Anketa:
Pevnosť Bzovík, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Korene bzovíckej kláštornej pevnosti siahajú do XII. Storočia. Patril pôvodne cisterciánom, neskôr prešiel do správy premonštrátskej reholy, ktorá v období ranného stredoveku zohrala významnú úlohu v šírení vzdelanosti a pokroku v oblasti hospodárenia na našom území. Kláštor bol pôvodne postavený v románskom slohu, počas svojej osemsto ročnej histórie zaznamenal viacero stavebných zmien. K najpodstatnejším došlo po roku 1530, keď sa ho zmocnil Žigmund Balaša. Po tom čo z kláštora vyhnal mníchov, nechal prestavať obytné priestory, zrušil a prestaval kostol a celý komplex nechal obstavať mohutným štvorcovým opevnením s nárožnými baštami. V tejto podobe sa kláštor stal dôležitým oporným bodom obrany proti tureckým výbojom. Od polovice XVII. Storočia objekt opäť slúžil cirkvi v rukách jezuitského rádu. Posledná prestavba z roku 1680 je spojená s menom ostrihomského arcibiskupa Juraja Szelepcsénziho. Objekt slúžiaci cirkevným účelom po zrušení časti kláštorov v období jozefínskych reforiem postupne strácal na význame. Od začiatku XX. Storočia prešiel do súkromných rúk a postupne chátral. Najvážnejšie škody utrpel počas II. svetovej vojny a v prvom povojnovom desaťročí. V uvedenom období boli zbúrané všetky objekty.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | rapid 04.09.2007 (13:42) |
Poloha: | N 48.315 E 19.089 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 14241 |
Nadmorská výška: | 312.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
na okraji obce, kúsok - asi 100m treba prejsť po šotoline
Adresa, Kontakt:
klastor.bzovik.sk/index1.php?s=uvod
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Krupinská Vartovka, Slovensko | Veža | 3.9 km S |
2. | Hrad Čabraď, Slovensko | Hrad | 8.0 km J |
3. | Trasa: Vajsov - Svätý Anton, Slovensko | Trasa | 9.8 km SZ |
4. | Šotolina Prenčov - Sitnianska Lehôtka, Slovensko | Trasa | 10.3 km Z |
5. | Apartmány Dobrý ročník, Senohrad, Slovensko | Penzión | 10.4 km SV |
6. | Studňa na dráhach, Slovensko | Vyhliadka | 10.7 km S |
7. | Trasa Sucháň - Čebovce, Slovensko | Trasa | 14.3 km JV |
8. | Camping & Glamping, Plachtinské Lazy, Slovensko | Kemping | 14.4 km JV |
9. | Zaniknuté arborétum Feľata, Slovensko | Prírodný úkaz | 14.5 km JZ |
10. | Rozhľadňa Opavská hora (577 m n.m.), okres Veľký Krtíš, Slovensko | Vyhliadka | 15.2 km JV |
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!