Anketa:
14. -15. 7. 2007 - Vyšný Medzev prívíta endurákov
ZdieľaťPridané: 11.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 5982 [Šport - Enduro]
Nadchádzajúci víkend sa všetci priaznivci a jazdci slovenského endura stretnú vo Vyšnom Medzeve, kde pokračuje seriál majstrovstiev Slovenska terénnych motocyklových súťaži enduro a cross country ďalším podujatím. Príď sa pozrieť aj ty.
V sobotu sa začína jazdiť o desiatej a v nedeľu už o deviatej hodine. Pripravená je náročná trať, ktorej jedno kolo meria 40 km. Kolo zahŕňa 2 časové kontroly, Enduro test, Cross test a X-test (nemeraný v trati)
![]() |
Ak máš teda chuť vidieť slovenskú špičku ale aj jazdcov zo zahraničia tak sa príď pozrieť. Diváci neplatia žiadne vstupné a pre motorkárov je možnosť si zakúpiť za poplatok 20 Sk nálepku na moto, s ktorou je možné sa pohybovať v okolí trate.
Pridané: 11.07.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Vyšný Medzev očakávania nesklamal - Awia
- Enduráci smerujú do Vyšného Medzeva - Awia
- Svetový víkend pre bahniakov - dva svetové šampionáty na Slovensku už tento víkend! - Awia
- Plejsy privítajú jazdcov svetového endura - Awia
- Slovenská enduro sezóna 2007 ukončená - Awia
- Pozvánka na záver enduro sezóny v Palkoviciach - crosscountry
- ME Enduro Vyšný Medzev - motorvhlave
- Slovenskí jazdci na MM ČR juniorov v motokrose v Přerove - Redakcia
- Medzinárodné majstrovstvá SR štvorkoliek + hobby motocross - SGfix cup - Redakcia
- Šesťdňová skončila – slovenský Trophy tím získal šiestu priečku - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!