Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1927 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29866
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12222)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Priesmyk Veľký svätý Bernard (Col du Grand Saint-Bernard) 2473 m, Taliansko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť

Priesmyk Veľký svätý Bernard, Taliansko - Bod záujmu

Francúzky: Col du Grand Saint-Bernard
Taliansky: Passo del Gran San Bernardo

Horský prechod spájajúci švajčiarsky kanton Valais (Vallis) s talianskym údolím Aosty. popod priesmyk vedie tuel spoplatnený mýtom. Priesmyk bol využívaný už v dobe bronzovej poznali ho už Keltovia. Rimania cez neho vybudovali cestu a nazývali ho Mont Jovis - Jupiterova hora. Za svoj dnešný názov vďačí arcidiakonovi z Aosty ktorý nechal v 11. storočí na vrchole priesmyku zriadiť hospic a ktorý neskôr vstúpil do dejín ako svätý Bernard z Menthonu. Napriek mimoriadnemu významu priesmyku trvalo Švajčiarom do roku 1893 kým vybudovali použiteľnú cestu. Talianom sa to podarilo až v roku 1905. Vysoká nadmorská výška však dovoľovala prevádzku len v letných mesiacoch preto v roku 1964 otvorili 5828m dlhý tunel. Aj ten dosahuje značnej výšky 1925 m n.m. ale vďaka protisnehovým a protilavínovým galériám je bezpečný celý rok.

Pozri tiež: Priesmyk Malý svätý Bernard (Col du Petit Saint Bernard)

Články:

Fotogaléria:

07.02.2016 - Asfalt

Priesmyk Veľký svätý Bernard, Taliansko - Bod záujmu

07.02.2016 - Asfalt

Priesmyk Veľký svätý Bernard, Taliansko - Bod záujmu

18.06.2007 - dodoKE

Veľký Bernard

17.07.2005 - Herghott

Posledná fáza južnej rampy Veľkého Svätého Bernarda, galéria

17.07.2005 - Herghott

Klesanie z Veľkého Svätého Bernarda

23.03.2005 - zeze

Serpentíny severnej rampy Col-u du Grand St Bernard  (2423m) sú poslednými na tomto výlete. Tak  zasa niekdy!

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth

Stiahni si trasu:

GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google Earth
Krajina:Taliansko
Región:Francúzske pohraničie
Typ:Priesmyk
Pridal:Asfalt 10.02.2016 (14:28)
Poloha:N 45.869 E 7.172
Približná poloha:nie
Čitatelia:12427
Nadmorská výška:2473.0 m n.m.
Povrch:asfalt
Dĺžka trasy:20.7 km

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Vyhliadka na Mont Blanc, FrancúzskoVyhliadka24.0 km Z
2.Col du Lein, ŠvajčiarskoPriesmyk26.8 km S
3.Priehrada Lac d'Émosson, ŠvajčiarskoJazero28.8 km SZ
4.Priesmyk Malý svätý Bernard (Col du Petit Saint Bernard), TalianskoPriesmyk30.6 km JZ
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »