Anketa:
Svetový víkend pre bahniakov - dva svetové šampionáty na Slovensku už tento víkend!
ZdieľaťPridané: 18.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9654 [Šport - Enduro]
Je jedno či si enduro alebo motocross pozitív. Tento víkend môžeš u nás na Slovensku vidieť najlepších svetových jazdcov oboch disciplín a to v Púchove alebo Šenkviciach.
V dňoch 19.-20. júna 2010 sa na Slovensku uskutočnia hneď dva svetové a jeden Európsky šampionát.
Po roku 2009 je Púchov po druhý krát dejiskom Majstrovstiev sveta v endure jednotlivcov a motokrosový areál v Šenkviciach bude po prvý krát miestom uskutočnenia Majstrovstiev sveta v motokrose MX3, v rámci ktorých sa uskutočnia i Majstrovstvá Európy v motokrose EMX2
Uvedené pridelenie dvoch svetových šampionátov na jeden termín nebolo zapríčinené SMF, ale Medzinárodnou motocyklovou federáciou FIM a promotérmi predmetných šampionátov, ktorí zostavili kalendár 2010 bez vzájomnej konzultácie. Po zverejnení uvedených kalendárov sa SMF snažila všetkými možnými spôsobmi dospiet k zmene termínu niektorého z podujatí.
MS MX3 a ME EMX2 v motokrose - Šenkvice 19.-20.06.2010
![]() |
Tomáš Šimko |
Už len hodiny delia organizátorov siedmeho kola 13-dielného seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v triede MX3 a šiesteho podujatia seriálu Majstrovstiev Európy triedy EMX2 od ostrého štartu. Najbližší víkend 19.-20.júna 2010 čaká obec Šenkvice pod Malými Karpatami sviatok motokrosu. Ako potvrdili na utorkovej tlačovej konferencii v Bratislave predstavitelia organizacného štábu zrekonštruovaný 1750 m dlhý okruh v Šenkviciach privíta prvú trojicu jazdcov priebežného poradia zo seriálu MS MX3, ako aj zo seriálu ME EMX2.
Svetový rebrícek MX3-jky vedie s 275 bodmi Talian Alex Salvini na Husqvarne pred Španielom Carlosom Campanom na Yamahe ( 271 b.) a Slovincom Matevzom Irtom ( Husqvarna, 215 bodov). Vedúcu trojicu ME EMX2 aktuálne tvoria Andrea Cervelin (Taliansko, Husqvarna, 173 b.) Jernej Irt (Slovínsko, Husqvarna,163 b.) a Steven Lenoir (Francúzsko,Suzuki, 151 b.).
Medzi pretekármi zo svetovej a európskej špičky budú bojovať o body do hodnotenia MS MX3 a ME EMX2 aj slovenský motokrosový reprezentant Tomáš Šimko, ktorý uplynulý víkend v Holiciach prvý krát súťažil na pretekoch MS MX3 a získal prvých 13 bodov za 14.a 15.miesto.
Okrem Šimka sa v Šenkviciach v MX3 predstaví ešte Richard Szolga. Aj napriek zdravotným problémom viacerých slovenských jazdcov nezostane štartové pole v “európskej” triede EMX2 bez úcasti jazdcov zo Slovenska. Na štarte budú traja: Josef Kulhavý, ktorý pred týždnom v Holiciach napriek pádu v prvej jazde skončil v druhej jazde na vynikajúcom tretom mieste, mladý jazdec Juraj Popovicz a Tomáš Valach.
Program šenkvického motokrosového festivalu v Starej tehelni a začne v sobotu 19.06. 2010 o 10,30 h. voľnými tréningami, prvé finálové preteky štartujú v nedeľu 20.6. o 12,00 h.
Usporiadateľský M-Cross Šenkvice v spolupráci s miestnou samosprávou zabezpečil pre divákov, ktorí zavítajú do dejiska podujatia okrem športového sviatku aj pestrý spoločenský a oddychový program v centre obce. Pripravená je už tradičná súťaž v rámci Dňa otcov vo varení gulášu, vystúpenie folklórnych súborov atď.
