Anketa:
Dakar 2018 - 40. ročník štartuje už v sobotu 6. 1. 2018
ZdieľaťPridané: 04.01.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 8242 [Šport - Rally]
40. ročník prestížneho podujatia Rallye Dakar 2018 odštartuje už v sobotu 6. januára 2018 v peruánskom meste Lima. Cieľom tohtoročnej svetoznámej rally je argentínska Córdoba, kde podujatie vyvrcholí 20. januára 2018. Ani tento rok nebude v kategórii motocyklov chýbať naše želiezko v ohni - ŠTEFAN SVITKO (SLOVNAFT RALLY TEAM). Okrem kategórie motocyklov sa jazdci predstavia v kategóriách štvorkoliek, automobilov, špeciálov a kamiónov.
Seriál článkov - Dakar 2018:
| Seriál článkov: Dakar 2018 | Nasledujúci
Zdroj: SMF, dakar.com a Peter Haršáni - Haro
Takmer 9000 km dlhá trať tohtoročnej Rallye Dakar povedie cez tri juhoamerické krajiny a to Peru, Bolíviu a Argentínu. Jazdci trať absolvujú v celkom štrnástich etapách. Prvá sobotňajšia etapa Lima - Pisco je dlhá 241 km, so špeciálnym testom s dĺžkou 31 km.
Pre nášho najúspešnejšieho účastníka rally Štefana Svitka to bude tento rok už deviata účasť na Dakare a v štartovom poli motocyklistov má svoje šťastné číslo 9. Veríme, že Števovi sa podarí zopakovať jeho vynikajúce pódiové umiestnenie z roku 2016. Všetci mu budeme držať palce! Pevne veríme, že nesklame technika a že sa Štefanovi vyhnú i zdravotné problémy a zranenia. a zranenia. Podľa aktuálnej informácie zo Štefanovho tímu sa vo Francúzsku nestihla preložiť batožina, mala by do Limy doraziť v stredu a vo štvrtok ráno je prebierka. Dúfajme, že chlapci všetko stihnú a budú sa môcť plne sústrediť na štart Rally Dakar 2018.
Prehľad umiestnení Štefana Svitka na Rallly Dakar:
2017: 25. miesto
2016: 2. miesto (1. etapové víťazstvo)
2015: 5. miesto
2014: 9. miesto
2013: skončil v 12. etape
2012: 5. miesto
2011: skončil v 8. etape
2010: 13. miesto
Pôvodne mal na Dakare štartovať aj ďalší slovenský jazdec Ivan Jakeš, avšak z dôvodu príprav jeho účasti v seriáli Majstrovstiev sveta cross-country rally 2018, sa z podujatia odhlásil.
Štefan Svitko pred Dakarom 2018
Text: Peter Haršáni - Haro
Števo Svitko je naším najúspešnejším moto pretekárom poslednej dekády. V širšej verejnosti sa zviditeľnil hlavne úspešnou mnohonásobnou účasťou na Dakar Rally. Že nenecháva nič na náhodu je zrejmé z jeho tvrdej a cielenej prípravy. Podľa názoru osôb, podieľajúcich sa na jeho športovom raste, ešte nikdy nemal tak dobré jazdecké a kondičné nastavenie, ako práve teraz pred Dakarom 2018.
Nasledujúca Dakar Rally 2018 bude štartovať v Peru (pieskové etapy), prejde Bolíviou (vysokohorské terény) a skončí v Argentíne (rýchle šotoliny a technické úseky).
Väčšinu kondičnej prípravy, a čiastočne aj jazdeckej, absolvoval s Maťom Benkom, ktorý tiež preteká rally. Zahŕňala bežkovanie na Štrbskom plese pod vedením majsterky Slovenska, skialp do Lomnického sedla, balančné a koordinačné cviky vo Svite, stacionárne bicyklovanie s maskou regulujúcou prísun kyslíku... Všetko sa dialo vo vopred naplánovaných 5-dňových cykloch, po nich vždy nasledovali dva dni oddychu a regenerácie.
Vyriešili sa aj telesné problémy z leta 2017. Jednalo sa o nedostatočnú regeneráciu a nedodržanie pitného režimu počas športových zápolení. Ako pridáva v nárokoch na kondíciu, tak musí pridávať aj v správnom oddychu.
Okrem toho pridal spávanie v stane, ktorý simuluje množstvo kyslíku vo veľkých nadmorských výškach. Hoci pôjdu v Bolívii iba dve etapy, riedky vzduch tam vždy zoberie pretekárom množstvo síl. A tie môžu chýbať v záverečných etapách v Argentíne.
Zranené rameno a prst sú už v poriadku, Števo sa cíti telesne úplne fit a dobre naladený.
Jazdecká príprava prebehla intenzívna a cielená na Dakar. Pred mesiacom bol na vynikajúcom sústredení v Maroku s továrenským jazdcom Farresom. Denne pilovali jazdu a navigáciu v dunách, všetko podľa prístrojov používaných na Dakare. V priebehu roka pravidelne jazdil aj ťažké piesky na Záhorí.
Rýchle šotolinové trate trénoval na rally pretekoch v Grécku a súkromne v Chorvátsku. Tamojšie cesty značne pripomínajú rýchle juhoamerické cesty, hoci otvorené úseky nie sú tak dlhé. Na prípravu to však stačí. K tomu veľa v priebehu sezóny pretekal na ľahkom endure všemožné preteky.
