Anketa:
Banícka osada Magurka, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Banícka dedinka. Je obklopená nádhernou prírodou. Dnes sa začínajú niektoré drevenice opravovať tak sa poponáhľajte kým je to ešte ako tak pôvodné.
Magurka leží v Nízkych Tatrách na konci Ľupčianskej doliny vo výške 1050 m.n.m a je to najvyššie položená osada na Slovensku. Kedysi banícka osada mala význam v rámci celej Rakúsko - Uhorskej monarchie. Vzorka zlata s označením Magurka Ungarn sa nachádza v mineralogickej zbierke viedenského Kunsthistorische museum a v múzeu v Budapešti je nugget rýdzeho zlata z Magurky, ktorý váži až 8 kg! Po dlhých rokoch je otvorená aj chata Magurka, kde sa počas Povstania v zimných mesiacoch zdržiaval štáb IV. československej partizánskej brigády.
Články:
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Dedina |
Pridal: | Beal 04.01.2007 (23:42) |
Poloha: | N 48.945 E 19.431 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 17582 |
Nadmorská výška: | 1300.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Odbočuje sa z cesty č.18 idúcej z Ružomberka do Liptovského Mikuláša po južnej strane priehrady Liptovská Mara. Z tejto cesty sa odbočuje do Lupčiankej doliny v dedine Partizánska Lupča.
Ďalej cesta vedie cez Lupčiansku dolinu z ktorej sa odbočuje na Magurku. Povrch je síce asfalt ale zub času je mu neprilepšil. Ideálne pre endurá ale pri troche chcenia to pôjde aj na niečom cestnejšom.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Chata Magurka, Slovensko | Privát | 0.4 km V |
2. | Ubytovňa ozdravovne Železnô, Slovensko | Penzión | 3.4 km S |
3. | Hotel Ski & Wellness Residence DRUŽBA****, Demänovská Dolina, Slovensko | Hotel | 11.5 km V |
4. | Vyhliadková veža Ostredok, Jasná, Slovensko | Vyhliadka | 11.8 km V |
5. | Pamätník Jána Švermu, Demänovská dolina, Slovensko | Pamiatka | 11.8 km V |
6. | Krpáčovo, Slovensko | Jazero | 11.9 km JV |
7. | Penzión pri jazere-Krpáčovo, Slovensko | Penzión | 12.0 km JV |
8. | Symbolický cintorín obetiam Nízkych Tatier, Ostredok, Slovensko | Pamiatka | 12.1 km V |
9. | pizzeria 7th Heaven, Slovensko | Reštaurácia | 12.3 km Z |
10. | Penzión Poľana, Slovensko | Penzión | 12.3 km Z |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!