![]() |
Tomáš Šimko v Šenkviciach (ilustračná foto - motoride.sk) |
Púchov po druhý krát po sebe dejiskom majstrovstiev sveta ENDURO!
Po roku 2009 sa i tento, 19.-20.júna 2010 uskutočnia majstrovstvá sveta v endure jednotlivcov v Púchove. Uvedené piate podujatie tohtoročného osemdielneho seriálu MS sa koná len týždeň po podujatí v Polsku - a Svetového pohára juniorov je 98 jazdcov zo 17-tich krajín, medzi ktorými nechýbajú ani slovenskí jazdci, ktorí využívajú možnost konfrontácie so svetovou špičkou.
Najväčšie zastúpenie budeme mat v juniorskej triede, kde štartujú účastníci minuloročnej juniorky na ISDE 2009 : Robert Kapajcík,Miroslav Ševela, Thomas Hostinský, Marek Giertl a Marián Šprlák, Marek Brecka a Petr Šmíd z CR, ktorý štartuje s licenciou SMF. Posledný dvaja menovaní budú súťažit i v FIM pohári mládeže “ FIM youth cup” ( vek do 21. rokov a motocykel od 100-125 ccm 2T).
V seniorskej triede E1 bude farby Slovenska zastupovať Radek Matoška a v triede E3 Zlatko Novosád a Ján Zaťko. V triede E2 až do včera figuroval i náš v súčasnej dobe najúspešnejší slovenský enduro jazdec Štefan Svitko, avšak zo zdravotných dôvodov musel svoj štart na MS v Púchove i štart na ME v Poľsku o týždeň zrušiť.
Usporiadateľský Enduro club Púchov pripravil pre tohtoročné MS vynovenú trať, ktorej súčasťou je nový enduro test pri obci Inhrište a taktiež nový motokrosový test pri obci Mostište. Umiestnenia parkoviska jazdcov na štadióne v Púchove, ako i divácky veľmi zaujímavý extrém test pod mostom v centre mesta zostáva rovnaké ako v minulom roku .
Program šampionátu začína v piatok večer, tzv. prológom jazdcov, ktorý sa bude konať práve na spomenutom extrém teste, kde sa uskutoční i otvorenie šampionátu. V sobotu i v neďelu je štart prvých jazdcov zo štadióna v Púchove na programe o 9,00 hod.
![]() |
mapa trate šampionátu v okolí mesta Púchov |
Pevne veríme, že skutočnosť uskutočnenia dvoch svetových šampionátov u nás v jeden termín neovplyvní záujem priaznivcov motocyklového športu o účasť na niektorom z nich, dokonca využijú možnosť navštíviť obe MS v jeden víkend a pozrieť si jazdecké umenie svetovej špičky motokrosu i endura.
Text: Awia / SMF, foto: motoride.sk
Pridané: 18.06.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Plejsy privítajú jazdcov svetového endura - Awia
- Pozvánka: Majstrovstvá Európy v motokrose 2012 vo Veľkých Uherciach už tento víkend - Redakcia
- Motokrosový víkend 26. - 27. 7. 2014 v Lokti aj so Slovenskými jazdcami - Redakcia
- Slovenský MP Furtom Racing tím na UEM Alpe Adria Brno 14 - 16. 7. 2006 - Awia
- UEM Alpe-Adria Championship, Rijeka 11.-13.8.2006 - Awia
- Enduráci smerujú do Vyšného Medzeva - Awia
- Úspech slovenských jazdcov na Majstrovstvách Európy v endure - Taliansko, Iglesias (Sardínia) - Awia
- Finále ME enduro – medaila pre Slovensko! - Awia
- 14. -15. 7. 2007 - Vyšný Medzev prívíta endurákov - Awia
- GP Maxxis Slovakia, Krompachy 2006 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!