Anketa:
Do kedy budeme čakať?
ZdieľaťPridané: 06.03.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11373 [Mototuristika - Východné Slovensko - Výlet]
Počasie vonku nám teda tohto roku nepraje. Aj keď som túto zimu najazdil asi viac kilometrov ako všetky moje moto zimy doteraz, počasie ma teda včera už poriadne vytočilo...
Je tu už predsa marec. Pamätám si časy, keď sme s otcom skúšali jeho novú VTR 9. februára. V marci som už ale jazdil každý rok. Pred dvoma rokmi sa zime síce tiež nechcelo odísť a tak sme jej pomohli: Košičania otvorili sezónu.
Ešte v sobotu som sa vytešoval z počasia, keď teplomer ukázal neuveriteľných 7 stupňov celzia. Bol som si istý, že v nedeľu to rozbalím. Schladilo ma však sneženie, ktoré začalo večer a do rána nám nadelilo cca 10 cm čerstvého snehu :-(.
![]() |
![]() |
Tak som nedeľu venoval posledným prácam na GS. Keď som však po tých mesiacoch začul konečne jej dvojvalcové srdce nemohol som odolať. Bola z toho nakoniec len krátka večerná jazda v čerstvom snehu ale stála zato. O čo bola kratšia o to viac adrenalínová. Mám za sebou prvé stovky metrov.
![]() |
Vyhral som prvú bitku nad zimou. Na ďalší víkend plánujem ďalšiu ofenzívu. Pridá sa niekto?
![]() |
Pridané: 06.03.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Košičania otvorili sezónu - Awia
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- Vianočná - Awia
- Zlatá horúčka alebo čo je to Geocaching - Harly
- Veľa štastných kilometrov - Diger
- Ukončenie Moto sezóny 2007 - Pezinská baba - JuraRacing
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor - Awia
- Na motorke v zime: Oblečenie - Awia
- Zbraň zimnej pomsty - BMW R 1100 GS s "hrotmi" v pneumatikách - zeON
- Klopenie na snehu? X-track Attrax - obrenovic
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!