému japonskému špeciálu typu R1, alebo novému technicky zaujímavému Buellu s "neokukaným" designom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.

TECHNICKÉ PARAMETRE:
Motor: Vzduchom chladený štvortaktný dvojválec do V 45°, dva ventily na válec, rozvod OHV
Zdvihový objem: 984 ccm
Vŕtanie a zdvih: 88,9 x 78,8
Kompresný pomer: 10:1
Výkon: 92 koní pri 7200 ot./min
Kútiaci monent: 92 Nm pri 5500 ot./min
Vstrekovanie: Elektronické
Prevodovka: 5 stupňová
Sekundárny prevod: Ozubený remeň
Rám: Hliníkový typu Deltabox
Odpruženie: vpredu teleskopická vidlica typu up-side down zdvih 120 mm vzadu centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka bez prepákovanie Showa
Brzdy: vpredu kotúčová s kotúčom 375 mm a šesťpiestikovým strmeňom vzadu kotúčová s kotúčom 230 mm a jednopiestikovým strmeňom
Pneu: vpredu 17-palcové 120/70 vzadu 17-palcové 180/55
Rozmery dĺžka/šírka/výška: 1940/768/1092 mm
Rázvor: 1320 mm
Výška sedla: 775 mm
Hmotnosť: 175 kg
Objem palivovej nádrže: 14 l

Pridané: 26.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »