Anketa:
Most ponad rieku Tara, Čierna hora - Bod záujmu - Tip na Výlet
Most je pri obci Djurdjevića Tara, jeho dĺžka je 370 m a výška 151 m. Prvý raz bol postavený v rokoch 1937-41 a v tomto čase predstavoval vrcholné architektonické a staviteľské dielo. Jedným z najzanietenejších budovateľov bol inžinier Lazar Jauković, miestny rodák. Po vypuknutí druhej svetovej vojny rozhodol hlavný partizánsky štáb v záujme ochrany Durmitoru pred postupujúcimi talianskymi jednotkami o zničení mostu. Úlohou bol poverený ten, kto najlepšie poznal konštrukciu mostu – inžinier Jauković. V máji 1942 položil staviteľ mostu pod piaty mostný oblúk míny a zničil svoje životné dielo. Príbeh tým ale nekončí. V auguste toho istého roku ho zajali okupačné jednotky a na zvyškoch mosta ho zastrelili. Po vojne bol most obnovený a dnes pripomína pamiatku muža, ktorý toto dielo vytvoril aj zničil. Pomník pri ceste na ľavom brehu rieky je pamiatkou Lazara Jaukovića.
Články:
- Transbalkánski servismeni 1. časť - z domu až po Albánsko
- Horami a dolami, plážami a moriami, cestami a necestami krajinou dvojhlavého orla alebo naša Albania tour 2013 – prvá časť
- Balkánska päťka
- ČZ - tou cez Balkán ČZ 175/487
- Cestopis: Balkánsky okruh 2015 (+ recenzia Dunlop TrailSmart)
- Late Balkan Trip 2015
- Potulky Čiernou Horou
- Balkán október fest
- Čiernohorské šotoliny
- Pokračovanie albánskeho dobrodružstva
Detaily:
Krajina: | Čierna hora |
Región: | Tara |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | zeON 14.10.2011 (07:00) |
Poloha: | N 43.150 E 19.295 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 15722 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Kaňon rieky Tara, Čierna hora | Trasa | 13.0 km JV |
2. | Autocamp Razvršje, Čierna hora | Penzión | 14.6 km Z |
3. | Kamp Eco Oaza, Čierna hora | Kemping | 17.4 km JV |
4. | Kemp Sušice, Čierna hora | Kemping | 24.2 km Z |
5. | Trasa Žabljak - Trsa, Čierna hora | Trasa | 24.5 km Z |
6. | NP Durmitor, Čierna hora | Trasa | 25.1 km Z |
7. | Vodopád Skakavica, Čierna hora | Prírodný úkaz | 25.5 km JZ |
8. | Etno Selo Nevidio, Čierna hora | Kemping | 26.4 km JZ |
9. | Osada Trsa, Čierna hora | Osada | 29.4 km Z |
10. | Etno komplex, Kruševica, Čierna hora | Reštaurácia | 31.5 km JZ |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!