Anketa:
Slovenský orloj, Stará Bystrica, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
V roku 2003 pristúpila obec k výstavbe turistickej atrakcie Slovenského orloja. Nápad vznikol počas generálnej rekonštrukcie Rínku sv. Michala v Starej Bystrici. Po dokončení prvej etapy prác v roku 2005 pristúpila obec k postupnej rekonštrukcii všetkých budov na rínku, ktoré nadobúdajú postupne jednotný architektonický výraz vychádzajúci z tradície a historických inšpirácií. V rámci tohto procesu sa obec rozhodla vybudovať na priečelí domu kultúry Slovenský orloj.
Slovenský orloj po svojom dokončení bude patriť nielen medzi pozoruhodnosti obnoveného rínku (spolu so Zbojníckou baštou, fontánou, zbojníckym kameňom), ale bude patriť medzi jedinečné objekty v rámci Slovenska. Ide o prvý orloj na Slovensku, pretože bude mať všetky atribúty, ktoré sa pre existenciu orloja vyžadujú. V roku 2007 pristúpila Obec Stará Bystrica s architektami Ing. Arch. Ivanom Jarinom a akademickým sochárom Viliamom Loviškom k zmene projektovej dokumentácie a následne došlo k prebudovaniu nosnej konštrukcie orloja.
Treba počkať na každú plnú hodinu vtedy sa Orloj spúšťa.
Video: Slovenský orloj, Stará Bystrica, Slovensko
Články:
- Pozvánka: Jubilejné 10. Stretnutie Motoride-ákov alebo Motoride Tour 2011 - 12. - 14. 8. 2011 - Rajecké Teplice
- Spoznaj krásy Slovenska 2011
- Touratech Travel Event 2013 - adventure víkend na Liptove v úžasnom počasí
- 14. stretnutie motorideákov, 28. - 30. 7. 2017, Kláštor pod Znievom
Fotogaléria:
31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - mgilan

14.11.2010 - tigrik77

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | tigrik77 14.11.2010 (14:53) |
Poloha: | N 49.346 E 18.937 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 14970 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Okolo nádrže Nová Bystrica, Slovensko | Jazero | 7.4 km V |
2. | Vodná nádrž Nová Bystrica, Slovensko | Jazero | 7.6 km V |
3. | Penzión Gájuz, Oščadnica, Slovensko | Penzión | 10.5 km SZ |
4. | Priesmyk Vychylovka, Slovensko | Priesmyk | 10.6 km V |
5. | Privát Kucharčíková, Slovensko | Privát | 10.9 km SZ |
6. | Penzión HM, Slovensko | Penzión | 11.4 km S |
7. | Historická lesná úvraťová železnica, Vychylovka, Slovensko | Pamiatka | 11.5 km V |
8. | Rozhľadňa Terchovské srdce, Slovensko | Veža | 11.5 km JV |
9. | Kemping Belá - Nižné Kamence, Slovensko | Kemping | 11.5 km J |
10. | Zmrzlina Belá, Slovensko | Občerstvenie | 11.9 km J |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!