Anketa:
Yamaha odhaľuje nový superšport R9 pre rok 2025 s trojvalcom
ZdieľaťPridané: 24.10.2024 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2624 [Novinky - Predstavujeme]
Uvedenie nového modelu „R“ bolo pre spoločnosť Yamaha vždy prelomovým momentom, od predstavenia pôvodného modelu R1 v roku 1998. A teraz nastal čas s najnovším očakávaným modelom, ktorý sa pripojí k legendárnemu radu R; R9.
Seriál článkov - Novinky 2025:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2025 | Nasledujúci
V priebehu rokov sa trh superšportov zmenil, potreby a túžby jazdcov sa vyvíjajú a emisné predpisy sa sprísňujú. Práve táto zmena viedla spoločnosť Yamaha k rozhodnutiu, že ich model R1 sa od roku 2025 stane výlučne závodným modelom, a to uvedením modelu R1 RACE a pokračovaním modelu R1 GYTR.
Motor CP3 s krútiakom a objemom 890 cm3
Model R9 je poháňaný kvapalinou chladeným trojvalcovým motorom Yamaha CP3 s objemom 890 cm3, rozvodom DOHC a vstrekovaním paliva so 4 ventilmi na valec. Priemer valca a zdvih 78 mm x 62 mm a kompresný pomer 11,5:1 poskytujú vynikajúci krútiaci moment a dostatočný výkon, čo v kombinácii s jemným ovládaním pomocou systému elektronického ovládania plynu Yamaha (YCC-T) ponúka optimálny výkon na okruhu aj na ceste. Stály prevodový pomer, načasovanie zapaľovania a dávkovanie paliva sú optimalizované na výkon superšportu na okruhu aj na ceste.
Ľahký hliníkový rám v štýle Deltabox
Rám z gravitačne odlievaného hliníka v štýle Deltabox bol vyvinutý špeciálne pre model R9 a jeho tuhosť bola vyladená na športové výkony pri nízkom aj vysokom zaťažení.
V porovnaní s ostatnými modelmi CP3 značky Yamaha je tuhosť základného rámu modelu R9 vyššia vo všetkých troch smeroch: Torzné, pozdĺžne a priečne. Použitím špecifických hrúbok, tvarov a tiež opracovaných otvorov sa inžinieri spoločnosti Yamaha snažili dosiahnuť rovnováhu medzi tuhosťou a ohybom, aby jazdcovi poskytli vysokú úroveň spätnej väzby a jazdného komfortu.
Samostatná hmotnosť rámu 9,7 kg z neho robí najľahší rám, aký bol kedy použitý pre model Yamaha Supersport. Tento ľahký podvozok znamená, že celková hmotnosť modelu R9 za mokra je len 195 kg, čo je optimálny pomer výkonu a hmotnosti.
Rám spolu s pomocným rámom boli navrhnuté tak, aby prispeli k úzkemu a obratnému tvaru modelu R9 a zároveň zdôraznili rýchlosť a výkon skutočného superšportového stroja.
Aerodynamicky najefektívnejší model Yamaha
Vďaka rozsiahlemu testovaniu v aerodynamickom tuneli sa inžinierom podarilo vytvarovať model R9 s menším aerodynamickým odporom (čím sa maximalizovala maximálna rýchlosť a akcelerácia) ako v prípade modelu R6, a to napriek tomu, že model R9 má väčší zdvihový objem, chladič a čelnú plochu.
Táto účinnosť sa dosahuje kombináciou konštrukcie prednej kapotáže, zatiaľ čo nové aerodynamické krídla, ktoré sú pridané tesne pod svetlami, znižujú vztlak prednej časti a zlepšujú kontakt s vozovkou. Za normálnych okolností by samotné pridanie wingletov spôsobilo dodatočný odpor vzduchu, ale opakovaným testovaním sa podarilo eliminovať nepriaznivé vplyvy a konečný dizajn minimalizuje mieru odporu vzduchu a jazdcovi ponúka pocit stability v prednej časti.
Winglety znižujú vztlak predných kolies v priamom smere o 6 až 7 % a v kombinácii s predným spojlerom pod M-kanálom sa tento účinok pri prejazde zákrutou zvyšuje na približne 10 %.
Video: Yamaha R9 2025: Nová generácia Supersportu
Ovládateľnosť na úrovni superšportu: Odpruženie a brzdy
Nové 43 mm obrátené predné vidlice KYB boli kompletne prepracované a teraz sú vybavené samostatnými regulátormi tlmenia pri odskoku a kompresii na ľavej a pravej rúrke vidlice. Každú z nich možno nastaviť samostatne, pričom pravá rúrka slúži na tlmenie odskoku a ľavá na tlmenie pri kompresii vo vysokých aj v nízkych rýchlostiach. Zadný tlmič umožňuje nastaviť predpätie, tlmenie odskoku, tlmenie pri kompresii. Nové usporiadanie prispieva k veľmi presnému tlmeniu, ktoré ponúka lepšiu spätnú väzbu od povrchu závodnej trate alebo cesty.
Model R9 je vybavený monoblokovými strmeňmi Brembo Stylema, ktoré sú ľahké, tuhé a navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu a stabilitu. Radiálny hlavný brzdový valec Brembo, brzdové hadice z nehrdzavejúcej ocele a veľké 320 mm predné kotúče ponúkajú vynikajúcu konzistenciu a ovládateľný pocit, najmä pri dlhodobom používaní a intenzívnom brzdení.
