Anketa:
Priesmyk Veľký svätý Bernard (Col du Grand Saint-Bernard) 2473 m, Taliansko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Francúzky: Col du Grand Saint-Bernard
Taliansky: Passo del Gran San Bernardo
Horský prechod spájajúci švajčiarsky kanton Valais (Vallis) s talianskym údolím Aosty. popod priesmyk vedie tuel spoplatnený mýtom. Priesmyk bol využívaný už v dobe bronzovej poznali ho už Keltovia. Rimania cez neho vybudovali cestu a nazývali ho Mont Jovis - Jupiterova hora. Za svoj dnešný názov vďačí arcidiakonovi z Aosty ktorý nechal v 11. storočí na vrchole priesmyku zriadiť hospic a ktorý neskôr vstúpil do dejín ako svätý Bernard z Menthonu. Napriek mimoriadnemu významu priesmyku trvalo Švajčiarom do roku 1893 kým vybudovali použiteľnú cestu. Talianom sa to podarilo až v roku 1905. Vysoká nadmorská výška však dovoľovala prevádzku len v letných mesiacoch preto v roku 1964 otvorili 5828m dlhý tunel. Aj ten dosahuje značnej výšky 1925 m n.m. ale vďaka protisnehovým a protilavínovým galériám je bezpečný celý rok.
Pozri tiež: Priesmyk Malý svätý Bernard (Col du Petit Saint Bernard)
Články:
Fotogaléria:
07.02.2016 - Asfalt

07.02.2016 - Asfalt

18.06.2007 - dodoKE

17.07.2005 - Herghott

17.07.2005 - Herghott

23.03.2005 - zeze

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Taliansko |
Región: | Francúzske pohraničie |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | Asfalt 10.02.2016 (14:28) |
Poloha: | N 45.869 E 7.172 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 12427 |
Nadmorská výška: | 2473.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 20.7 km |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vyhliadka na Mont Blanc, Francúzsko | Vyhliadka | 24.0 km Z |
2. | Col du Lein, Švajčiarsko | Priesmyk | 26.8 km S |
3. | Priehrada Lac d'Émosson, Švajčiarsko | Jazero | 28.8 km SZ |
4. | Priesmyk Malý svätý Bernard (Col du Petit Saint Bernard), Taliansko | Priesmyk | 30.6 km JZ |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!