Anketa:
Dakar 2006 v cieli, víťazom Coma
ZdieľaťPridané: 15.01.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 5844 [Šport - Rally]
V nedeľu 15. 1. sa po šestnástich dňoch súťaženia skončil 28. ročník dakarskej rely.
Prípravy na lisabonský štart prebiehali od 27. decembra, kedy sa vozidlá podrobovali technickým prehliadkam. Tie trvali celé tri dni, až do 30. 12. Na Silvestra sa štartovalo naostro. Po dvoch európskych etapách sa jazdci trajektmi presunuli zo španielskej Malagy do Maroka, ktoré je v nepísaných pravidlách považované za skutočný štart.
Podrobne sme sledovali počínanie nášho Jara Katriňáka, ktorý sa po počiatočnej neistote na Dakar vrátil vďaka maďarskému tímu MOL Dakar Team. Jeho výsledky boli výborné a navyše sa stále zlepšovali až do osudnej siedmej etapy, počas ktorej vo vysokej rýchlosti narazil na pieskom naviaty kameň a havaroval. S tržnými ranami, pomliaždeninami, so strhnutými nechtami a takmer bez nohavíc dokázal prísť do cieľa na 16. mieste – hneď potom sa ho ujali lekári a zakázali mu pokračovať v súťaži. Deň predtým bol v celkovom poradí na veľmi peknom deviatom mieste a podľa jeho slov sa v tom čase iba snažil šetriť motorku a neriskovať. Haváriou sa rozplynuli všetky nádeje vidieť slovenské farby v prvej desiatke či päťke Dakaru...
O náročnosti tejto rely svedčí aj to, že do jej cieľa dokázalo doraziť iba 93 motocyklistov (a štvorkolkárov) z 252.
![]() |
Jaroslav Katriňák |
Celkovým víťazom Dakaru 2006 sa stal Španiel Coma, za ním Francúz Despres a Talian Sala, všetci na strojoch KTM. Táto prvá trojka sa držala v rovnakom poradí od deviatej etapy až po záver. Despres mal v poslednej meranej 14. etape šancu časovo predbehnúť Comu, ale nepodarilo sa mu to kvôli navigačnej chybe a do cieľa prišiel na 43. priečke. Minuloročný titul tak neobhájil. Coma nikdy nedošiel etapu na prvom mieste, no aj tak sa v celkovom poradí držal vo vedení takmer celý čas.
Závažné okamihy Dakaru 2006:
- 5. etapa: havarovali tímoví kolegovia Jara Katriňáka Zsolt Szivleszter a Peter Kátai, obaja majú vážne zranenia a nepokračujú v súťaži
- 6. etapa: obhajca titulu Despres sa zranil (podozrenie na zlomenú kľúčnu kosť, nakoniec iba vykĺbené rameno), ale pokračuje v súťaži
- 7. etapa: Jaroslav Katriňák havaroval a nepokračuje v súťaži
- 9. etapa: Austrálčan Andy Caldecott havaroval a následkom zranení zomrel, Španiel Esteve Pujol havaroval, bol transportovaný vrtuľníkom do nemocnice a nepokračoval v súťaži
- 10. etapa: pre motocyklistov na počesť Andyho Caldecotta nebola meraná
- 13. etapa: druhá obeť Dakaru – malý chlapec zomiera po tom, čo ho zrazilo pretekárske auto
- 14. etapa: tretia obeť Dakaru – ďalší malý chlapec zomiera po tom, čo ho zrazilo pretekárske auto
- 15. záverečná etapa: z dôvodu nepríjemných udalostí v posledných dvoch dňoch bola etapa nemeraná pre všetkých súťažiacich
![]() |
Trasa 28. ročníka dakarskej rely |
Pridané: 15.01.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Dakar 2006 – Katriňák už doma, Caldecott mŕtvy - Herghott
- Dakar 2007 skončil okruhom okolo Ružového jazera. Katroš je deviaty! - Herghott
- Dakar 2012 - 5.etapa, Chilecito - Fiambala - Despres porazil Comu, Svitko štvrtý, no žiaľ Ivan Jakeš po technických problémoch odstupuje - Awia
- Výstava Intermot 2006, Kolín - Herghott
- Rally Dakar ročník 2006 - Lisabon - Dakar - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!