Jazdecká poloha je na modeli R9 verná štýlu superšportu a je navrhnutá ako športová, s nastaviteľnými riadidlami v pretekárskom štýle, ale aby sa vyhovelo rôznym úrovniam jazdcov na okruhoch, ako aj tým, ktorí majú radi ostrú jazdu v premávke. Riadidlá sú pripevnené pod okuliarmi a poskytujú také zaťaženie prednej časti, aké by ste očakávali od superšportu. Poloha je športovejšia ako na modeli R7, ale uvoľnenejšie ako pri modeli R6 RACE.
Sofistikovaná elektronika založená na R1 a režimy YRC
Špičková šesťosová jednotka IMU modelu R9, vyvinutá priamo z elektronických systémov modelu R1. Jednotka IMU dokáže v reálnom čase odosielať údaje do jednotky ECU, ktorá ovláda súbor elektronických asistenčných systémov a následne mení správanie motocykla v závislosti od úrovne podpory, ktorú si jazdec zvolil. Tri integrované jazdné režimy „Sport“, „Street“ a „Rain“ s továrenskými nastaveniami s rôznymi úrovňami pre rôzne podmienky sú doplnené možnosťou prednastavenia dvoch vlastných režimov a štyroch režimov pre pretekársku trať. Nastavenia je možné meniť priamo na prístrojovke alebo prostredníctvom aplikácie Yamaha MyRide. Na optimálne štarty na pretekoch je model R9 vybavený aj systémom riadenia rozjazdu (LCS), ktorý podporuje jazdcov pri štarte a zrýchľovaní z miesta. Pri používaní na trati je k dispozícii možnosť vypnutia zadného ABS.
Systém rýchleho radenia (QSS) tretej generácie umožňuje radenie nahor a nadol bez použitia spojky, pričom nastavenie 1 umožňuje radenie pri zrýchľovaní (pre radenie nahor) a spomaľovaní (pre radenie nadol), zatiaľ čo nastavenie 2 umožňuje aj radenie nadol pri zrýchľovaní a nahor pri spomaľovaní, čím poskytuje väčšiu funkčnosť v širšom rozsahu scenárov. Vo výbave nájdeš aj tempomat a obmedzovač rýchlosti.
Y-TRAC – Cíťte sa ako pretekár!
Aplikácia Y-Trac zvyšuje zážitok zo superšportu a umožňuje jazdcom zlepšiť jazdu a výkon na okruhu prostredníctvom nástrojov, ktoré sú zvyčajne dostupné len profesionálnym pretekárom. Aplikácia Y-Trac je odvodená od pretekov a ponúka možnosť zaznamenávať a analyzovať jazdné údaje ako časy na kolo a sektory, ako aj údaje o stroji vrátane uhla náklonu, otáčok motora, polohy prevodového stupňa, rýchlosti, polohy škrtiacej klapky a úrovne podpory elektronických podporných systémov, ako je napríklad kontrola trakcie.
Údaje o polohe GPS možno prinášať prostredníctvom smartfónu jazdca, ale ak chce jazdec používať jednotku GPS na motocykli, systém Y-TRAC možno prepojiť so zariadením Garmin GLO2. Y-Trac ponúka aj možnosť „virtuálneho pitboardu“, v rámci ktorého môže posádka v boxoch posielať správy na palubnú dosku jazdca počas jazdy na trati.
Majitelia zariadenia R9 sa môžu zaregistrovať na používanie bezplatnej skúšobnej verzie aplikácie alebo si predplatiť prémiové predplatné.
Model R9 na rok 2025 je k dispozícii vo farbách Icon Blue a Tech Black a v predajniach Yamaha by sa mal objaviť od marca.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Yamaha |
Model: | R9 |
Rok: | 2025 |
Novinka: | NOVINKA 2025 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový trojvalec |
Objem: | 890 ccm |
Max. výkon: | 119.0 k (87.5 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 118 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna Brembo Stylema |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 195 kg |
Výška sedla: | 830 mm |
Rázvor: | 1440 mm |
Dĺžka: | 2070 mm |
Šírka: | 705 mm |
Výška: | 1180 mm |
Svetlá výška: | 140 mm |
Objem nádrže: | 14 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 210 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | odpruženie KYB |
Poznámka: | |
Poznámka: | 6-osová jednotka IMU vyvinutá pre model R1 Zaznamenávanie a analýza jazdných údajov pomocou Y-TRAC |
Pridané: 24.10.2024 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Novinky 2025:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Novinky 2025 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Yamaha modernizuje radu Tracer 9 2025: Matrix LED svetlomet, automat, radar - Redakcia
- Kawasaki predstavuje dve štýlovky z rodiny W a Meguro pre rok 2025 - Redakcia
- Honda vybalila nový CB1000 Hornet spolu s verziou SP pre rok 2025 - Redakcia
- Honda X-ADV dostáva svieži dizajn a kopec praktických a komfortných vylepšení pre 2025 - Awia
- Nová Yamaha Tracer 9 a Tracer 9 GT 2021 v toskánskych zákrutách - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Honda Forza pre 2025 vylepšuje výbavu, praktickosť a estetiku
- Yamaha modernizuje radu Tracer 9 2025: Matrix LED svetlomet, automat, radar
- Kawasaki inovuje jeden z najúspešnejších naháčov Európy Z900 a Z900 SE 2025
- Honda inovuje Rebely: Vylepšená ergonómia, inovované technológie a nový model CMX1100SE Rebel
- Piaggo predstavilo inovovaný trojkolesový skúter MP3 310
- Honda inovovala turistu NT1100 - dostáva semiaktívny podvozok, viac krúťaku a náklonovú elektroniku
- R. I. P. Lehy, drž sa tam hore!
- Triumph predstavuje novú motokrosovú 450cc s Rickym Carmichaelom
- Honda vybalila nový CB1000 Hornet spolu s verziou SP pre rok 2025
- ISDE 2024 v Španielsku aj s účasťou SMF
- ... zobraz všetky články od tohto autora