Anketa:
Hrad Regéc, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Názov Regec je slovanského pôvodu, regec čiže roh, ostroh. Spomína sa v r.1298, keď správa spomína, že Šimonov syn Juraj z rodu Baksa porazil Tatárov pod Regecom pri ich druhej invázii do Uhorska v roku 1285. Prvý bezpečný údaj o hrade Regec je z roku 1307, keď palatín Amado Aba vydal o hrade listinu. V držbe rodu Aba bol hrad v 13. i 14. storočí.
Hrad bol pôvodne malý, na nádvorí mal len drevené zástavby, v pol. 16.storočia sa rozšíril južným smerom. Hlavný rozvoj nastal v 17.storočí keď bol sídlom viacerých majiteľov včítane Rákocziho. Na hrade bolo niekoľko významných budov ako obytný palác, palácová kaplnka, hospodárske budovy a vojenské zariadenia (bašty).
Fotogaléria:
16.10.2017 - Awia

16.10.2017 - Awia

16.10.2017 - Awia

16.10.2017 - Awia

16.10.2017 - Awia

Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Severné Maďarsko |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 21.10.2017 (08:12) |
Poloha: | N 48.379 E 21.345 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8640 |
Nadmorská výška: | 658.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hejce - pamätník leteckej havárie, Maďarsko | Vyhliadka | 7.9 km S |
2. | Hrad Boldogkő, Štastný kameň, Maďarsko | Hrad | 9.1 km JZ |
3. | Pieskovcový lom, Vizsoly, Maďarsko | Baňa | 9.6 km Z |
4. | Reštaurácia Aranygombos Fogadó, Telkibánya, Maďarsko | Reštaurácia | 11.6 km S |
5. | Gombos-hegyi Kálvária, Maďarsko | Vyhliadka | 15.3 km V |
6. | Vyhliadková veža Jánosvára, Kovácsvágás, Maďarsko | Vyhliadka | 15.4 km SV |
7. | Vyhliadka nad obcou Vágáshuta (Vágašská Huta), Maďarsko | Vyhliadka | 16.0 km V |
8. | Jazero v skale - Megyer-hegyi tengerszem, Maďarsko | Jazero | 17.0 km V |
9. | Füzérradvány kaštieľ a park, Maďarsko | Pamiatka | 17.9 km SV |
10. | MX Trať Kechnec (ISDE 2015), Slovensko | Motokrosová trať | 19.7 km S |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!