V tomto roku pripravila KTM nový prototyp, dostupný iba pre továrenských jazdcov. Števovi zrepasovali minuloročný model a má na preteky plnú fabrickú podporu. To znamená prednosť pri opravách na Dakare, najkvalitnejšie diely a podobne. Minuloročný model bol dobrý, tak sa nebojí konkurencie.
Trasy Dakaru 2018 by mu mali vyhovovať viacej ako vlani. Piesok miluje a bol v ročníku 2017 sklamaný, že ho prakticky na tratiach nebolo. Tento raz by prvých 5 etáp malo byť s poriadnymi dunovými poľami. Takto usporiadatelia aspoň čiastočne nahradili výpadok Čile a jej púšte Atacama. Zrejme jazdcov v Peru potrápia vysoké teploty, no piesok to všetko vyváži.
Bolíviu nemá nikto rád. Riedky vzduch, zima a večný dážď prinášajú iba utrpenie a problémy jazdcom aj sprievodu. Argentína je vždy lotéria. Usporiadatelia vyberajú veľmi rôznorodé terény, aby nejako oživili etapy. No prevažujú rýchle šotoliny, lesné cesty a technické vsuvky. K tomu šialené teploty a vysoká vlhkosť vzduchu. Túto časť nemá Števo Svitko veľmi rád, no patrí k rozhodujúcim a musia všetci zabrať na dno síl.
Konkurencia je rok od roku silnejšia, no napriek tomu by rád stál na pódiu. K tomu treba okrem jazdeckého umenia aj kopec športového šťastia. Veď napríklad v roku 2016 skončil na 2. mieste a o rok na 25. pozícii. To hovorí za všetko. Okrem toho, továrenské tímy majú podporu na tak vysokej úrovni, že nášmu reprezentantovi sa o takom niečom ani nesníva. Na druhej strane, sú vystavení väčšiemu tlaku, pretože očakávania od sponzorov a tovární sú extrémne. Števo môže jazdiť s čistou hlavou a bez prehnaných tlakov.
V sprievodnom tíme sa udiali zmeny. Stabilným členom sú kamarát Zlatko Novosád a švagor Maroš Kubačka, pribudli Dominik Guláš a Dominik Žažo. Berú dodávku a starý karavan, ktorý sa najlepšie osvedčil. V ňom bude Števov prechodný domov počas dvoch týždňov. Primeraný oddych bude tento raz ešte rozhodujúcejší ako inokedy. Dakar má 40. výročie a je predpoklad, že usporiadatelia nachystali podstatne ťažšie trate ako inokedy. Budú náročné na kondíciu a v druhej polovici rally sa nedostatok regenerácie môže vypomstiť.
Prajeme Števovi Svitkovi, aby sa mu vyhli zranenia a zbytočné penalizácie. Hoci tým nevie úplne zabrániť, lebo v športe je dnes kus politiky. Preto sú penalizácie často nespravodlivé a slúžia na ovplyvňovanie výsledkov. No nesmie im k tomu dávať akýkoľvek dôvod.
Teraz potrebuje iba poriadnu podporu fanúšikov, kus športového šťastia a dobre navigovať. Potom sa aj výsledok dostaví.
Pridané: 04.01.2018 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2018:
| Seriál článkov: Dakar 2018 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2018 - 8. etapa - Svitko piaty, celkovo už siedmy, 9. etapa zrušená - Uyuni - Tupiza - Awia
- Dakar 2016 - prológ poznačila nehoda auta, naši v cieli medzi špičkou - Awia
- Dakar 2013 – Štart už 5. januára 2013 - Redakcia
- Dakar 2014 – 7. etapa - Salta - Uyuni - Štefan Svitko mal problémy, Jakeš 16-ty v etape - Awia
- Dakar 2018 - 10 dramatická etapa, favoriti a aj Svitko blúdia, Beveren odstupuje z 1. miesta - Salta - Belén - Awia
- Dakar 2018 - 12. etapa zrušená - 11. etapa - Svitko nenastúpil, Barreda končí, Walkner kraľuje celkovému poradiu - Belén - Fiambalá - Awia
- Dakar 2018 - 2. etapa Barreda poslal Hondu do celkového vedenia, Svitko 17-ty - Pisco - Pisco - Awia
- Dakar 2015 - veľké dobrodružstvo už klope na dvere - Awia
- Na Dakare 2021 bude až štvorica slovákov - haro007
- Dakar 2018 - 1. etapa - Sunderland suverénny, Svitko 21-vý - Lima - Pisco - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Piaggio prišlo s ďalšími novinkami - Beverly 310 a Medley 200
- Moto Guzzi modernizovalo roadster V100 Mandello
- Indian uvádza štyri nové modely, vrátane špeciálnej edície
- BIG SALE vol. 3.0 v Motoshop Žubor - zľavy až do 80 %
- Ducati predstavila novú Panigale V2 a Streetfighter V2, dala do nich úplne nový motor
- Zero Motorcycles predstavilo ľahké a všestranné endurká XE a XB
- BMW predstavilo koncept F 450 GS a refrešlo superbike RR a hypernaháč R, aj vo verziách M
- KTM prináša Super Adventure S aj s automatom, Duke 990 vo verzii R, aj nové GT
- Nové modely Yamaha R1 RACE a R1 GYTR pre 2025 - na homologizáciu zabudni
- Honda Forza pre 2025 vylepšuje výbavu, praktickosť a estetiku
- ... zobraz všetky články od tohto autora