Anketa:
ME speedway a novinka Flat track v Žarnovici už tento víkend
ZdieľaťPridané: 04.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4346 [Novinky - Pozvánka]
Už o tri dni odštartuje na plochodrážnom štadióne v Žarnovici jedno z dvoch významných medzinárodných podujatí tohtoročnej plochodrážnej sezóny SMF.
V sobotu 6.7.2013 sa uskutočnia Majstrovstvá Európy jednotlivcov - Challenge a na druhý deň v nedeľu 7.7.2013 bude majstrovský
víkend pokračovať Svetovým pohárom vo Flat Tracku. Organizátorom uvedených podujatí je Speedway club Žarnovica.
Na sobotňajšom podujatí ME – challenge sa predstaví 18 jazdcov (16 + 2 náhradníci) z desiatich krajín Európy, ktorí do Žarnovice postúpili zo semifinálových podujatí, ktoré sa uskutočnili v rakúskom Murecku, ukrajinskom Červenograde a maďarskom Debrecene. Medzi štartujúcimi nebude chýbať ani domáca hviezda Martin Vaculík, ktorý prvý rok štartuje celú sezónu v Grand Prix. Čo do počtu jazdcov bude mať v Žarnovici najsilnejšie zastúpenie Dánsko a Poľsko, keď sa do Challenge kvalifikovali až po traja reprezentanti týchto krajín, medzi ktorými nechýba ani mnohonásobný účastník GP Hans Andersen, či bývalý účastník GP Sebastian Ulamek.
![]() |
Štartová listina ME:
- Poľsko: Sebastian Ulamek, Robert Miśkowiak, Grzegorz Zengota, Maciej Janowski (náhradník)
- Rusko: Roman Považnyj, Grigorij Laguta
- Lotyšsko: Kjastas Puodžuks, Maksim Bogdanovs
- Ukrajina: Andrij Karpov
- Česká republika: Zdeněk Simota
- Nemecko: Tobias Busch, Christian Heffenbrock (náhradník)
- Chorvátsko: Jurica Pavlic
- Slovensko: Martin Vaculík
- Švédsko: Peter Karlsson
Nedeľňajšie podujatie FIM svetového pohára Flat track je premiérovým podujatím uvedenej novej disciplíny na Slovensku. Flat track mohli slovenskí fanúšikovia vidieť ako exhibíciu počas prestávok cez Medzinárodné majstrovstvá Slovenska v minulom roku. Ohlasy na túto disciplínu boli zmiešané, avšak aj napriek tomu sa Speedway club Žarnovica rozhodol zorganizovať toto nezvyčajné svetové podujatie. A čo to vlastne Flat track je ? Flat track je americká plochá dráha, ktorá vznikla v 20-tych rokoch minulého storočia. Z Ameriky sa táto motocyklová disciplína infiltrovala v 50-tych rokoch do Austrálie a na Nový Zéland. Do Európy sa dostala predovšetkým vďaka fanúšikom motocyklov Harley-Davidson až v polovici 90-tych rokov. Podujatia Flat track sa jazdia na rôzne dlhých tratiach, pričom tie najdlhšie majú dĺžku aj 4km. V Európe sa jazdí na plochodrážnych štadiónoch, pričom motocykle konštrukčne vychádzajú buď z motocyklov supermoto a motokros, alebo sú postavené na základe cestných motocyklov.
![]() |
Podujatie odštartuje v oba dni o 15.00 hod.
Pridané: 04.07.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph predstavil Trident 660 v krásnych farbách Triple Tribute
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!