Anketa:
Hejce - pamätník leteckej havárie, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Počas návratu z misie KFOR z Kosova 19.1.2006 tu pri havárii lietadla zahynulo 42 slovenských vojakov, prežil len jedinný člen posádky. Dnes je na tomto mieste postavený pomník a spomienkové stĺpy pre obete nešťastia
Fotogaléria:
12.11.2014 - matoj

12.11.2014 - matoj

12.11.2014 - matoj

12.11.2014 - matoj

Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Severné Maďarsko |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | matoj 19.11.2014 (06:29) |
Poloha: | N 48.448 E 21.325 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 26262 |
Povrch: | spevnená cesta |
Prístup:
Do obce Hejce vedie asfaltová cesta, v strede dediny je smerovník v tvare lietadla do ľava. Potom sa povrch cesty striedavo mení - šotolina / lesná asfaltka asi 5-6 km. nasleduje druhý smerovník od ktorého je k miestu nehody asi 30 min pešej chôdze. (na endurku nieje problém dostať sa až úplne hore, no možno je lepšie prejaviť trochu úcty a urobiť si krátku precházku. )
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Reštaurácia Aranygombos Fogadó, Telkibánya, Maďarsko | Reštaurácia | 4.6 km SV |
2. | Hrad Regéc, Maďarsko | Hrad | 7.9 km J |
3. | Pieskovcový lom, Vizsoly, Maďarsko | Baňa | 11.5 km JZ |
4. | MX Trať Kechnec (ISDE 2015), Slovensko | Motokrosová trať | 11.8 km S |
5. | Hrad Boldogkő, Štastný kameň, Maďarsko | Hrad | 13.3 km JZ |
6. | Hrad Füzer, Maďarsko | Hrad | 14.4 km SV |
7. | Vyhliadková veža Jánosvára, Kovácsvágás, Maďarsko | Vyhliadka | 14.8 km V |
8. | Füzérradvány kaštieľ a park, Maďarsko | Pamiatka | 15.5 km V |
9. | Vyhliadka nad obcou Vágáshuta (Vágašská Huta), Maďarsko | Vyhliadka | 16.5 km V |
10. | Vyhliadková veža Karolyiovcov, Malý Milič, Maďarsko | Vyhliadka | 17.1 km SV |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!