ISSN 1336-6491 | Online: 1880 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 31142
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (18290)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12852)

Články - Bleskovky - Predstavujeme

slider

Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha

Pražská výstava Motocykl sa práve začala, potrvá až do nedele - A je pekne nadupaná!

slider

MotoPRAVDA - Nová predajňa a motoservis v Košiciach

V Košiciach v týchto dňoch otvorili novú predajňu a doplnili tak už skôr fungujúci servis. MotoPRAVDA prináša hlavne značky oblečenia a doplnkov aké ešte v meste doteraz...

slider

Nový model od Buell nie je nový a ani pekný

Čakali sme nejaký veľký návrat Buellu s revolučným modelom, ktorý všetkých posadí na zadok, ale toto je zlátanina pod úrovňou nepodarenej garážovej úpravy.

slider

Triumph čoskoro predstaví Tiger 660

Tisícdvestovka môže byť niekomu príliš veľká, deväťstovka a osemstopäťdesiatka tiež, a tak Triumph prichádza s menším cestovným endurom, Tiger 660.

slider

Indická Jawa ukázala sériovu podobu bobbera Pérák

Pred rokom predstavila skupina Mahindra nové modely motocyklov Jawa, ktoré môže podľa licenčnej zmluvy pod touto značkou ponúkať v Indii a okolitých krajinách. Teraz k nim...

slider

BMW ukázalo sériovú podobu K 1600 B bagger 2017

Cestu naznačil už "Concept 101" - štúdia predstavená na jar 2015. Teraz BMW predstavuje sériovú podobu krížnika ciest v štýle Bagger.

slider

Kniha „Štefan Svitko a Dakar“ vychádza

Konečne, po 10 mesiacoch práce a po nekonečných peripetiách môžem oznámiť, že kniha o našom národnom moto hrdinovi sa konečne rodí. Momentálne v tlačiarňach vyrábajú...

Kawasaki Good Times Tour

HD-side-06-2025

yamaha_tour-side-05-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »