Anketa:
Slovenský Pohár CPM 2012
ZdieľaťPridané: 13.07.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2598 [Novinky - Pozvánka]
Vážení priaznivci motošportu,
srdečne Vás pozývame na seriál pretekov:
Slovenský Pohár CPM 2012.
Najbližšie podujatie sa uskutoční dňa 25.7.2012 na okruhu Slovakia Ring.
Príďte podporiť jazdcov nie len zo Slovenska, ale aj z okolitých štátov.
Vstup je zdarma!
Linka na prihlášku - Slovenský Pohár 25.7.2012 a voľné jazdy : www.slovakiaracing.sk/preteky/slovensky-pohar-6/
![]() |
Pridané: 13.07.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Šampionát Slovenský Pohár CPM 2012 dozrieva na veľký pretek - Redakcia
- Slovenský Pohár CPM 2012, 4. kolo Hungaroring - Redakcia
- Slovenský Pohár CPM 2012, 6. kolo Slovakia Ring - Výdatné dažde oživili umiestnenia pretekárov - Redakcia
- Splnený sen na podujatí Fun Cup - Redakcia
- Slávnostné vyhodnotenie Slovenského pohára CPM 2012 - Redakcia
- Slovenský Pohár CPM 2012, 8. kolo Slovakia Ring - Koniec sezóny - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Trident 800 (2026): Naháč, ktorý si pýta pozornosť
- Všetko, čo potrebuješ. Nič navyše, to je Ducati Monster 2026!
- Husqvarna predstavila endurá a motokrosy pre rok 2026
- KTM endurá a motokrosy pre rok 2026
- Kawasaki odhalila očakávanú KLE500 a KLE500 SE 2026
- O tituloch EaR SMF 2025 sa rozhodlo v susednom Maďarsku
- Yamaha Ténéré 700 World Raid 2026 dostáva náklonovú elektoniku, hliníkové nádrže a kopec vylepšení
- Totálny výredaj skladových zásob v STYX začíina
- Polaris predal značku Indian Motorcycle
- Royal Enfield pripravuje aj GT 750 so zväčšeným motorom
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!






