Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3875 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29821
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17623)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12198)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Plejsy privítajú jazdcov svetového endura

 Zdieľať

Pridané: 30.08.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8509 [Šport - Enduro]

Na niekoľko dní sa centrom svetového endura stane Slovensko a hlavne Krompachy, kde sa počas prvého septembrového víkendu uskutoční siedme, predposledné podujatia majstrovstiev sveta.

V priebehu troch rokov je to už tretie významné podujatie v našej krajine, lebo pred tromi rokmi sa uskutočnil jeden diel seriálu MS v Pov. Bystrici, kde sa vlani konala aj Šesťdňová a v tomto roku opäť svetoví jazdci endura smerujú na Slovensko.

Počas letných prázdnin absolvovali jazdci dve kolá seriálu MS v Kanade a USA a teraz sa celý konvoj sťahuje do Krompách, kde sa podujatie uskutoční 2. – 3. septembra. Práve toto mesto a blízke okolie bude o krátky čas patriť najlepším svetovým pretekárom endura. Medzi nimi však nebudú chýbať ani slovenskí jazdci. Pre nás je potešiteľná skutočnosť, že podstatnú časť svetového šampionátu absolvuje jeden z našich súčasných najväčších talentov Róbert Kapajčík. V tomto roku tento odchovanec košického endura oblieka dres talianskeho profesionálneho tímu Yamaha UFO Corse.

Na východe Slovenska sa svetoví enduráci po prvý raz predstavili pred desiatimi rokmi, keď centrom súťaže boli Košice a depo pretekov boli sústredené v okolí tenisových kurtov na Aničke. Teraz si organizátori z košického klubu SC enduro vybrali osvedčenú lokalitu v Krompachoch, kde sa už uskutočnilo niekoľko podujatí domáceho šampionátu. Centrum súťaže sa bude nachádzať v lyžiarskom stredisku Relax center Plejsy, kde sa okrem depa súťažných motocyklov bude nachádzať aj nový prvok v tohtoročnom seriáli, a to je extrem test. Ten v porovnaní s ostatnými dvomi (cross a enduro test) nie je veľmi dlhý, skôr náročný a technický, aby jednotliví jazdci ukázali svoje jazdecké umenie čo najbližšie divákom. Enduro je dynamický šport, ktorý sa tlačí čoraz viac do popredia a veľkému záujmu sa teší aj na Slovensku. Máme u nás viacero dobrých jazdcov i organizátorov, a tak zástupcovia FIM bez zaváhanie priklepli už tretí rok po sebe svetové podujatie našej motocyklovej federácii SMF.

 Plagát
Plagát

„Tento šport má u nás dobré zázemie a zrejme to oceňujú aj predstavitelia FIM, ktorí rozhodujú o zložení kalendára podujatí. Vedia, že tieto podujatia sú pripravené na dobrej úrovni a môžem povedať, že na budúci rok sa v našej krajine uskutočnia zasa preteky majstrovstiev Európy. Aj to svedčí a dobrej práci našich organizátorov,“ hovorí predseda komisie Enduro a rely pri SMF Peter Lazár. Zároveň je aj dušou najbližšieho podujatia, ktoré sa uskutoční 2. – 3. septembra v Krompachoch. Bol aj pri prvom podujatí, ktoré sa konalo v roku 1996 v Košiciach. „Predsa len vtedy sme išli do niečoho neznámeho. Sami sme nevedeli čo nás čaká, ale odvtedy už prešlo veľa času a poriadny kus dopredu urobila aj technika. Dnes si veľa veci vieme vybaviť prostredníctvom internetu v pohodlí vlastného bytu. Samozrejme, že pripraviť takéto podujatie nie je ľahké ani teraz, ale môžem povedať, že až na niekoľko maličkosti je už všetko hotové. Trať je pripravená a je robená v tvare osmičky. Neviem povedať presne koľko kilometrov má jedno kolo, ale jazdci ho absolvujú za viac ako 120 minút, Aj preto nám vychádza, že sa budú jazdiť tri kolá. Ak by sme kolo dokázali skrátiť a vtesnáme sa do limitu siedmich hodín na deň, absolvujú jazdci potom štyri kolá,“ informoval nás P. Lazar.

Foto: Miro Vacula
Zdroj: Enduro Aktuál

 Etapy
Etapy

 Kropachy
Kropachy

V uplynulých dňoch došlo k uzávierke prihlášok a zostavení štartovej listiny. Na šampionát je prihlásených 96 jazdcov zo sedemnástich krajín sveta, medzi ktorými figurujú všetci poprední jazdci priebežného poradia jednotlivých tried:

  • E1: 1. Ivan Cervantes (Špan.), 2. Simone Albergoni (Tal.), 3. Alessandro Belometti (Tal.)
  • E2: 1. Samuli Aro (Fin.), 2. Mika Ahola (Fin.), 3. Stefan Merrimenn (Austrália)
  • E3: 1. David Knight (Angl.), 2. Sebastien Guillaume (Fran.), 3. Bjorne Carlsson (Švéd.)
  • EJun.: 1. Joakim Ljunggren (Švéd.), 2. Jacob Stapleton (Austrália), 3. Marc Bourgeois (Fran.) ....... 10. Robert Kapajčík, SVK.

Možnosť účasti na svetovom šampionáte na tzv. voľnú kartu využíva i štrnásť jazdcov Slovenskej motocyklovej federácie, medzi ktorými sú i úspešný repreznatnti SR Jaroslav Katriňák, Štefan Svitko, Zlatko Novosád a iný. Okrem uvedených jazdcov sa na trati šampionátu v okolí Krompách predstaví i slovenský „enduro“ talent Róbert Kapajčík, ktorý v sezóne 2006 štartuje v seriáli v triede junior v talianskom tíme Yamaha UFO team s talianskou licenciou.

Viac informácií:

Pridané: 30.08.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Body a Trasy v tomto článku:

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »