Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1507 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30181
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17808)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12373)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Éra štvortaktov prichádza...

 Zdieľať

Pridané: 06.12.2001 Autor: Dadi
Čitatelia: 9579 [Šport - GP 500]

Budúci rok sa na trať po dvadsiatich - piatich rokoch vrátia štvortakty. Označenie GP1 sa
pre triedu "päťstoviek" používalo veľmi málo, ale od budúcej sezóny sa bez tohoto názvu
nezaobídeme, pokiaľ budeme chcieť mať jasno, o čom je reč.

Dvojtaktné motory sa už takmer celkom vytratili z bežnej prevádzky. Výnimku tvoria snáď len malobjemové skútre a terénne motocykle, kde ostali výhody dvojtaktov neprekonané. Ako ukázali posledné skúsenosti na začiatku osemdesiatych rokov, štvortaktné motory nemali pri rovnakom objeme oproti dvojtaktným žiadnu šancu. Honde vtedy nepomohla ani najnovšia technológia s oválnymi piestami, ale zdá sa, že po zavedení nových predpisov už dvojtaktom odzvonilo aj v športe.
Päťstovky proste nebudú, pretože od novej sezóny vstupuje do platnosti nový handicap a to podľa počtu valcov, tvaru piestov a predovšetkým rozvodu. Doterajšie predpisy budú aj naďalej platiť, ale iba pre dvojtaktné motory, štvortaktné motory budú zvýhodnené predovšetkým objemom. Nové predpisy umožňujú štartovať v triede GP 1 aj motocyklom so štvortaktným motorom so zdvihovým objemom až 990 ccm.

 HONDA RC211V V-5 zaujala hlavne netradičným 5-valcovým motorom
HONDA RC211V V-5 zaujala hlavne netradičným 5-valcovým motorom

Aké motorky teda môžu štartovať v sezóne 2002?

DVOJTAKTY:
Zdvihový objem: od 350 ccm do 500 ccm, motor môže mať najviac štyri valce
jednovalce a dvojvalce musia mať najnižšiu hmotnosť 101 kg
trojvalce 116 kg
štvorvalce 131 kg
Povolený hlukový limit: 111 dB (pred aj po závode)
Objem palivovej nádrže: neobmedzený

ŠTVORTAKTY:
Zdvihový objem: najviac 990 ccm, počet valcov je neobmedzený
motorky s najviac troma valcami musia mať najnižšiu hmotnosť 135 kg
štyri až päť valcové motory 145 kg
šesť a viac valcové motory 155 kg
Povolený hlukový limit: 115 dB pred a 120 dB po závode
Objem palivovej nádrže: Pre sezónu 2002 a 2003 je povolený objem nádrže 24 l a od sezóny 2004 bude obmedzený na 22 l

 YAMAHA YZR-M1, na jej pohon slúži klasický radový 20 ventilový štvorválec
YAMAHA YZR-M1, na jej pohon slúži klasický radový 20 ventilový štvorválec

Takže budúcu sezónu sa máme na čo tešiť, okrem súboja jazdcov a výrobcov tu bude aj súboj dvojtaktov a štvortaktov, takže sa môžeme nechať prekvapiť ako to dopadne. Niektorý výrobcovia už svoje stroje predstavili. Pre sezónu 2002 to budú hlavne nové štvortaktné motory. Tie si priblížime v nasledujúcich článkoch.

Pridané: 06.12.2001 Autor: Dadi Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »