ISSN 1336-6491 | Online: 1806 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29874
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17649)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyšné Ružbachy - Kráter

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2001 Autor: Dadi
Čitatelia: 15541 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]

Známe klimatické a minerálne kúpele Vyšné Ružbachy ležia severovýchodne od Vysokých Tatier na úpätí Spišskej Magury v regióne horného Spiša v nadmorskej výške 640 m nad morom.
Priaznivé klimatické podmienky a teplé minerálne pramene, ihličnaté lesy a horský ráz krajiny, to sú atribúty, vďaka ktorým sú Ružbachy vyhľadávaným kúpeľným, rekreačným a turistickým strediskom. Najzaujímavejšou časťou lokality je chránený prírodný výtvor, travertínové jazierko Kráter, ktoré je unikátom strednej Európy a svoje pomenovanie získalo vďaka charakteristickému tvaru krátera. Jeho minerálna voda má stálu teplotu 23 stupňov Celzia.

O minerálnej vode tunajších kúpeľov:
liečivá voda patrí do skupiny hydrouhličitanovo-síranových, vápenato-horčíkových, uhličitých, hypotonockých minerálnych vôd. Zo štrnástich minerálnych prameňov je najznámejší a najvýdatnejší prameň Izabela. Kúpele vznikli v 15. storočí. Atrakciou Vyšných Ružbachov je termálne kúpalisko s liečivou vodou a travertínový lom s galériou kamenných plastík.

Mototuristika do blízkeho okolia

 Ľubovniansky hrad
Ľubovniansky hrad

 splav Dunajca na tradičných pltiach
splav Dunajca na tradičných pltiach

 Belianska jaskyňa
Belianska jaskyňa

Pieniny- itinerár výletu: Vyšné Ružbachy Stará Ľubovňa Hrad, návšteva múzea a skanzenu pod hradom Červený Kláštor splav na pltiach Dunajcom

Lesnica Vyšné Ružbachy Vysoké Tatry Vyšné Ružbachy Belianska jaskyňa a Studenovodské vodopády

Poprad námestie Vyšné Ružbachy Kežmarok Vyšné Ružbachy Kaštieľ Strážky hrad Kežmarok - termálne kúpalisko Vrbov Vyšné Ružbachy

 

Zdroj:www.krater.sk

 

Pridané: 05.07.2001 Autor: Dadi Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »