Anketa:
Trasa: Koplik -Theth - Škodar, Albánsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Okruh z mesta Koplik do Škodaru cez narodný park a osadu Theth. Cesta je zo strany Kopliku cca. 6 mesiacov uzavretá. Osadu obýva celoročne asi len 20 ľudí. Cez zimu je prístup len zo Škodaru, ale ak to nieje vyslovene nutné nik tam nejazdí. Celý okruh ma cca 120km. Benzín: Koplik, Škodar. Prevýšenie cca.1700m.
Po ceste je viacero menších osád, kde sa dá najesť, kúpiť pivo, prípadne vyhľadať pomoc. Niekolko prameňov s vynikajúcou vodou až vo vyššej nadmorskej výške. Je to jeden z mála kresťanských regiónov v Albánsku.
Pohorie: Albánske Alpy/ Prokletije
Trasa: Horská cesta z mesta Koplik cez osadu Theth do mesta Shkoder.
Kvalita cesty: Dobre zjazdná šotolina, miestami väčšie kamene a štrk prípadne plytké brody. Šírka cca 3m.. Zriedkavo po nej jazdia aj autá (nákladné, offroad, mercedes, prípadne horský autobus)
Náročnosť: ľahká, stredne ťažká
Doporučená doba prejazdu: 1-2 dni
Ubytovanie: vo voľnej prírode, nieje problém nájsť vhodné miesto.
Jedlo/Pitie: v osadách Bzhete-Makaj,Boge, Theth, Kir, Nicaj-Shale, možno kúpiť pivo, párky, syr, rajčiny, chlieb. V horských prameňoch je pitná voda.
Benzín: Koplik, Shkoder
Pokrytie GSM: údolia bez signálu – na hrebeňoch signál dostupný
Poznámky: Cesta vedie kresťanskou oblasťou, cez národný park Thetit s krasovými javmi vápencov a dolomitov. Zo smeru Koplik býva v zime uzavretá (4-6 mesiacov) otvára sa z pravidla v polovici júna. Zo smeru Shkoder je prejazdná po osadu Theth celý rok. Osadu Theth celoročne obýva cca. 20 ľudí. Väčšina obyvateľstva sa sťahuje na zimu do nižšie položených miest. Na dorozumenie je vhodné ovládať základné slová v albánštine. Zriedkavo je možné natrafiť na niekoho kto hovorí anglicky, nemecky, Francúzky, častejšie sa vyskytuje taliančina a gréčtina.
Na trase: Panoráma Majet e Shales
Mapy:
Dobrá je ReiseKnowHow 1:220000, bežná automapa 1:400 000 je dosť nepresná.
Prekvapivo presné sú staré ruské vojenské mapy. Ukážka: Mapa1
Opis trasy:
0 km N 42° 12,7’ E 19° 26,2’
Križovatka v meste Koplik, odbočiť na sever. Cesta sa postupne smeruje na severovýchod do hôr. Asi 20km je planina a asfalt.
19,5 km N 42° 19,6’ E 19° 35,6’
Asfalt konči pri prvých domoch. Ďalej pokračuje dobre zjazdný nespevnený povrch.
25,5 km N 42° 21,4’ E 19° 38’
Suchý brod. Cesta pokračuje cez pasienky smerom do hôr.
26,9 km N 42° 22,1’ E 19° 38’
Prameň na pravo
30,2 km N 42° 23,8’ E 19° 38,5’
Bar v osade Boge. Na ľavo od cesty, je tam smerová tabuľa. Za osadou cesta začína prudko stúpať z 900 mnm až do sedla cca 1700 mnm.
40,9 km N 42° 23,3’ E 19° 43,2’
Sedlo 1668 mnm Hranica parku Thetit. Cesta pozvoľna stúpa aj za sedlom nad pásmo lesa. Dosť lavinózny terén. Popadané lavíny znemožňujú prechod touto cestou.
52,1 km N 42° 24,2’ E 19° 45,5’
Prameň na ľavo. Hranica parku Thetit.
52,5 km N 42° 24,3’ E 19° 45,5’
Bufet na ľavo od cesty. Za bufetom cesta klesá k rieke. Výhľad na osadu Theth.
55,4 km N 42° 23,7’ E 19° 46,4’
Brod a most.
56,6 km N 42° 23,2’ E 19° 46,8’
Most na ľavo k mlynu. Cesta striedavo stúpa klesá, všade nádherné výhľady.
60,8 km N 42° 21,5’ E 19° 46,9’
Vodná elektráreň
61,2 km N 42° 21,3’ E 19° 46,7’
Rieka
63,1 km N 42° 20,3’ E 19° 46,3’
Mostik1
67,4 km N 42° 18,6 E 19° 47,6’
Mostik2
68 km N 42° 18,3’ E 19° 47,8’
Osada Nicaj. Na pravo most, ale cesta pokračuje rovno medzi domy po ľavom brehu rieky.
70,1 km N 42° 17,3’ E 19° 47,8’
Most na pravý breh rieky. Cesta následne prudko stúpa z 300 mnm až do 1200 mnm. A následné klesá do osady Kir. Na hrebeň je cca 14km.
91,2 km N 42° 14,4’ E 19° 42,1’
Bazén pri osade Kir. Cesta klesá, je široká na jedno auto.
100 km N 42° 11,8’ E 19° 42,5’
Mostik3 na pravo. Takých mostov je tu množstvo, spájajú osamotené usadlosti s cestou.
103,3 km N 42° 10,7’ E 19° 43,2’
Reštaurácia pri rieke.
123,9 km N 42° 6,9’ E 19° 34,5’
Ura e Mesi. Starý most.
128,2 km N 42° 4’ E 19° 30,8’
Benzínka
131,8 km N 42° 2,8’ E 19° 29,6
Shkoder, pevnosť Rozafat.
Články:
- Videocestopis: Destination Shqipëria, alebo náš výlet do krajiny orlov (Albánsko)
- Albánska šotolina 2007
- Albánsko 2007
- Dobrodružné Albánsko na druhý pokus
- Náš výlet po Balkáne 2012
- Cesta do raja na sedadle s výhľadom do Albánska
- NoKyrgyzstan 2018
- Okolo Balkánu 2018
Fotogaléria:
03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

