Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2919 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28589
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17021)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11568)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Supermoto 7. - 8. septembra 2002, časť II.

 Zdieľať

Pridané: 17.03.2023 Autor: gilbert
Čitatelia: 2156 [História]

Supermoto pod Babou bolo ojedinelou motorkárskou akciou v Starom Kameňolome, a preto som ju rozdelil do viacerých častí. Aký neblahý osud supemoto postihlo, priblížim nabudúce.

Supermoto ako disciplína prevalcovalo prakticky celú Európu. Na Slovensku si získalo veľkú popularitu a po vzore zahraničných prestavieb z klasických crossových, či enduro motocyklov na supermoto aj v Pezinku sa to začalo hemžiť prestavbami klasických, či okapotovaných endúr. Priekopníkom bol pán T. Pátek, ktorý prestaval Hondu Dominatora. Pôvodne ale jeho zámer bol prestavať vidlicovú Hondu Afrika twin, ktorú si doviezol zo zahraničia. Plány sa zmenili, keď ho v garáži navštívil priateľ z Rakúska a prejavil o Afriku záujem. Afrika bola totiž po celkovej oprave po ľahkej búračke, ktorú absolvovala ešte pred dovezením na Slovensko. Preto padla voľba na oveľa ľahší Dominator. Pán Pátek svoje dielo nenazval Supermoto, ale Fun bike od firmy MOTOTIPA ako vtedy bolo zvykom. Po ukončení prestavby sa na Dominatore chodil voziť na Babu. Tam sa vtedy promenádovalo naozaj dosť dorovoľných darcov orgánov. Cesta medzi Pezinkom a Pernekom bola odjakživa nebezpečná, pretože to bol hlavný tranzit medzinárodnej kamiónovej dopravy TIR. Priblížim to na inom mieste.

V čase prvého úvodného šampionátu 5. 5. 2002 sa na Slovensku začali objavovať originálne dvojičky, či trojičky od popredných motocyklových značiek. Dali sa kúpiť ako samostatné jednoúčelové stroje pre motocross, či viacúčelové ako enduro, prípadne enduro cestovné (rally touring) alebo ako stroje s dvomi rozdielnymi sadami kolies. Ak si nadšenec kúpil klasické nekapotované enduro bola v ponuke k motocyklu aj sada pre supermoto ako kit pre domácku úpravu (buď len kolesá, alebo aj plasty). Bolo to v prijateľnej sume a nikto to nemusel hlásiť na Polícii. Samozrejme sa každá verzia motocross, enduro a supermoto dala kúpiť samostatne.

Javorka Štefan -KTM 201
Javorka Štefan -KTM 201

Prvou jazdeckou lastovičkou v Supermoto v Šenkviciach bol Milan Dobiáš a jeho Husqvarna Supermoto. Ako správny motorkár zúčastňoval sa prakticky všetkých víkendových akcií v okolí, nevynímajúc preteky Supermoto v Starom kameňolome. Žiaľ, naozaj len tých víkendových, pretože v týždni bol na Morave. Nestretali sme sa často v dedine, ale často na benzínke. Čo som schvaľoval, keď sa chcel povoziť, tak nikdy nešiel na pretek darcov orgánov za normálnej cestnej premávky na ceste na Babu. To mu neodporúčala ani jeho najbližšia rodina.

takmer domáce zázemie značky KTM (CZ)
takmer domáce zázemie značky KTM (CZ)

zahraničné zázemie značky KTM
zahraničné zázemie značky KTM

V prvej časti som spomenul, že pretekom supermoto v Starom Kameňolome pod Babou (v paddoku) bol venovaný celý víkend. V príjemnom slnečnom prostredí narozdiel od upršaného preteku zo začiatku mája (5.5.) si prišli zapretekať nielen motocyklisti, ale aj skútristi. V programe nebolo zahrnuté pretekanie detí. V májovom boli len dvaja detskí jazdci, ktorí potrápili skútristov. Vtedy sa nakoniec nekvalifikovali. Teraz jeden z detských aktérov sa ukázal znova, no nie na motocykli, ale na skútri. Tomáš Svitok z Prievidze sedlal skúter Honda. Priznám sa, že organizátori tohto šampióna premenovali na Tomáša Svitku pod dojmom vtedy populárneho Štefana Svitku, ktorý sa doposiaľ vyprofiloval ako špičkový jazdec dakarských maratónov. Tomáš v ten víkend nebol v pelotóne sám. Česť supermota bránil jeho starší brat Boris na adaptovanej Kawasaki KX 80 so štartovným číslom 446. T.Svitok je dodnes úspešný motocyklový jazdec.

