Anketa:
Zamyslenie sa nad Dakarom 2015
ZdieľaťPridané: 20.01.2015 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič
Čitatelia: 16065 [Šport - Rally]
Dakar 2015 je minulosťou. Naši jazdci skončili celkovo na piatom a ôsmom mieste, poslednú etapu Dakaru na prvom a druhom mieste. Je to dobrý výsledok?
Seriál článkov - Dakar 2015:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2015 | Nasledujúci
Pre jazdcov z krajiny, kde jazda v teréne je trestným činom ... ?
Pre jazdcov z krajiny kde sponzoring ... ?
Pre jazdcov z krajiny kde mediálna podpora ... ?
Pre jazdcov z krajiny z ktorej nepochádza usporiadateľ ... ?
Pre jazdcov z krajiny ... dalo by sa ešte vypisovať.
Ak si niekto myslím, že na účasť, nehovoriac o poprednom umiestnení, stačí jazda po asfalte, alebo občasná jazda na motokrosovej trati, tak je, slušne povedané, padnutý na hlavu. Bez pravidelného tréningu v ťažkom teréne voľnou prírodou sa to nedá ani náhodou. Lenže na Slovensku je niečo také trestným činom. Áno, Svitko aj Jakeš sú z pohľadu našich zákonov zločinci. Bohužiaľ. Jedného pekného dňa sa skupinka poslancov (pod tlakom akej lobi skupiny si odpovedzte sami) rozhodla že po lesoch, poliach, lúkach atď. sa jazdiť nebude a vybavené. Nedali možnosti, že jazdiť sa môže tam a tam, vtedy a vtedy, za takých a takých podmienok. Že v spolupráci s ochranármi, lesníkmi a nestrannými pozorovateľmi vyhradíme niekoľko území, na ktorých sa bude jazdiť v určenom čase a za presne stanovených podmienok, so zaplateným a riadne zaevidovaným povolením. Alebo za akýchkoľvek aj extrémne prísnych podmienok. Nie, nič také sa nestalo. Proste sa nesmie jazdiť nikde, nikdy, nikto. Zaplaťte DPH za enduro/rally motorky, predajca nech zaplatí daň z príjmov, ale jazdiť v teréne nebudete. Choďte na asfalt alebo na motokrosovú trať (apropo, koľko motokrosových tratí postavil, alebo aspoň podporil štát?). To ako keby poslali futbalistov hrať na poorané pole. Enduro a rally sa nedá trénovať na asfalte ani na motokros trati !!! A to že sa za rok podarí horko – ťažko zorganizovať 1- 2 oficiálne enduro preteky na tréning nestačí. Alebo Hamšík, Škrtel, Chára, Hossa ... hrávajú zápasy bez tréningov? Ak sa toto nezmení, o pár rokov budeme už len s nostalgiou spomínať na dobré výsledky.
Ak si niekto myslím, že na účasť, nehovoriac o poprednom umiestnení, stačí zopár drobných, alebo bežná výplata, tak je na hlavu padnutý ešte viac. Lenže nájsť sponzora v našich pomeroch? Problém je s menším lokálnym, väčší globálny je úplne nereálny. Koho zaujíma nejaký malý slovenský trh, s malou kúpnou silou. Ako mi bolo správne vysvetlené, keby aj vyhral Slovák Dakar, pomohlo by to výrobcovi moto/auto? Nepomohlo. Ale keď vyhrá Dakar napríklad Peterhansel na Peugeote (Francúz na francúzskom aute), tak si všetci Francúzi kúpia Peugeot. Toto zaujíma výrobcov/sponzorov, trhy ako sú Francúzsko, Španielsko, Nemecko, s veľkým množstvom ľudí a ešte väčšou kúpnou silou. Takže nám ostávajú miestne, často podvyživené firmičky, ktoré to robia viac z kamarátstva, ako pre nejaký zisk. Že im v tom nepomáha naša legislatíva ani netreba rozpisovať. Hľadajte za takých podmienok niekoho čo vám prispeje, a skúste mať rovnako kvalitné prostriedky a zázemie.
Ak si niekto myslím, že o poprednom umiestnení, nehovoriac o účasti nášho jazdca, budú média informovať, tak je veľký optimista. Bulvár, showbiznis, farmári, reality show, reklama ... a podobné vysoko inteligentné sofistikované programy. Človek sa už bojí dvihnúť dosku na hajzli (pardon za výraz) aby na to nenatrafil. Ale podať aspoň kratučkú správu o výsledkoch to nie. Ešte že sa občas niekto na pretekoch zabije, alebo aspoň dokaličí. Znie to otrasne, ale iba vďaka nešťastiu sa dozvieme, že je nejaký pretek, aj s našimi jazdcami. Za všetky prípady uvediem jeden tohtoročný. Markíza, športové správy po štvrtej etape, hokej, futbal, bla bla a zrazu: „ ... Sam Sunderland si zlomil ruku ... zastavil pri ňom aj náš jazdec ... Dakar je nebezpečný ...“ a dosť. Akosi v tej honbe za senzáciou a krvou zabudli povedať výsledky. Je toto normálne? Aby som len nekritizoval, veľká poklona patrí STV. Naozaj dobrá polhodinka každý večer (repríza druhý deň), pekné prevzaté zábery, ale aj vlastné rozhovory. Dokonca aj trochu odborných vecí, technika, rollbooky ... Klobúk dole. Žeby sa predsa len blýskalo na lepšie časy?
