Anketa:
Kaštieľ a letohrádok Dardanely, Markušovce, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Sme v obci Markušovce, juhovýchodne od Spišskej Novej Vsi, v údolí rieky Hornád. Na úbočí kopca stojí hrad, založený v roku 1284, povyše je farský kostol.
Pred očami máme opevnený poschodový kaštieľ, renesančnú pevnosť s nárožnými vežami, obohnanú vodnou priekopou. Pôvodne bol jednoposchodový s vysokou atikou, no v rámci rokokovej prestavby (1770-1775) sa zvýšili obvodové múry, čím nadobudol dojem dvojposchodovej budovy.
V zadnej časti parku stojí letohrádok Dardanely, pôvabný rokokový pavilón, hoci zatiaľ bola postavená len jeho stredná časť. V spoločenskej miestnosti sú krásne fresky s výjavmi z gréckej mytológie. Príležitostne sa v letohrádku konajú koncerty a od roku 1983 je v ňom sprístupnená Expozícia klávesových hudobných nástrojov, zameraná na domácich výrobcov, ktorá je jedinou svojho druhu na Slovensku. V dolných výstavných priestoroch nájdeme malé organy, získané z okolitých katolíckych a evanjelických kostolov. Poschodie je venované strunovým a klávesovým nástrojom prevažne z 19. storočia. Letohrádok je tiež miestom, kde sa konajú rôzne výchovné a kultúrno-vzdelávacie podujatia.
Fotogaléria:
18.02.2017 - JL89

04.10.2009 - zeON

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | JL89 18.02.2017 (12:09) |
Poloha: | N 48.916 E 20.624 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6679 |
Nadmorská výška: | 435.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Kaštieľ Markušovce, Michalská 55, 053 21 Markušovce
Tel.: +421 917 74 63 38, +421 53 449 82 12
E-mail: kastiel@muzeumspisa.com, kastielmarkusovce@gmail.com
Www: www.muzeumspisa.com
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Markušovský skalný hríb, Slovensko | Prírodný úkaz | 1.8 km V |
2. | Odkalisko, Markušovce, Slovensko | Zaujímavosť | 2.3 km JV |
3. | Šikľavá skala, Matejovce nad Hornádom, Slovensko | Prírodný úkaz | 4.5 km V |
4. | Kostol Nanebovzatia Panny Márie (najvyššia kostolná veža na Slovensku), Spišská Nová Ves, Slovensko | Kostol | 5.1 km SZ |
5. | Kostoloná veža po zaniknutej obci Milaj, Slovensko | Veža | 5.9 km SV |
6. | Bartko, Slovensko | Penzión | 8.1 km Z |
7. | Poráčska dolina - Rekreačné Stredisko ÚSMEV, Slovensko | Penzión | 9.4 km JV |
8. | Lesná sauna, Spišský Hrhov, Slovensko | Zaujímavosť | 9.4 km S |
9. | Poráč Park relax & sport centrum, Slovensko | Penzión | 9.5 km JV |
10. | MX trať Spišský Hrhov (Levoča), Slovensko | Motokrosová trať | 11.7 km S |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!