Anketa:
Seriál článkov: Dakar 2014
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 23.
06.01.2014 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 14939 [Šport - Rally]

Dakar 2014 – 2. etapa - San Luis - San Rafael - Števo aj Ivan v TOP 25
Doplnené foto, video, výsledky a zvukový pozdrav od Ivana Jakeša. Dnešnú etapu vyhral Sam Sunderland na Honde. Druhý je Francisco Lopez na KTM a tretí Joan Barreda Bort taktiež na Honde. Náš Štefan Svitko obsadil 18. poz. a Ivan Jakeš 23. poz., teda obaja v TOP 30!.
05.01.2014 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16198 [Šport - Rally]

Dakar 2014 – 1. etapa - Rosario - San Luis - Naši odštartovali úspešne: Svitko 17-ty a Jakeš 26-ty
Doplnené foto a výsledky a zvukový rozhovor s Ivanom Jakešom. Prvá etapa Dakaru 2014 už vypukla. Tohto roku sa štartuje v Argentíne v meste Rosario a prvý vyrazí na trať presunu Cyril Despres so štartovným číslom 1 so svojou Yamahou. Naši jazdci ho budú nasledovať o niekoľko minút.
04.01.2014 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 8842 [Šport - Rally]

Ivan Jakeš aj Štefan Svitko pred štartom Rally Dakar 2014
Slávna Rely Dakar už čoskoro predstaví strhujúce súboje medzi motoristickou elitou sveta. Na štart 36. ročníka známej vytrvalostnej súťaže, ktorá sa uskutoční 5. - 18. januára 2014 v Južnej Amerike sa postaví aj myjavský rodák Ivan Jakeš.
02.01.2014 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 5359 [Šport - Rally]

Dakar 2014 - Púštny maratón s Ivanom Jakešom a Štefanom Svitkom
Najznámejšie púštne dobrodružstvo rely DAKAR 2014 sa uskutoční v termíne 5.- 18. januára 2014 v Argentíne, Bolívii a v Čile. Medzi 196 motocyklistami figurujú aj dve slovenské želiezka v ohni a to Ivan Jakeš a Štefan Svitko.
17.12.2013 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 7274 [Šport - Rally]

Rozhovor: Jaro Katriňák pred Dakarom 2014
Názor Katroša mal a má pre motorkárov veľkú váhu. Majster sveta v endure, víťaz TransOrientale, úspešný reprezentant na Dakare je nielen vlastníkom nespočetného množstva ďalších úspechov.
06.12.2013 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 6649 [Šport - Rally]

Rozhovor: Ivan Jakeš pred Dakarom 2014
Rok ubehol rýchlo a preto opäť ponúkame rozhovor s Ivanom Jakešom, najúspešnejším Slovákom na Dakare v histórii. Rozhovor o príprave, technike a preteku v mnohom pomôže pochopiť fenomén menom Dakar a jeho hrdinov.
03.12.2013 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 5163 [Šport - Rally]

Rozhovor: Štefan Svitko pred Dakarom 2014
Náš najúspešnejší enduro jazdec súčasnosti sa chystá na svoj piaty Dakar. Po výbornom 5. mieste v ročníku 2012 mal našliapnuté na ďalší famózny úspech. V minulom roku však prišiel fatálny pád v 11. etape, keď bol celkovo 7. a dral sa v poradí vpred. O Števovej príprave na Dakar 2014 sa dozviete v nasledujúcom článku.
25.11.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5695 [Šport - Rally]

Vyspovedali sme majstra sveta v Rally 2013 - Paula Gonçalvesa z Honda HRC tímu pred Dakarom 2014
Na výstave v Miláne sme mali jedinečnú možnosť vyspovedať čerstvého majstra sveta v Rally 2013 a víťaza Marockej Rally Paula Gonçalvesa, ktorý vstúpil do tímu Honda HRC. Sú v tíme pripravení zosadiť po rokoch KTM z Dakarského trónu?
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!