Anketa:
Stretnutie mototuristov (25. - 27. 5. 2001) Revúca
ZdieľaťPridané: 29.05.2001 Autor: Dadi
Čitatelia: 17573 [Mototuristika - Stredné Slovensko - Moto-akcia]
![]() |
Na druhom stretnutí tohoto druhu sme sa zúčastnili aj my (Awia a Dadi). V piatok doobeda sme v Košiciach osedlali nášho tátoša a vyrazili sme. Došli sme do Revúcej ako prví o piatej popoludní, zapísali sme sa, dostali sme tašku, v ktorej boli prospekty a podklady k sobotňajšiemu výletu po okolí. Ďalší motorkári prišli až ku večeru a priestor na stanovanie sa začal pomaly zapĺňať.
Večer sme strávili posedením pri pivku. Boli pripravené tiež párky, klobásy a pozerali sme súkromné video organizátora p. Maukša z rôznych ciest po Európe (Alpy) a tiež zo zimného zrazu motorkárov Elefanttreffen 2001 v Nemecku. Večer sa tiež dohodol program na sobotu.
Sobota:
![]() |
O 10:00 sa vyrážalo na mototúru. Na výber boli dve trasy:
1. 110 - kilometrová Z Revúcej cez Muráň, Červenú skalu (krásna príroda a super cesta, stúpanie a ostré zákruty) Telgárt (pod Kráľovou Hoľou) ďalej cez Stratenú, Dobšinú (možnosť navštíviť Dobšinskú Ľadovú jaskyňu) a naspäť cez Gočovo, Stítnik a Jelšavu do Revúcej.
2. 180 - kilometrová sa líšila tým, že za Stratenou sa odbočilo na Mlynky, Dedinky, Nálepkovo a ďalej na východ až do Mníška n. Hnilcom a naspäť cez Úhornú, Rožňavu do Revúcej.
O veci sa motorkári nemuseli obávať a nechali si ich v stanoch na kúpalisku v Revúcej, kde nemal nikto cudzí prístup a stále tam bol niekto z organizátorov. My sme sa rozhodli pre individuálnu trasu na Muráň spolu s troškou pešej turistiky o čom si môžete prečítať v ďalšom článku.
Nedeľa:
Ráno sa všetci pomaly, ale isto pripravovali na cestu domov. My sme sa ponáhľali a keď sme už mali nabalený náš "stroj" museli sme ešte opraviť defekt, ktorý sme asi dostali na večernej jazde v okolí Revúcej. Cestou do Košíc sme sa rozhodli ísť už spomínanou dlhšou trasou pričom z Mníška n. Hnilcom sme pokračovali rovno do Košíc cez Gelnicu, Ružín a Jahodnú.
Pridané: 29.05.2001 Autor: Dadi Zdieľať
Súvisiace články:
- Stretnutie Mototuristov Revúca 2002 - testovanie dažďoviek - harly
- 2. Stretnutie Motoride-ákov a mototuristov. - Awia
- Motozraz Kováčová pri Zvolene 1.9.2001 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- MZ 1000S - Hviezda sa zrodila...
- Yamaha YZR-M1
- Éra štvortaktov prichádza...
- Vyšné Ružbachy - Kráter
- Veľká cena Francúzska v Le Mans - 500-ky

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!