ISSN 1336-6491 | Online: 1579 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29894
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17659)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12235)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dakar 2006 v cieli, víťazom Coma

 Zdieľať

Pridané: 15.01.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 5844 [Šport - Rally]

V nedeľu 15. 1. sa po šestnástich dňoch súťaženia skončil 28. ročník dakarskej rely.

Prípravy na lisabonský štart prebiehali od 27. decembra, kedy sa vozidlá podrobovali technickým prehliadkam. Tie trvali celé tri dni, až do 30. 12. Na Silvestra sa štartovalo naostro. Po dvoch európskych etapách sa jazdci trajektmi presunuli zo španielskej Malagy do Maroka, ktoré je v nepísaných pravidlách považované za skutočný štart.
Podrobne sme sledovali počínanie nášho Jara Katriňáka, ktorý sa po počiatočnej neistote na Dakar vrátil vďaka maďarskému tímu MOL Dakar Team. Jeho výsledky boli výborné a navyše sa stále zlepšovali až do osudnej siedmej etapy, počas ktorej vo vysokej rýchlosti narazil na pieskom naviaty kameň a havaroval. S tržnými ranami, pomliaždeninami, so strhnutými nechtami a takmer bez nohavíc dokázal prísť do cieľa na 16. mieste – hneď potom sa ho ujali lekári a zakázali mu pokračovať v súťaži. Deň predtým bol v celkovom poradí na veľmi peknom deviatom mieste a podľa jeho slov sa v tom čase iba snažil šetriť motorku a neriskovať. Haváriou sa rozplynuli všetky nádeje vidieť slovenské farby v prvej desiatke či päťke Dakaru...
O náročnosti tejto rely svedčí aj to, že do jej cieľa dokázalo doraziť iba 93 motocyklistov (a štvorkolkárov) z 252.

 Jaroslav Katriňák
Jaroslav Katriňák

Celkovým víťazom Dakaru 2006 sa stal Španiel Coma, za ním Francúz Despres a Talian Sala, všetci na strojoch KTM. Táto prvá trojka sa držala v rovnakom poradí od deviatej etapy až po záver. Despres mal v poslednej meranej 14. etape šancu časovo predbehnúť Comu, ale nepodarilo sa mu to kvôli navigačnej chybe a do cieľa prišiel na 43. priečke. Minuloročný titul tak neobhájil. Coma nikdy nedošiel etapu na prvom mieste, no aj tak sa v celkovom poradí držal vo vedení takmer celý čas.

Závažné okamihy Dakaru 2006:

  • 5. etapa: havarovali tímoví kolegovia Jara Katriňáka Zsolt Szivleszter a Peter Kátai, obaja majú vážne zranenia a nepokračujú v súťaži
  • 6. etapa: obhajca titulu Despres sa zranil (podozrenie na zlomenú kľúčnu kosť, nakoniec iba vykĺbené rameno), ale pokračuje v súťaži
  • 7. etapa: Jaroslav Katriňák havaroval a nepokračuje v súťaži
  • 9. etapa: Austrálčan Andy Caldecott havaroval a následkom zranení zomrel, Španiel Esteve Pujol havaroval, bol transportovaný vrtuľníkom do nemocnice a nepokračoval v súťaži
  • 10. etapa: pre motocyklistov na počesť Andyho Caldecotta nebola meraná
  • 13. etapa: druhá obeť Dakaru – malý chlapec zomiera po tom, čo ho zrazilo pretekárske auto
  • 14. etapa: tretia obeť Dakaru – ďalší malý chlapec zomiera po tom, čo ho zrazilo pretekárske auto
  • 15. záverečná etapa: z dôvodu nepríjemných udalostí v posledných dvoch dňoch bola etapa nemeraná pre všetkých súťažiacich

 Trasa 28. ročníka dakarskej rely
Trasa 28. ročníka dakarskej rely

Pridané: 15.01.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »