Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3507 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29836
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17631)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12205)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dakar 2014 - Púštny maratón s Ivanom Jakešom a Štefanom Svitkom

 Zdieľať

Pridané: 02.01.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5359 [Šport - Rally]

Najznámejšie púštne dobrodružstvo rely DAKAR 2014 sa uskutoční v termíne 5.- 18. januára 2014 v Argentíne, Bolívii a v Čile. Medzi 196 motocyklistami figurujú aj dve slovenské želiezka v ohni a to Ivan Jakeš a Štefan Svitko.

Seriál článkov - Dakar 2014:

| Seriál článkov: Dakar 2014 |

Bolívia bude štvrtou juhoamerickou krajinou kde sa rely uskutoční Argentína, Čile, Peru, Bolívia. Rely štartuje v argentínskom meste Rosario a končí v čilskom meste Valparaíso. Cez Bolíviu pôjdu dve etapy len motocyklisti a štvorkolky. Automobily a kamióny majú z logistických dôvodov trasu rely upravenú a jazdu cez Bolíviu vynechajú. Po viacerých rokoch sa organizátorom rely podarilo prispôsobiť trasy rozsiahlemu otvorenému terénu Južnej Ameriky. Dakar 2014 bude hrubší, ťažší a dlhší ako predchádzajúce dva ročníky. Namiesto „šprintérských vložiek“ majú mať etapy skôr maratónsky faktor. Veľmi náročné to budú mať doprovodné tímy, ktoré budú musieť absolvovať každý deň 750-900 km presunov.

Už prvá etapa do San Luis bude merať cez 800 km, nasleduje 765 km do San Rafael, vrátane 400 km špeciálky s ukončením v čiernych dunách. Horský úsek do San Juanu tiež nedá vydýchnuť, členitá trať s výškovými rozdielmi potrápila jazdcov už v roku 2010. Etapa do Chilecita má skoro 800 km a na nich 657km špeciálky. Etapa z Chilecita do Tucumánu má pre zmenu 911 km a na nich dva špeciálne úseky.

Dátum Štart etapyCieľ etapy
05/01/2014 Rosario San Luis
06/01/2014 San Luis San Rafael
07/01/2014 San Rafael San Juan
08/01/2014 San Juan Chilecito
09/01/2014 Chilecito Tucumán
10/01/2014 Tucumán Salta
11/01/2014 Salta voľný deň
12/01/2014 Salta Salta/Uyuni
13/01/2014 Salta/Uyuni Calama
14/01/2014 Calama Iquique
15/01/2014 Iquique Antofagasta
16/01/2014 Antofagasta El Salvador
17/01/2014 El Salvador La Serena
18/01/2014 La Serena Valparaíso

Po voľnom dni rely pokračuje okruhom okolo Salty s dĺžkou cez 520 km. Nasleduje prechod do Čile, kde sa bude pravdepodobne súťažiť až po prechode horami . Do Calamy bude špeciálka kratšia ale ťažká, do Iquique sa to už bude na 422km asi lámať. Organizátori avizujú vrchol rely v etape z Antofagasty do El Salvadoru – 605 km Atacamy bude veľmi náročných a duny cez Copiapó budú možným vrcholom. Aj ďalšie dve etapy do cieľa merajú 600-700 km. Bude to naozaj maratón a náročná logistika pre doprovody. Dakar má tento rok potvrdiť pozíciu jasnej jedničky medzi diaľkovými maratónmi. Uvedenú pozíciu potvrdzuje aj našlapaná štartovná listina v každé kategórií.

Mapa Dakar 2014
Mapa Dakar 2014

Našich fanúšikov bude zaujímať hlavne súťaž motocyklov, kde medzi 196-timi štartujúcimi jazdcami sú i naši dvaja úspešní reprezentanti Ivan Jakeš a Štefan Svitko

Ivan Jakeš - pred odchodom na Dakar 2014
Ivan Jakeš - pred odchodom na Dakar 2014

V roku 2013 Ivan Jakeš (št.č.16), pri svojom šiestom štarte na rely, dosiahol životný výsledok keď došiel do cieľa na vynikajúcom 4. mieste. Tak ako v roku 2013 i pri svojom siedmom štarte bude Ivan jazdiť na motocykli KTM. Pre rok 2014 vymenil motocykel za nový model, na ktorom urobil pár drobných zmien na motore a s navigáciou. Okrem motorky zostáva Ivan verný i svojmu Nad-ress Adventure teamu. Spolu s ním do Južnej Ameriky 1.januára 2014 odletel Jaroslav Beran a Marián Smyčka, ktorých tento krát doplní aj basgitarista skupiny Tublatanka Juraj Topor.

