Anketa:
Croatia Rally 2015
ZdieľaťPridané: 05.03.2015 Autor: Landal
Čitatelia: 6484 [Šport - Rally]
Pár slov o veľmi blízkom, pritom relatívne neznámom podujatí.
Seriál článkov - Dalmatia rally 2015:
| Seriál článkov: Dalmatia rally 2015 | Nasledujúci
Croatia rally, označovaná aj ako Dalmatia rally, má za sebou dlhšiu históriu. Jej súčasný organizátor, zoskupenie TRX RAID so sídlom v Švajčiarku, ju však organizuje len v posledných rokoch. Ide o podujatie so stálym bivakom v letovisku Primošten - www.primosten.info, na Dalmátskom pobreží. Tohto roku bude štartovať 17. Mája.
Pretek sa jazdí podľa itinerára. Na programe sú 4 súťažné dni, itinerárový prológ a deň voľna. Organizátor deklaruje celkovo 1250 km, so 60-kilometrovým prológom, najkratšou 200-kilometrovou etapou v prvý deň, a najdlhšou 400-kilometrovou hneď druhý deň. Na jeden súťažný deň majú byť 2 špeciálky v rozsahu do 40 km každá.
Prednosťou tejto rally z pohľadu slovenského hobíka je logistická nenáročnosť. Na druhej strane je tu vyššie štartovné (najnižšie je 875,- Eur), ale to len relatívne. V cene je totiž zahrnuté ubytovanie v hoteli v prvotriednom letovisku a polpenzia. Pri ostatných balkánskych rally štartovné obvykle nezahŕňa nič okrem možnosti zúčastniť sa preteku.
Ak zohľadním všetky faktory (cca 300-350 km na deň, 1 oddychový deň na 4 súťažné dni, komfortné ubytko a strava), javí sa táto rally ako snaha o spojenie veľmi aktívnej dovolenky a rally. Vôbec tým pretek nezľahčujem! Terény v Dalmácii majú svoju nespochybniteľnú náročnosť, a treba počítať s náročnejšími šotolinami až kamením.
V pravidlách preteku je jedna podstatná informácia: každý deň do 21:00 je potrebné odovzdať stroje do parc fermé. Bol som zvyknutý mať motorku stále pri sebe a v prípade potreby na nej do skorého rána robiť. Organizátor sa vyhráža prísnym dodržiavaním tohto pravidla. No, budeme sa musieť prispôsobiť a ešte viac sprísniť prípravu strojov. Preteku sa totiž zúčastní aj Slovak4RallyTeam.
Oficiálne video z roku 2014:
Video: Rally Croatia 2014
Text: Laňďal
Foto: TRX Raid
Pridané: 05.03.2015 Autor: Landal Zdieľať
Seriál článkov - Dalmatia rally 2015:
| Seriál článkov: Dalmatia rally 2015 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dalmatia rally 2015: Deň prológu: ukázal sa náročnejší, než sme čakali. Preto len heslovitý report - Landal
- Zhodnotenie Dalmatia rally 2015 - Landal
- Dalmatia rally 2015: Deň 7 – 4, upršaná etapa - Landal
- Croatia rally 2016: 2. etapa, dážď, dážď a dážď - Landal
- Dalmatia rally 2015: Deň 3. – 1. etapa - Landal
- Croatia rally 2016 – registrácia spustená - Landal
- Seriál ME enduro 2015 v Chorvátsku už tento víkend! - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Galéria ku článku:
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!