Kováč Tibor KTM 116
Kováč Tibor KTM 116

Cez víkend tu bolo naozaj dosť osobností vtedajšieho motocyklového neba. V skútrovej kategórii sa predviedol Jaroslav Katriňák, ktorý bol tereňák a endurista. Z domácich matadorov sa mihol jeden zo šenkvickej súrodeneckej motocrossovej dvojice Juraj Nemčovič a Milan Ochotnícky zo Svätého Jura, ktorý bol tiež crossár. Títo matadori keďže boli odchovancami motocrossových klubov zajazdili dobré výsledky aj vo voľnom preteku, kde si to tiež užívali. Škoda, že sa vtedy neobjavil v skútroch T. Pátek odchovaný na motocykloch GP. Ako divák sa tam objavil aj Ibi Maiga na motocyklovom skútri V3 od Yuki. Zaujímavé bolo vidieť na jeho hlave žlté vlasy zagumičkované do malých hrčiek, ktorých mal na hlave asi dvadsať.

Jedným z protagonistov Supermota na Slovensku bol Radomír Žubor, ktorý vtedy vystupoval ako oficiálny dovozca značky KTM. Podobne ako v predošlých pretekoch, aj tu bol jedným z organizátorov. V priebehu ostatných rokov zistil, že byť oficiálnym zástupcom spomínanej značky nie je veľké terno a preto do podnikania sa zapojila celá rodina Žuborovcov a dnes predávajú nielen motocykle viacerých značiek ako aj motodoplnky až po prístrešky, či špeciálne prívesy. Vtedy bola kauza okolo krádeže mojej reportáže dosť vypuklá a nepovažoval ju urovnať, tak sa mi radšej vyhýbal.

V Pezinku, ako som spomenul viackrát bol predajcom motocyklov KTM Štefan Javorka a ten podobne ako R. Žubor bol organizátorom pretekov. Vtedy pôsobil ako dealer R. Žubora, no tiež rýchlo zistil, že upnúť sa na jednu značku nie je to to pravé orechové. Rozšíril svoj sortiment a presunul sa do nových priestorov. Okrem pozície organizátora sa tiež prišiel povoziť. "Povoziť sa", to bolo doslovné. Na iných pretekoch utrpel úraz členka a teda do pretekov nastúpil s handycapom. Bolo neuveriteľné ho sledovať ako s bolestným grimasami preraďoval. Najzaujímavejšie na jeho účasti bolo to, že po absolvovaní viacerých rozjázd mu z topánky začali vyliezať chirurgické drôty, ktoré mu tam operačne implantovali. Jeho zanietenosť mu nedovoľovala vnímať bolesť, alebo bol správne naspeedovaný. Dodnes som sa nedozvedel ako si po absolvovaní celej soboty vyzul topánku. Či si drôty zatlačil znova dnu, či ich rozstrihol, alebo rozpáral topánku.

Weihaupl Albert KTM 296
Weihaupl Albert KTM 296

Ďalším z organizátorov a sponzorov bol Peter Podmanický a jeho firma Hydrovrt Podmanický z Bernolákova. Aj ten si zapretekal do sýtosti. Spomedzi Slovákov by som upozornil a na Romana Repu, Ivana Krajčiho či Slavomíra Suvega. Pri tomto matadorovi sa trošku pozastavím, pretože podobne ako bratia Svitokovci aj jemu časomerači pridelili novú identitu Zo Slava Suvega sa stal Slavo Jüveg z Rakúska.
Vtedy to vôbec nebolo podstatné, pretože registrácie nerobila slovensky hovoriaca dáma, ale Rakúšanka, ktorú zabezpečil zahraničný organizátor Melden Werner pôvodom z Balkánu (bývalá Juhoslávia). Ten zabezpečil bohatú účasť od susedov spoza Dunaja.

Bol to vydarený športový víkend a zahraničie počítalo podobne ako domáci jazdci s pretekaním aj v budúcnosti. Žiaľ opak sa stal pravdou. Do galérie som okrem autentických foto doplnil skeny reportáže uvedenej v regionálnom periodiku Pezinsko a sken plagátu, ktorý mám stále v garáži. Získal som ho od Wernera, ktorý ma tým príjemne prekvapil. Prioritne bol plagát nasmerovaný na pretekania chtivých rakúsko-nemeckých supermotardistov.

Pridané: 17.03.2023 Autor: gilbert Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: