Anketa:
Dakar 2006 – Katriňák už doma, Caldecott mŕtvy
ZdieľaťPridané: 09.01.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6098 [Šport - Rally]
28. ročník Dakaru si vyžiadal prvú obeť.
V deviatej a najdlhšej etape tohtoročného Dakaru vyhasol život 41-ročného Austrálčana Andyho Caldecotta, ktorý bol náhradníkom za zraneného Španiela Jordiho Durana. Andy, otec a manžel, zomrel následkom poranenia krčnej chrbtice, ktoré je na Dakare veľmi časté. Podobne minulý rok zomrel Fabrizio Meoni.
![]() |
Andy Caldecott |
Náš Jaro Katriňák sa vrátil na Slovensko po tom, čo havaroval v náročnej siedmej etape. Utrpel niekoľko tržných rán a pomliaždenín, pri chôdzi kríva. „Pokojne sa to mohlo stať aj mne,“ povedal na margo Caldecottovej smrti. Zároveň informoval, že na Dakar sa chce vrátiť.
Ôsmu etapu z Ataru do Nouakchottu vyhral Francúz Casteu nasledovaný Američanom Blaisom. Despres napriek zraneniu kľúčnej kosti dorazil na treťom mieste. Celkové poradie sa zmenilo iba kozmeticky, vedie Coma, za ním Pujol a Despres.
V nedeľu mali všetci súťažiaci deň voľna v meste Nouakchott. Po ňom ich nasledovala najdlhšia, takmer deväťstokilometrová etapa smerujúca do Kiffy. Meraných bolo 599 km, s ktorými si najlepšie poradil Despres, so štvorminútovou stratou Coma a za ním prekvapivo Portugalčan Rodrigues na Yamahe. Celkové poradie teraz zaznamenalo väčšiu zmenu, pretože Pujol má pravdepodobne problémy a etapu nedokončil. Vedie Coma, druhý je Despres a dovtedy štvrtý Sala je na tretej priečke.
Rely Lisabon – Dakar sa skončí v nedeľu 15. 1. krátkou záverečnou etapou v senegalskom Dakare. V tento deň vás budeme informovať o celkových výsledkoch a najvážnejších okamihoch rely.
Pridané: 09.01.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Slovenská účasť na Dakare potvrdená! - Herghott
- Dakar 2006 – v tretej etape Katriňák na 15. mieste! - Herghott
- Dakar 2006 odštartovaný! - Herghott
- Dakar 2006 v cieli, víťazom Coma - Herghott
- Katroš a Jakeš pripravení na Dakar 2007 - Herghott
- Trasa 30. ročníka Rally Lisabon Dakar známa - Awia
- Rally Dakar ročník 2006 - Lisabon - Dakar - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Alpská porovnávačka: Norden, GS, Africa, Stelvio alebo GX?
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!