Ivan Jakeš: „Verím, že január 2014 bude ešte lepší ako predošlý. Snažil som sa pripraviť čo najlepšie. Čo chcem v Južnej Amerike dosiahnuť? Základ je mať šťastie a prísť do cieľa. Chcel by som byť medzi 10-timi najlepšími, v prvej päťke je všetko zázrak. Na dosiahnutie dobrého výsledku budem mať dostatok času a priestoru. Najmä v prvých etapách nebudem jazdiť s veľkým nasadením. Treba trochu taktizovať, vyčkávať. Chcem jazdiť ešte rozumnejšie ako pred rokom. „

Pozri tiež:

06.12.2013 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 6645 [Šport - Rally]

-

Rozhovor: Ivan Jakeš pred Dakarom 2014

Rok ubehol rýchlo a preto opäť ponúkame rozhovor s Ivanom Jakešom, najúspešnejším Slovákom na Dakare v histórii. Rozhovor o príprave, technike a preteku v mnohom pomôže pochopiť fenomén menom Dakar a jeho hrdinov.

 

Štefan Svitko - pred odchodom na Dakar 2014
Štefan Svitko - pred odchodom na Dakar 2014

Pre Štefana Svitka (št.č.19), ktorý bude na rely štartovať po piaty krát, sa bude Dakar 2014 niesť v znamení niekoľkých noviniek: na pretekoch štartuje vo farbách SLOVNAFTTeamu a bude ho sprevádzať nový mechanik Marek Meško. Servisnú podporu mu poskytne SP MOTO Team z Českej republiky, za ktorý jazdí český reprezentant David Pabiška. Štefan Svitko je aktuálne vo vynikajúcej forme, čo dokazuje i jeho víťazstvo na El Chott Rallye 2013 v Tunise. Ako prvý reprezentant Slovenska dokončil rely Dakar 2010 hneď pri svojej premiére, pričom obsadil vynikajúce 13. miesto a získal prestížne ocenenie „Najlepší nováčik Rely Dakar 2010“. V roku 2012 však exceloval a dosiahol historický úspech, keď v kategórii motocyklov skončil na 5. mieste. V roku 2013 utrpel zranenie ruky, ktorému nedovolilo súťaž dokončiť. Štefan Svitko s tímom letí do Južnej Ameriky na Silvestra podvečer 31.12.2013 z Prahy.

Štefan Svitko: „Hoci nie som poverčivý človek, ale ak som prvý štart premenil na 13. miesto, druhý rok som nedokončil,tretíkrát na Dakare som bol piaty a štvrtú účasť mi prekazilo zranenie ruky, tak teraz mi to vychádzaopäť na dokončenie ročníka... Aspoň tak mi velí tradícia. Dakar medzi motocyklistami sa čoraz viac výkonnostnevyrovnáva. Preto budem rád, keď 18. januára zdravý prídem do cieľa. Nemám prehnané ambície, už viem, čovšetko môže ovplyvniť umiestnenie na tejto súťaži. Skutočne budem rád, keď sa z Južnej Ameriky vrátim celýa zdravý."

Pozri tiež:

03.12.2013 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 5161 [Šport - Rally]

-

Rozhovor: Štefan Svitko pred Dakarom 2014

Náš najúspešnejší enduro jazdec súčasnosti sa chystá na svoj piaty Dakar. Po výbornom 5. mieste v ročníku 2012 mal našliapnuté na ďalší famózny úspech. V minulom roku však prišiel fatálny pád v 11. etape, keď bol celkovo 7. a dral sa v poradí vpred. O Števovej príprave na Dakar 2014 sa dozviete v nasledujúcom článku.

 

Slovensko má zastúpenie aj v kategórii kamiónov. V českom 3-člennom tíme Bonver Dakar Project (č. 515) pri svojom treťom štarte bude jazdiť na vozidle Tatra Jaroslav Miškolci a v dvojčlennom austrálskom tíme, takisto s tatrovkou (č. 575), bude mať premiéru Róbert Kasák.

Zdroj: SMF

Video: Oficiálny trailer DAKAR 2014


Pridané: 02.01.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Seriál článkov - Dakar 2014:

| Seriál článkov: Dakar 2014 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »