Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 395 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Anketa:

Mal by sa podľa teba Dakar vrátiť do Afriky?

Spolu odpovedi: 3141
Áno, to sú terény kam patrí: 58% (1821)
Nie, južná amerika je super: 42% (1320)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: Štefan Svitko pred Dakarom 2014

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 03.12.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 3779 [Šport - Rally]

Náš najúspešnejší enduro jazdec súčasnosti sa chystá na svoj piaty Dakar. Po výbornom 5. mieste v ročníku 2012 mal našliapnuté na ďalší famózny úspech. V minulom roku však prišiel fatálny pád v 11. etape, keď bol celkovo 7. a dral sa v poradí vpred. O Števovej príprave na Dakar 2014 sa dozviete v nasledujúcom článku.

Seriál článkov - Dakar 2014:

| Seriál článkov: Dakar 2014 |

Haro: Vyhral si rally v Tunisku, aká bola?

Števo: Bola to klasická road-booková rally, s bežnými púštnymi terénmi. Pretek som bral hlavne ako tréning pred nastávajúcim Dakarom.

Haro: Čo hovoríš na malé, nepríjemné tuniské duny z jemného piesku?

Števo: Dali poriadne zabrať, prejazdy dunovými poľami okolo Douz a Ksar Ghillane mali 40-50km v kuse a niekoľko krát som zapadol. Pretože som štartoval na dakarskej motorke a ostatní súperi na ľahkých endurách. Ale nebanujem, veď som prišiel trénovať na ťažkej motorke a hlavne ladiť navigáciu. O súperov až tak nešlo, boli to poväčšinou „hubári“ (hahahaha). Často, alebo takmer vždy som jazdil v čele, sám som navigoval a jazdil stopu pre zvyšok pretekárov. To bola škola na nezaplatenie. A hoci sme denne nejazdili toľko kilometrov ako na Dakare, mäkké náročné duny všetko vynahradili.

Haro: Jazdil si na „starej“ motorke?

Števo: Áno, bola to prvá 450-ka Dakarka, ale dali sme do nej konečne nový motor. Ten sme vozili so sebou ako náhradný na Dakar a teraz prišla jeho chvíľa.

Haro: Ako prebieha príprava na nadchádzajúci Dakar? Máš za sebou náročnú sezónu, iba si sa udržiaval v kondícii alebo si dal prestávku a začal prípravu neskôr stupňovať? A ako sa pripravuješ po kondičnej stránke a v oblasti hybnosti a pružnosti?

Števo: Okrem pretekania počas sezóny sa celoročne pripravujem na Dakar. Hlavne veľa bicyklujem. Posledný mesiac sa (okrem preteku v Tunisku) najviac venujem vybavovačkám, balenie, zháňaniu kadečoho… Ale po odovzdaní motoriek cez víkend vo Francúzsku mám ešte mesiac na fyzickú prípravu a to stačí.

Haro: Čo zranenia, máš všetko doliečené?

Števo: Tento rok je našťastie všetko v poriadku.

Haro: Štartuješ na minuloročnej motorke, prípadne aké úpravy si na nej riešil?

Števo: Motorka je minuloročná s novým motorom. Každý jazdec si rieši nejaké úpravy, aby mu motorka lepšie sadla do ruky. Ale nič závažné.

Haro: Je pravdou, že sa Ti nepodarilo od KTM získať kit na zvýšenie výkonu, prípadne ostrý továrenský motor? Vieme, že produkčné motory sú o cca 5-7 koní slabšie ako továrenské.

Števo: Áno, továreň neposkytuje výkonnejšie verzie. Majú vlastného ladiča, ale ten je nedostupný pre netovárenských jazdcov. Preto sme dali do fabriky zrepasovať minulo ročný agregát a kúpili sme jeden úplne nový. Našli sme si vlastného ladiča a podarilo sa zvýšiť výkon o cca 3-4 kone. To bude výrazný krok vpred, pretože na vypaľovačkách nám továrenský jazdci ujdú rozdielom triedy, pričom iba držia plyn.

V technických etapách, podobných na enduro, viem vždy zajazdiť dobrý výsledok. Tu nezáleží výrazne na výkone, lenže týchto etáp nie je veľa. Na mäkkých a rýchlych podkladoch výkon proste treba.

Haro: Ako riešiš ladenie pruženia, prípadne meníš alebo prelaďuješ podvozok v priebehu preteku podľa charakteru etáp? Jazdíš na WP, alebo na Ohlinse?

Števo: Mám namontované vylepšené WP-čko, ladil ho Ľuboš Kaňa a som spokojný. Pred jednotlivými etapami riešime iba malé doladenie.

Haro: Kto Ťa bude sprevádzať v tíme a ako ho máš zorganizovaný?

Števo: Pôjdem v českom tíme s Davidom Pabiškom. Dali sme dohromady SP-MOTO TEAM, ale všetky sprievodné vozidlá a aj osoby sú Česi. Ja si akurát beriem svojho mechanika Mareka Meška, sprevádzal ma aj v Tunisku.

Haro: Ako hodnotíš spracovanie road-booku na Dakare? Je dostatočne jednoduchý a prehľadný, prípadne ako sa podľa neho naviguje v púšti a vo vysokých rýchlostiach? Značíš si farebne odbočky, výstrahy a podobne?

Števo: Road-book je prehľadný, no počas jazdy sa trasie, je málo času na čítanie a preto si farebne značím hlavne odbočky a výstrahy.

Bežne mi trvalo na Dakare 3-5 dní pokiaľ som si zvykol na navigáciu, aby som si bol istý a aby som nepozeral do road-booku príliš často a podobne. Preto bol pobyt v Tunisku dôležitý. Jednoducho jazda na ťažkej motorke s navigáciou potrebuje zvyk. Pokiaľ si je jazdec v navigácii neistý, zvyšuje to psychickú záťaž, koncentrácia na jazdu nie je dostatočná a dochádza k pádom. Zároveň som v predstihu získal istotu vo veľkých rýchlostiach, pretože drifty v 120-ke a vypaľovačky so 160-kou na tachometri sa na kantráčoch trénovať nedajú.

Haro: Minuloročný nezavinený pád Ťa veľmi mrzel a fanúšikovia boli smutní. Bol si pevne v prvej desiatke a postup hore poradím sa javil ako možný. Vyplynulo z udalosti nejaké poučenie?

Števo: Samozrejme, je to o komunikácii s mechanikom. Aby sa nestalo, že vykoná zásah na motorke o ktorom neviem a ktorý môže znamenať pre jazdca nepríjemné prekvapenie a pád. To sa už nesmie stať!

Haro: Predpokladám, že miusy a pneu meníš po každej etape. Ako je to s ostatnými komponentmi? Čo ostatné vymieňate, prípadne máte povolené vymieňať počas bežnej údržby?

Števo: Denne meníme pneumatiky, miusy, olej s filtrami, vzduchový filter. Napríklad aj brzdové platničky preventívne meníme denne, prípadne vývodové koliesko. Občas reťaz a rozetu, spojku… Dôležité je denne po etape všetko dôkladne skontrolovať. Dvojnásobne po nejakom páde. Či je všetko v poriadku, či sú dotiahnuté skrutky, či niečo neprasklo a podobne…

Dakar 2013 – voľný deň - Štefan Svitko

Haro: Aké vlastne nesieš pneumatiky na pretek? Všetko iba Michelin Desert?

Števo: Už minulý rok som používal vpredu Mitasky. Znie to neuveriteľne, ale sú lepšie ako Micheliny. V Tunisku som teraz testoval ich zadnú pneumatiku a tiež je dobrá. Preto beriem na Dakar predné Mitasy a dozadu Mitasy a Deserty od Michelinu.

Michelin totiž dal na trh novú Desertku, ktorá má menšie štuple a sú hustejšie. Je určite horšia ako stará Desertka, hlavne podstatne horšie sa s ňou brzdí. Naopak Mitas sa snaží a gumy priebežne vylepšuje. Pôvodne boli konštrukčne riešené na duše, preto upravovali vrstvy a zmes pre miusy a vyšlo im to.

Všetko sa vyvíja na suché povrchy, s blatom sa veľmi neráta. Potom máme v blate vždy trochu problémy.

Haro: Čo všetko máš na prednej konzole a aké nesieš náradie?

Števo: Vpredu mám 2-krát ICO (merač vzdialeností), každé s nezávislou kabelážou od predného kolesa. Vedľa je ukazovateľ azimutu a výstraha pre predbiehanie. Pod nimi road-book s posuvnou rolkou s vytlačenou navigáciou. GPS je na riadítkach, má integrovaný SPOT (zariadenie, s pomocou ktorého sledujú v centrále polohu jazdca). Náradie nosím klasické KTM, plus k tomu náhradnú sviečku.

Haro: Predpokladám, že Ti viac vyhovujú náročné, technické terény, tam máš navrch pred konkurenciou. Aké povrchy máš viac rád? Piesky, duny, kamene, šotoliny?

Števo: Samozrejme technické terény sú pre mňa dobré. A mám rád piesok, duny, riečištia bez vody. Tam ma to vyslovene baví!

Haro: Ako hodnotíš momentálny pomer síl v štartovom poli? Honda posilnila s novým modelom, KTM vytiahla úplne novú motorku, Yamaha tají informácie o motorke a má s Despresom veľké plány. V hre je zopár špičkových súkromníkov, vrátane Teba a Ivana…

Števo: Je tak 6-7 jasných favoritov na víťazstvo, ďalších 10 môže prekvapiť. Tento rok to nebude iba duel Coma – Despres. Vlastne ani vlani nebol, iba Barreda mal smolu a Despres šťastie. Pole je dosť vyrovnané a motorky tiež idú všetkým továrňam dobre.

Haro: Jazdíš s chladnou hlavou a rozvážne. Dôkazom sú vždy výrazné postupy vpred v celkovom hodnotení v druhej polovici Dakaru. Platí taktika aj pre tento ročník, alebo sa stratégia v poli množstva agresívnych jazdcov mierne zmení?

Števo: Všetci špičkoví jazdci držia plyn od začiatku. Tí skúsení z nich iba natoľko, aby boli rýchli počas celého preteku a vydržali do konca. Samozrejme idem urobiť výsledok a ten sa nedá robiť čakaním na vypadnutie a chyby súperov. Aby som mohol byť primerane rýchly od začiatku, k tomu slúžilo pretekanie v Tunisku. Nech nestratím niekoľko dní opatrným jazdením s neistou navigáciou. Taktika je nezmenená, iba začiatok by mal byť výraznejší.

Dakar 2013 - 1. etapa - Štefan Svitko

Haro: Ako hodnotíš prestup Despresa k Yamahe?

Števo: Mňa to trochu prekvapilo. Despres výborne jazdí a Yamaha nie je špatný stroj. Preto čakám jeho súboj s najlepšími.

Haro: Typická hlúpa otázka nakoniec: Ako hodnotíš svoje možnosti v prípade priaznivého vývoja preteku. Priaznivci by Ťa určite radi videli v cieli minimálne v top 10, čo je pre privátneho jazdca vždy obrovský úspech.

Števo: Samozrejme chcem byť čo najvyššie. Super by bolo vyrovnať, prípadne prekonať osobný rekord z Dakaru (5. miesto). Chcem jazdiť vpredu, k tomu potrebujem dobre navigovať a hlavne nepadať!!!

Haro: Sponzoring máš vyriešený, technika je nachystaná na prevoz do prístavu?

Števo: Práve balíme a odchádzame do Prahy a do Le Havre. Spozoring je vždy problémom, ale idem druhú sezónu pod Slovnaftom, pomáha aj množstvo menších firiem. Za to im všetkým od srdca ďakujem, lebo bez dobrého sponzoringu by som nikam necestoval a nepretekal!

Haro: Nebudem sa pýtať na podporu médií a štátu, ich macošský a krátkozraký postoj poznáme. Je na Slovensku dosť podporovateľov tohto športu z radov firiem, alebo ako býva zvykom, si musíš väčšinu prostriedkov vložiť z vlastných zdrojov?

Števo: Nikdy peniaze neprídu bez problémov, ale zatiaľ sa dá… Niečo pozháňam ja, najviac pomôže manažér Maroš Kehér z Piešťan. Bez neho by účasti na Dakaroch neboli. Robí obrovský kus práce a som mu nesmierne vďačný!

Haro: Prajeme Ti pretek bez pádov, bez porúch, bez blúdenia a s poriadnou dávkou športového šťastia!!!

Števo: Ďakujem všetkým fanúšikom, od ktorých cítim podporu kdekoľvek sa pohnem. Ďakujem sponzorom, tým čo priamo pomáhajú a nikto sa o nich nedozvie. Odvediem svoju prácu najlepšie ako viem a dúfam že ich nesklamem. Držte mi palce!!!

Dakar 1013 - Štefan Svitko

Článok so súhlasom autora prevzatý z www.adventureriders.sk

Pridané: 03.12.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro pošli na vybrali.sme.sk

Seriál článkov - Dakar 2014:

| Seriál článkov: Dakar 2014 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač
triumph-DK-main-11-2019

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria