Anketa:
Vyhliadková veža Tokaj, Malá Tŕňa, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Pri obci Malá Tŕna "vyrástla" nová dominanta Tokaja, 12 metrov vysoká vyhliadková veža zaujímavá svojím tvarom. Pripomína totiž drevený sud a nachádza sa priamo vo viniciach - medzi obcami Malá Tŕňa a Černochov.
Oblasť je vytipovaná na zápis do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO za Slovenskú republiku.
Články:
- Honda GL1800 Goldwing Tour DCT 2019 - luxusný šesťvalec trochu inak
- Pozvánka: 17. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2020 Košice
Fotogaléria:
10.06.2019 - Awia

04.04.2016 - vucke.sk

04.04.2016 - vucke.sk

04.04.2016 - vucke.sk

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 06.04.2016 (07:00) |
Poloha: | N 48.443 E 21.691 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11091 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
web.vucke.sk/sk/novinky/nad-tokajom-stoji-nova-vyhliadk...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pivnice Tokaj, Slovensko | Zaujímavosť | 2.8 km SZ |
2. | Vdovjak , Tokajské víno, Veľká Tŕňa, Slovensko | Penzión | 2.9 km S |
3. | Kaplnka a prameň Cejkov, Slovensko | Kostol | 4.3 km SV |
4. | Kaplnka Kašov, Slovensko | Kostol | 5.8 km SV |
5. | Kaštieľ Františka Rákocziho, Borša, Slovensko | Hrad | 6.1 km J |
6. | Koliba Luhyna, Slovensko | Reštaurácia | 6.2 km SZ |
7. | Prístav, Streda nad Bodrogom, Slovensko | Zaujímavosť | 6.8 km JV |
8. | Najnižšie položené miesto Slovenska, Slovensko | Zaujímavosť | 6.9 km J |
9. | Vyhliadka nad obcou Vágáshuta (Vágašská Huta), Maďarsko | Vyhliadka | 10.7 km Z |
10. | Kameňolom Brehov, Slovensko | Baňa | 10.7 km SV |
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!