03.02.2013 - zeON

21.02.2008 - Awia

21.02.2008 - Awia

21.02.2008 - Awia

21.02.2008 - Awia

21.02.2008 - Awia

21.02.2008 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Albánsko |
Región: | Shkoder |
Typ: | Trasa |
Pridal: | MaAT 03.08.2006 (17:54) |
Poloha: | N 42.248 E 19.561 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 27316 |
Nadmorská výška: | 952.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Dĺžka trasy: | 131.9 km |
Prevýšenie trasy: | 1690 m |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Boga Alpine Resort, Albánsko | Penzión | 18.4 km SV |
2. | Vodopád neďaleko Theth-u, Albánsko | Prírodný úkaz | 21.3 km SV |
3. | Panoráma Majet e Shales, Albánsko | Vyhliadka | 22.1 km SV |
4. | Vyhliadka Delaj (Malesia), Čierna hora | Vyhliadka | 22.9 km S |
5. | Pevnosť Rozafa, Skadar, Albánsko | Hrad | 23.1 km J |
6. | Guest House - Arben Marashi, Theth, Albánsko | Privát | 23.7 km SV |
7. | Ubytovanie v Tamare, Albánsko | Kemping | 24.1 km S |
8. | Vodopády Niagara rieky Cijevna, Čierna hora | Zaujímavosť | 27.7 km SZ |
9. | Cesta do osady Vermosh, Albánsko | Trasa | 28.8 km S |
10. | Pláž Murići, Čierna hora | Pláž | 29.4 km Z |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!