Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 580 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

VR46 - motosvet.sk

Adamoto T9 125

STYX - u nás nájdete všetko

Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuSprávna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
12.09.2017 22:25

Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

MM2000
 Jogurťák 

Ikona

Čaute.
Každý raz začína a toto ma autoškola nenaučila.
Na aute je to jednoduché. Viem že túto / takúto zákrutu prechádzam napr. na trojku. Pred zákrutou stlačím brzdu a spojku, zaradím trojku - podľa okolností bez problémov aj preskočením niekoľkých stupňov. Ako rýchlosť klesá, postupne púšťam spoju. Pri nájazde do zákruty už mám správnu rýchlosťou a správny prevodový stupeň. A na výjazde zo zákruty mu už nakladám.
Tento postup mi ale na motorke nefunguje.
Aby som mohol na jedno stlačenie spojky podradiť niekoľko stupňov, musel by som si v prvom rade pamätať, aký stupeň mám zaradený. A to sa mi nie vždy darí.
Na druhej strane, ak na jedno stlačenie spojky podradím iba o jeden stupeň, musím s tým začať omnoho ďalej pred začiatkom zákruty.
Takže Vy, čo máte niečo odjazdené, ako to robíte?
O odpovede prosím hlavne majiteľov vysoko otáčkových strojov s agresívnejším štýlom jazdenia. ;-)



12.09.2017 22:35

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

datadive
 Kávičkár 

Ikona

1. existuje taka vec ako zobrazenie zaradeného stupna ... naklady cca 100fka (GiPro) alebo si rataj :-)
2.
Video: www.youtube.com/watch?v=cGujKmhtLJ4




12.09.2017 22:41

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Saints
 Čoprák 

Ikona

Najlepsi je automat (HONDA s DCT) :-P - nemusis riesit taketo hovadiny.

Vsetko zalezi na:
1) aka je moto - chopper/cruiser alebo jogurt t.j. aj hmotnost motorky a teba s nakladom
2) aka prudka je zakruta a ci ma stupanie/klesanie
3) aky ma cesta povrch
4) Mozes si zakupit ukazovatel zaradenej rychlosti, pripadne jec viac babanov, alebo podla zvuku motora...

Pozri obrázok
Pozri obrázok


12.09.2017 23:06

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

- mat v hlave naprogramovane ktoru zakrutu prechadzas na ktorej konkretnej rychlosti je dobry system na okruh.
Na ceste nevidim dovod prisposobovat sa naucenej zaradenej rychlosti, ale skor danym podmienkam. Cize idem do znamej/neznamej zakruty a viem ako rychlo je bezpecne ju prejst - za sucha spravidla tak rychlo ako hlboko do nej vidim - urcite sa nebudem orientovat na "maximalnu rychlost aby ma nevynieslo".
Takze je mi uplne jedno aku mam zaradenu rychlost, pred zakrutou si tam dam to, aby tam bola ta vhodna. Ja osobne na neznamej ceste preferujem vchadzat do zakruty na nizsom prevodom stupni ako zvycajne, pretoze si velmi efektivne dokazem pridanim alebo ubranim plynu menit stopu v zakrute. Doporucujem trenovat si zmeny stopy.

- preco si myslis, ze na jedno stlacenie spojky nedas aj o 2 rychlosti dolu. Das.

- zacinas a zaroven mas snahu ist agresivne. Nie dobra kombinacia.


12.09.2017 23:20

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

MM2000
 Jogurťák 

Ikona

Re: matus:
Ahoj, asi si ma úplne nepochopil.
Nemám problém podradiť napr. o dve rýchlosti. Problém je v tom, že ak si nepamätám aktuálny stupeň, tak ani neviem o koľko mám vlastne podradiť. Viem že to môže vyriešiť ukazateľ zaradenej rýchlosti, ale to nechcem. (aspoň zatiaľ)
A ani nejazdím agresívne. Ide mi o to, naučiť sa správnu techniku. A kto iný to vie ako práve takýto jazdci.


13.09.2017 0:04

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

hlad
 Čoprák 

nie uplne presne chapem co riesis.
nemas co podradovat o viac stupnov. najme na vysokootackovych strojoch.
ked radis hore, tak tiez preradujes o viac stupnov ? dvojku do obmedzovaca a potom 5ku ?
tak ako radis hore, presne tak isto priebezne, ked zavries plyn radis dole.
ked radis hore napr. od 5000 ot/min do 7000 kvalt, ..., tak ked ti klesne znova na 5000 podradis (hlavne sa nevy... ak mas nejaky dvojvalec)
nic si nemusis pamatat, tak ako pri 7000 radis hore, tak pri 5000 radis dole

Upravené 1 krát. Naposledy upravil hlad (13.09.2017 0:05)


13.09.2017 0:05

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Peter Herghott Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Re: MM2000: predpokladam, ze to hovoris o jazde na svojej CBR500, ktoru mas uvedenu v profile ako druhu.

Podla mna je uplne jedno co tam mas a o kolko podradis, ak vysledne otacky budu zhruba medzi 2000 a cervenym polom. To je velke rozmedzie.

Na obycajnej ceste podla mna nepotrebujes vediet aky tam mas kvalt. Sam to casto neviem, ked testovacky striedame jednu za druhou.

Herghott


13.09.2017 1:47

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

padawan
 Edvenčr 

Ikona

rada: jazdi čo najplynulejšie a tak ako sa cítiš bezpečne. Nemusíš dávať kolená ani jazdiť ako Valentino Rossi, pamätaj, že jediná prepálená zákruta ťa môže stáť zdravie alebo život.

Ja napríklad aj po niekoľkých tisícoch km jazdím ako "posratý" :-))) Ak potrebuješ pribrzdiť pred zákrutou kvaltovaním tak naozaj nepotrebuješ vedieť či tam máš 4ku alebo 5ku. Proste to cítiš, či potrebuješ ísť o jeden alebo dva kvalty dole, aby si adekvátne spomalil ofc dostatočne ďaleko od zákruty. Ja tak bežne jazdím, snažím sa čo najmenej používať brzdy... dajme tomu, že tam mám nejaký stupeň (asi vysoký) idem do zákruty trošku rýchlo a potrebujem spomaliť, tak tam kopnem o dva kvalty nižšie, motor zavrčí, moto spomalí a ja už len naklopím a v zákrute začnem zas konštatne zrýchlovať. Brzdy použiť vtedy, aby to zas nešlo do privysokých otáčok ak treba prudšie spomaliť a kopeš tam viac kvaltov nižšie. Žiadna raketová veda, ale bacha lebo niektoré motorky sú pri viacnásobnom rýchlom podradení dosť divoké :-D Proste ti stačí mať na to cit, a ten získaš časom.

Dôvod úpravy: doplnenie

Upravené 1 krát. Naposledy upravil padawan (13.09.2017 1:56)


13.09.2017 11:23

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

demmoo
 Edvenčr 

Ikona

ak cestu poznám..napr. Pez. Baba..idem, držím knedlík..v správny moment idem na brzdy, držím prednú, popri tom podradzujem s medziplynom, tzn. spojka, cvak dole, medziplyn, púštam spojku do záberu, ale nepustím úplne, zadok mi začne brzdit, znova spojka, cvak dole, znova púštam do momentu, než koleso začne silou motorka brzdit..takto opakujem, dokial nemám potrebný kvalt, púštam brzdu a začínam pridávat..
neviem, či to bolo dost pochopitelne...

ak cestu nepoznam, nikdy nejdem tak agresivne, aby som musel podradzovat na poslednu chvilu, tzn. podradzujem včas, brzdim prevažne motorom..


13.09.2017 11:27

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

demmoo: keď dávaš medziplyn máš spojkovú páčku stlačenú ?

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil RomanSVK (13.09.2017 11:28)


13.09.2017 11:29

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

FOGY
 Edvenčr 

môžeš podradiť aj v zákrute, predpokladám, že nechodíš na kolene a nešúchaš kvaltovačku o zem. Riaď sa otáčkami motora, ale nie pozeraním v zákrute na budík, ale sluchom a vibráciami.


13.09.2017 11:41

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: MM2000: vysokootáčkové stroje - prvá vec, kde na kvaltovanie treba menej citu. máš 500vku, tá nebrzdí motorom tak rázne. to by si sa naučil pri vyšších objemoch, alebo nižšie otáčkových mašín, alebo nejakých krutejších jednobuchov, čo je to minúť správny kvalt v nájazde :-D

stupen zaradenej rýchlosti ukazovatel? (kpt Danko štýl), ja na budíky nekukám vôbec, ked režem zátačky. ešte to by mi chýbalo, abych pri palbe dával dole oči z cesty a rozptyloval sa kktinami.. až tú motorku dostaneš do ucha, potom sa môžeme baviť. Každý lepší jazdec jazdí podla ucha. ked už tak, na displej sa dáva ledka obmedzovača, to začne blikat tak silný stroboskop, že to na to ani nemusíš kukať a vieš, že točíš vysoko.

na iných moto som kludne išiel dva kvalty dole, len jemnejšie púšťaš spojku. Zas nedávaš dole dva kvalty ked vidíš, že máš ručičku otáčkomera niekde hore pri červenom poli. to len brzdíš motorom a za taktu prednej brzdy dávaš niekde v polke otáčok dole jeden kvalt, druhý kvalt.. ale na nič pri tom nekukáš, to počuješ..

jazdi ešte. tuto ti nikto nepomôže. čím viac ideš na prednú, tým opatrnejšie treba púšťať spojku, lebo na zadku nemáš váhu, aby ti ho neodtrhlo.


13.09.2017 11:44

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: RomanSVK: medziplynom to ide aj bez spojky dole a nemusíš mat ani kvikšifter. od brzdenia motorom odlahčíš prevodovku jemným pridaním plynu a v ten moment tam kopneš nižší kvalt. Ked sa toto naučíš, ide to jemnejšie ako so spojkou, až k nevíře.. a to ja skúšam takéto kokotiny na Véčku o objeme, za ktorý by sa nemuselo hanbit auto..


13.09.2017 11:46

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ChesterTT
 Kávičkár 

Ikona

Re: FOGY: kvaltovanie v zátačke by som začiatočníkovi neodporúčal. zbytočne sa naučí zložitú kokotinu, ktorú sa potom bude musieť odučiť. šak to točí pokkt.. tak bud sa pozviecha zo spodku a prejde to pomalšie, alebo potiahne kvalt na vyšších otáčkach..


13.09.2017 12:56

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ado93
 Turista 

Ikona

...co tu tarate o medziplynoch? to ze si povrcite ked mate stlacenu spojku neznamena, ze to je medziplyn...


13.09.2017 13:09

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

Re: ChesterTT: ja viem, len som sa pýtal demma. Medziplyn sa dáva pri nesynchronizovanej prevodovke. V podstate medziplynom vyrovnávaš otáčky hnaného a hnacieho hriadeľa v prevodovke medzi radením pri nestlačenej spojke. Jazdil som na V3S, Tatra, Zetor Crystal. Na synchronizovanej sa do dá bez spojky, ale či to tej prevodovke pomôže....


13.09.2017 13:12

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ado93
 Turista 

Ikona

Re: RomanSVK: presne o to tam ide, pri nestlacenej spojke so zaradenym neutralom, co je na motorke nemozme...


13.09.2017 13:18

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RS955i
 Skútrista 

Ikona

Vôbec neries aký máš kvalt,myslim číslovku.Zaujima ta len ci je nizsi alebo vyšší ako potrebujes.
Ked pôjdeš niekam najlepsie na kopec trebars Šturec.Jazdi hore dole ale vydradne brzdi motorom.Nauč sa plynule pridavat a uberať.A raz dva prides nato ze kvalt ktory bezpecne podradis aby si pribrzdil do zatacky ta z nej krasne vyvedie.Ono je to viacmenej len dvojka trojka...
Najprv si najazdi bezpecnu stopu a z rozumom si pridavaj aby si mohol dat radsej vecer pivo v krcme ako kapačku na traumatologii


13.09.2017 13:30

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

Re: MM2000: nauč sa počúvať motor, skúšaj a všetko pôjde samé. Každá zákruta do alebo z kopca je iná.

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil RomanSVK (13.09.2017 13:36)


13.09.2017 14:23

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

hlad
 Čoprák 

RomanSVK - a ty mas prevodovku synchronizovanu ?

Ado - na prvy pohlad vidno ze si odbornik

Upravené 1 krát. Naposledy upravil hlad (13.09.2017 14:24)


13.09.2017 14:55

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

ado93
 Turista 

Ikona

Re: hlad: co sa ti nezda? kludne mi vysvetli ako funguje medziplyn


13.09.2017 15:05

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

Ja ti ani neviem. Pri riadení spojku dávam. Na krose nie.
moto.cikus.net/razeni-bez-spojky.html


13.09.2017 15:27

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

hlad: písal som kde sa medziplyn dáva a ako funguje bezsynchrónna prevodovka. Tak poraď prečo treba spojku na niektorých stláčať.


13.09.2017 16:16

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

datadive
 Kávičkár 

Ikona


Video: www.youtube.com/watch?v=ZuwAEp67n3c



13.09.2017 17:32

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Explo
 Kávičkár 

Ikona

Re: MM2000: Pojazdi viacej a vsetko ti pojde samo ;-)


13.09.2017 17:48

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Re: Explo: presne. [dobre]


13.09.2017 22:49

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

secult
 Turista 

Odpoved na povodnu otazku: Podľa rýchlosti a otáčok sa časom naučíš, aký máš zaradený kvalt. Potom uz len počítaš koľko kvaltov ideš dole. Ale na 5 kvalte som strácal prehľad oveľa menej často ako na 6 kvalte.


14.09.2017 8:08

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

MM2000
 Jogurťák 

Ikona

Re: secult: Ja viem. Za mlada som jazdil na pionieri s troma kvaltami to toto som nemusel riesit. :-)))


14.09.2017 9:36

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Mincoooo
 Kávičkár 

Ikona

všetky tvoje starosti vyrieši gipro, odkedy ho mám toto vôbec neriešim, a svoju energiu vynakladám na iné veci... Takže zainvestuj, určite sa ti to oplatí...


14.09.2017 18:58

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Pedro26
 Jogurťák 

Ikona

No neviem, ja osobne som nikdy toto neriesil, nejsi na okruhu, tam sa to musis nabiflovat. A v premavqke ti nevies kde je apex ked tu zakrutu nepoznas. Káed chces jazdit rychlo musis jazdit vo vysokych otackach, 2V nepretacaj a 4V vytacaj. Odhadom ides priklad 90 a je znacka ostra zakruta a 30tka. Tak podradis o 2 stupne s medziplynom a ked vies ze.ten motor mas podtoceny tak este podrad. Len nedavaj 3 kvalth na raz lebo na 500 asi nebude antihopingova spojka aby ti nezablokovala koleso. Dojde to samo aj bez ukazovatela zaradenej rychlosti ;-)


19.09.2017 10:40

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Eleanor46
 Jogurťák 

Ikona

Re: RomanSVK: Re: ado93: Ak som dobre čítal tak sa vám už nikto nevyjadril (ani hlad) ako to je stým medziplynom. V tomto prípade (podraďovaní) sa nevyrovnávajú otáčky na synchronizáciu hriadelov v prevodovke aby si mohol zaradiť ale preto aby si zrovnal otáčky motora a vývodového kol. ( = aktuálny stupeň + rýchlosť) aby si mohol čo najrýchlejšie pustiť spojku ... brzdiť motorom a všetky ďalšie úkony. Teda tak to používam ja.


19.09.2017 12:44

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Podraďovať sa dá napr úplne krásne aj bez spojky. Jemne tlačíš na rýchlostku a iba trochu brnkneš do plynu. Ale pri kľudnej jazde to nie je najvhodnešie. Chce to ale trochu cviku.


19.09.2017 13:00

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

Eleanor46
 Jogurťák 

Ikona

aj to som skúšal pri nižších otáčkach a ide to. Ale vždy to sprevádzal zlý zvuk tak bez spojky radšej zaradím len hore ;-)


19.09.2017 13:01

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

Re: Eleanor46: nebolo treba, v téme išlo o iné. Zakladateľ témy nevie aký kvalt má dať v zákrute, pred alebo za ňou. Čo to má z medziplynom... Nech sa vozí sám prípadne s niekým a príde na to. Najlepšie sa to naučí v praxi...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil RomanSVK (19.09.2017 13:02)


19.09.2017 23:21

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

jozko2828
 Jogurťák 

Ikona

Mam jednobuch a malokedy riesim co mam zaradene, kedze zakruty zvacsa idem na 5tom stupni... Mam KTM RC 390, cize vykonostne cca to co je Cebro 500... Pri tak malom objeme je skor lepsie riesit najazd do zakruty, pohlad, uvolnenost tela atd. To co pisali ludia vyssie - plynulost. Na maloobjemovych motorkach to nie je o tom ze tu zakrutu na zaciatku prebrzdis a potom vypalis z nej von ale aby si ju presiel plynule s co najmensim brzdenim do nej a tam nemusis riesit kvalt... Dalsia vec je ze o akych zakrutach sa bavime ci miernych alebo tiahlych alebo vracakoch, z kopca, do kopca atd. Dalej co by si skor mal pozriet je spravny posed na motorke aku mas, uvolnenost tela, pohlad a podobne. Tiez je dolezita hmostnost motorky ... Inak budes pristupovat k zakrutam s motorkou co ma 250 kg a inak co ma 150... Preto pri tej lahsej si mozes dovolit trosku viac ale zase musis ratat s tym ze tie brzdy na nizkych objemoch niesu nejake predimenzovane a tam to potom bude len o tebe... Moja rada je skor - zameraj sa viac na svoje jazdecke schopnosti, telo, bod zatacania, naklon, pohlad, skus aj vysadnut a mozno zistis ze pojdes dostatocne rychlo cez zakrutu a bez toho aby si musel riesit kvalt, kedze motorky maju vcelku pruzne zrychlenie na kazdom kvalte ... Podradit si na vyjazde sa da vzdy ale dolezite je to predtym... [ciel] drzim palce [dobre]


20.09.2017 17:56

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

hlad
 Čoprák 

hlad sa nevyjadril, lebo neciti potrebu.
Kedze su tu vsetci slusni a ohladuplni' tak vedia pouziit vyhladavanie a zistit si, ze sa na motorajde o tom uz popisalo toho dost. A minat svoj cas na teoretikov, ktori si myslia, ze na moto maju synchronizovanu prevodovku a nemaju predstavu aky je rozdiel v kostrukcii V3S a motorkou skutocne nemienim.


20.09.2017 18:00

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

RomanSVK
 Turista 

Ikona

kto tvrdil, že má synchro prevodovku ?


20.09.2017 18:46

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona



Video: youtu.be/cGujKmhtLJ4


20.09.2017 19:18

Re: Správna technika podradenia pri prudkom nájazde do zákruty

panbosko
 Ľadvinka 
Nový člen


Pre MM2000 - ja sa nudím, tak to trochu zhrniem.
1. To vrknutie, tomu sa hovorí falošný medziplyn. Keďže je relatívne obtiažne na koordináciu pravej ruky zároveň brzdiť a v správnom čase správne vrknúť, vznikla antihopping spojka.
2. Úloha jazdca na motorke je v zákrute mať správnu rýchlosť a zaradený správny prevod na jej nájazde. Začiatočník si zvyčajne uvedomí, že toto dosiahnuť vyžaduje istú časovú rezervu a teda nebrzdiť a neradiť na poslednú chvíľu.
3. Aké sú ambície, počítať sekundy na kolo, alebo šetriť materiál? Ono sa zároveň radí a brzdí, ale v onboard záberoch z pretekov je vidieť ako neľúrostne pretekári podraďujú a vyženú motor do obmedzovača - najprv podraďujú, potom dobrzďujú. Na sezónu majú toľko motorov ako my na 1 život. Normálny smrteľník si môže dovoliť ten luxus najprv spomaľovať/dobrzdovať, potom podraďiť.
4. Môžeš podradiť na jedno stlačenie spojky aj viac rýchlostí, no motorom pribrzďované zadné koleso stabilizuje motorku počas brzdenia prednou brzdou, a vyhneš sa prekvapeniu zablokovaného zaadného kolesa, ak podradíš príliš nízko, ak vždy pustíš spojku. Recept: najprv podraď najviac o 2 stupne, a potom podľa potreby keď vidíš že to nestačí, tak ešte raz o jeden stupeň.
5. Borci čo musia praktizovať to čo nazývaš prudký nájazd, tí zvyčajne majú rýchloradenie a nezapodievajú sa mačkaním spojky. Pozri si video Michael Dunlop 133 mph insane speed - radí aj brzdí aj v náklonoch, no vie čo robí a má zodpovedajúci materiál.
6. Veľmi vhodná poznámka tu už odznela a zopakujem to: začiatočník a agresívny štýl - veľmi zlá kombinácia. Inač odporúčam si všímať, aký plynulý štýl majú tí najrýchlejší jazdci.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.