Anketa:
Drevený kostolík Surdesti, Rumunsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Drevený kostolík v Surdesti
V malej dedinke v srdci Maramuréša sa nachádza malebný drevený kostolík z roku 1724, ktorý slúži dodnes svojmu účelu. Aj v súčasnosti je to kostol miestneho cirkevného zboru cca 900 obyvateľov, z ktorých prevažná väčšina sú grékokatolíci. Zo stavby je cítiť, že je „živá“.
Veža kostola s výškou 72 m radí kostol podľa určitých tabuliek na prvú priečku medzi drevenými stavbami v Európe (riešia sa spory o prvenstvo s kostolom v Sapante).
Na drevených trámoch sú vidieť zvyšky prastarých fresiek a vnútri je krásny ikonostas. Kostolík je útulný a skromný, presne korešponduje s krajinou a jej ľuďmi. Priamo od kostola je výhľad na vežu obdobného kostola v susednej dedinke Plopis.
Kostolík je prístupný turistom za symbolický poplatok 3,- Lei ale fotenie v interiéri nie je dovolené (vôbec, rešpektoval som to). Sprístupňuje ho mladá, veľmi dobre anglicky hovoriaca dáma, ktorá vďačne zodpovie akékoľvek otázky. Ak by bola náhodou odbehnutá, treba len počkať alebo sa spýtať v susednom dome.
EU sem aktuálne nalieva peniaze na rekonštrukčné práce a úpravu okolia. Dúfam, že nezničia charakter tohto krásne miesta (aj keď sa toho dosť obávam). Cesta ku kostolíku je značená ako „Monument“
Wooden church in Surdesti
In a small village in the heart of Maramures, there is a picturesque wooden church from 1724, which still serves its purpose. Even now, the church is active center of local christian community (about 900 people), of which the vast majority are Greek Catholics. The building is still "live".
Church tower with a height of 72 m advises the church on the first rung of the wooden buildings in Europe (conflicts over leadership with the church in Săpânţa). On the wooden beams there are visible remains of frescoes and the iconostasis is nice. The church is a cozy and modest, exactly like the country and its people are.
Directly from the church is a view to a similar tower of the church in the neighboring village Plopis. The church is open to tourists for a small fee 3,- Lei (photos of interior are not allowed). There is very good english speaking young lady-guide in the church. If she is not there, you should just wait or tell in the house next to the church.
In present time, the EU pours money for renovations and landscaping. I hope they will not destroy the character of this beautiful place (but I am very afraid they will...). The road to the church is marked as „Monument“.
Fotogaléria:
22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

22.09.2014 - Landal

Detaily:
Krajina: | Rumunsko |
Región: | Maramureš |
Typ: | Kostol |
Pridal: | Landal 29.09.2014 (21:15) |
Poloha: | N 47.603 E 23.771 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6752 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
S prístupom nie je žiadny problém.
There is no problem to get there.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Tatársky kameň, Cavnic, Rumunsko, Rumunsko | Pamiatka | 10.2 km SV |
2. | Trasa Baia Mare - Mara, Rumunsko | Priesmyk | 10.6 km S |
3. | Vrch Ignis 1306 m.n.m., Rumunsko | Vyhliadka | 16.1 km SZ |
4. | Izvoare, Rumunsko | Osada | 17.0 km S |
5. | Mara - Breb, trasa, Rumunsko | Trasa | 17.7 km S |
6. | Penzión a Reštaurácia La Pintea Haiducu, Mara, Rumunsko | Reštaurácia | 18.4 km S |
7. | Casa Hoban - ubytovanie v sudoch a privát, Firiza, Rumunsko | Privát | 21.5 km SZ |
8. | Sârbi - vodné koleso, Rumunsko, Rumunsko | Dedina | 22.0 km SV |
9. | Trasa Blidari - Sarasau, Rumunsko | Trasa | 22.4 km SZ |
10. | Offroad z Mara do Valea Neagra, Rumunsko | Trasa | 22.6 km S |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!