Anketa:
Spomienkový kríž za zosnulých motorkárov, Šturec, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
V roku 2005 sme na podnet slave-a zorganizovali prvý ročník jazdy za zosnulých motorkárov. Za cieľ tejto jazdy sme zvolili zrovna Šturec a na vrchole sme osadili kríž venovaný zosnulým kamarátom. Z tejto akcie sa napokon vytvorila pravidelná akcia.
Pozri seriál článkov: Jazda za zosnulých motorkárov
Články:
- Jazda za zosnulých motorkárov 2015 - pozor, zmena!
- 11. jazda za zosnulých motorkárov 2015 v zmenenom formáte
- Jazda za zosnulých motorkárov 2017 - Príď zapáliť sviečku
- Report: Jazda za zosnulých motorkárov 2017
- Pozvánka: 15. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2018, 17. - 19. 8. 2018, Kamenec pod Vtáčnikom
- Report: 15. stretnutie motorideákov 2018
Fotogaléria:
18.06.2017 - Awia

18.06.2017 - Awia

18.06.2017 - Awia

18.06.2017 - Awia

18.06.2017 - Awia

18.06.2017 - Awia

08.06.2014 - Awia

08.06.2014 - Awia

08.06.2014 - Awia

08.06.2014 - Awia

16.06.2013 - Awia

16.06.2013 - Awia

16.06.2013 - Awia

16.06.2013 - Awia

16.06.2013 - Awia

14.06.2011 - Awia

14.06.2011 - Awia

14.06.2011 - Awia

14.06.2011 - Awia

15.06.2009 - Odin

15.06.2009 - Odin

19.06.2007 - Herghott

24.05.2006 - Budha


12.06.2005 - Awia

12.06.2005 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 09.06.2015 (11:51) |
Poloha: | N 48.839 E 18.999 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10408 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Šturec, Slovensko | Priesmyk | 0.1 km V |
2. | Harmanecká jaskyňa, Slovensko | Prírodný úkaz | 3.7 km JV |
3. | Vodný žľab Rakytovo, Slovensko | Pamiatka | 4.1 km JV |
4. | Horský hotel Kráľová Studňa, Slovensko | Hotel | 5.2 km SV |
5. | Koliba u sv. Krištofa, Slovensko | Reštaurácia | 8.9 km JV |
6. | Trasa: Trnavá Hora - Šútovo, Slovensko | Trasa | 9.4 km Z |
7. | Sedlo Tunel, Slovensko | Zaujímavosť | 10.0 km J |
8. | Osada Rybie (Rybô), Slovensko | Osada | 10.2 km V |
9. | Turčianske Teplice - kúpele, Slovensko | Mesto | 10.5 km Z |
10. | Športovo-rekreačné zariadenie Drienok Mošovce, Slovensko | Kemping | 10.6 km SZ |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!