Ak si niekto myslí, že organizátor v dohľadnej dobe zmení spôsob práce, tak to asi sotva. ASO a DAKAR, patentované skratky, ktoré nemôže použiť hoci kto, vlastne nikto okrem nich. Tak ako páni povedia, tak bude. Napríklad tohtoročná jazda na soľnom jazere v 8-ej etape bola minimálne diskutabilná, ale rozhodne hraničiaca so zdravím, hazardom a s logikou. Jasne, Dakar je ťažký a má preveriť ľudí, techniku, odhodlanie, ale za každú cenu? Dobre si pamätám, ako pred pár rokmi Despres zapadol v blate, zdržal sa zopár minút a hneď sa korigovali časy. Alebo ešte pár rokov dozadu v Maďarsku Katriňák viedol, tak sa opäť Despres prišiel posťažovať, že má Katriňák nepovolené gumy a usporiadateľ upravil výsledky. Keď sa chce, tak sa dá. Toho roku sa asi nechcelo, lebo asi nebolo pre koho. Neviem si pomôcť, ale stále viac mám pocit, že fair play sa tlačí niekde vzadu v kúte a ASO ho ešte pre istotu prikryla reklamnou plachtou. A že sú vytipovaný jazdci čo majú vyhrať, byť na bedni a všetko sa tomu prispôsobuje. Čo sa s tým dá robiť? Jednu možnosť ukázal Ján Zaťko účasťou na Africa eco race.
Ak si niekto myslí ... Nechcem vás už nudiť svojim nárekom, tak sa radšej vrátim k úvodnej otázke. Je to dobrý výsledok? Už len dostať sa na Dakar, je dobrý výsledok. Zohnať peniaze, vybaviť si účasť, natrénovať, byť zdravý, dostať sa na miesto, prejsť prebierky ... Milión vážnych dôvodov, prečo by sa to nemalo podariť.
Keď sa podarí dôjsť do cieľa je to vynikajúci výsledok. Musí vydržať jazdec, technika, doprovod, organizátor (pamätáme si zrušený Dakar 2008) ... Dva milióny ešte vážnejších dôvodov. Ale to, že jazdec skončí v prvej desiatke, je úplne super. A dvaja z dvoch Slovákov? Došli mi pochvalné výrazy.
Keď si uvedomujem predchádzajúce riadky, rozmýšľam, či je reálne, aby sa nejaký náš jazdec dostal na bedňu, alebo dokonca vyhral. Nie žeby na to jazdecky nemali, lenže fakty nepustia. Silne pochybujem že sa to v skorej dobe podarí. Ach, keby som sa tak mýlil.
Pridané: 20.01.2015 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2015:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2015 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2015 – 12. etapa - Termas rio Hondo - Rosario - Price najrýchlejší, 4. Jakeš, 5. Svitko! - Awia
- Dakar 2015 – 8. etapa - Uyuni - Iquique - odpadali favoriti, Svitko tretí, celkovo 5. Svitko, 10. Jakeš! - Awia
- Dakar 2015 – 4. etapa - Chilecito - Copiapo - Barreda vyhráva etapu a zvyšuje náskok na Comu, Svitko 9. Jakeš 26 (pravdepodobne sa bude meniť) - Awia
- Dakar 2015 – 7. etapa - Iquique - Uyuni - Coma porazil Barredu a sťahuje náskok, Obaja naši v cieli maratónskej etapy, Svitko si polepšuje celkové poradie! - Awia
- 2x rozhovor Štefan Svitko a Ivan Jakeš o KTM a Dakare 2015 - Awia
- Dakar 2015 – 1. etapa - Buenos Aires - Villa Carlos Paz - Víťazom Brit Sam Sunderland na KTM, naši so stratami pod 6 minút - Awia
- Dakar 2015 - veľké dobrodružstvo už klope na dvere - Awia
- Dakar 2015 – 10. etapa - Calama - Salta - Barreda v maratónskej etape najrýchejší, Naši v cieli 6. Svitko, 9 Jakeš - Awia
- Štefan Svitko sa vrátil z úspešného Dakaru 2015 - datadive
- Dakar 2017 – 3. etapa - Barreda predviedol husársky kúsok, našim sa až tak nedarilo - San Miguel de Tucumán - San Salvador de Jujuy - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Test novinky Piaggio Medley 125 S 2016
- Vyskúšali sme Piaggio Liberty 125 2014
- Kawasaki KLX 250 - malý veľký bojovník
- Redakcia motoride.sk športovala - Bike maratón
- MM SR Countrycross Budimír 2009 – po prvom dni
- Pionier cup 15.3.2009 – koniec zimnej sezóny + kalendár na leto!
- Pionier cup 1.3.2009 – predposledné kolo
- Večer šialencov za nami - Sony Ericsson Freestyle Kings 2009
- ASKOF Cassovia cup 2008 - dobojované
- ASKOF Cassovia cup 2008 za polovicou sezóny
- ... zobraz všetky články od tohto autora