Anketa:
Na motorke v zime: Oblečenie
ZdieľaťPridané: 08.12.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 27713 [Technika - Dobré Rady]
Zima je pre väčšinu motorkárov „obdobím sucha“ Jazdiť sa ale dá aj keď teplomer padá pod 10 ale aj pod nulu. Ako sa vraví: „Neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený motorkár“ :-) V tejto časti seriálu sa pozrieme bližšie na oblečenie.
Seriál článkov - Na motorke v zime:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime
Na motorke som začal jazdiť v zime niekedy v roku 2005 po zakúpení skútra. Hneď prvú sezónu som pochopil, že dĺžka sezóny je u nás relatívna. Kým niektorí zazimujú v septembri, iný tým ani nestrácajú čas. Postupne som predlžoval výlety až som vyrazil po prvý krát na zimný zraz Elefantentreffen a to som si potom niekoľko krát zopakoval :-)
S GS na zimných cestách niekde v Maďarsku. |
Keďže tohto roku som sa podujal zorganizovať zimné stretnutie na Slovensku, podelím sa s vami v tomto seriáli článkov o svoje skúsenosti s jazdením v zime.
Tému Na motorke v zime som rozdelil do štyroch článkov:
Video: MR Tipy: Ako jazdiť na motorke v zime - Oblečenie, príprava / úprava moto a ako jazdiť
Oblečenie:
Pri jazdení v zime, treba brať na oblečenie zvýšený dôraz. Najväčším nepriateľom jazdca je klesajúca teplota a vietor.
S teplotou je to tak, že nad 10 stupňov ani nieje o čom hovoriť. S tým sa stretnete aj počas sezóny. Teploty pod 10 už je cítiť ako poriadne ochladenie ale stále sa to dá. Lámať sa to začne až okolo nuly, keď už každý jeden stupeň pod nulou je cítiť stále a stále výraznejšie. Verte mi rozdiel medzi nulou a mínus 5 je oveľa oveľa citeľnejší ako medzi 10 a 5 stupňov.
Druhým veľkým nepriateľom je vietor. Samozrejme pri jazde na motorke si vystavený náporu vzduchu. Nižšie nájdeš tabuľku tzv "windchill efektu" ako veľmi sa mení pociťovaná teplota s narastajúcou rýchlosťou vetra - teda na motorke rýchlosťou jazdy. Napríklad pri 0°C a rýchlosti 40 km/h je pociťovaná teplota na mieste vystavenom vetru -16°C!
Efekt chladenia vetrom (Windchill efekt)
Vietor: | Vonkajšia teplota: | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12°C | 10°C | 8°C | 6°C | 4°C | 2°C | 0°C | -2°C | -4°C | -6°C | -8°C | -10°C | -12°C | |
Pociťovaná teplota na ľudskom tele: | |||||||||||||
10 km/h | 10°C | 8°C | 5°C | 3°C | 1°C | -1°C | -4°C | -6°C | -8°C | -10°C | -12°C | -15°C | -17°C |
20 km/h | 6°C | 3°C | 1°C | -2°C | -5°C | -7°C | -10°C | -12°C | -15°C | -17°C | -20°C | -23°C | -25°C |
30 km/h | 3°C | 1°C | -2° | -5°C | -8°C | -11°C | -14°C | -16°C | -19°C | -22°C | -25°C | -28°C | -30°C |
40 km/h | 2°C | -1°C | -4°C | -7°C | -10°C | -13°C | -16°C | -19°C | -22°C | -25°C | -28°C | -31°C | -34°C |
Ako sa teda obliecť:
Začať treba odspodu, kvalitné termo prádlo. Dnes už existujú aj termo kombinované s vrstvou proti vetru. Na neho radšej viac tenkých vrstiev, napríklad polartec mikinu. Dobré je mať aj rolák alebo mikinu s golierom tesne okolo krku - prípadne doplniť nákrčníkom alebo šatkou. Nato už potom vrchnú vrstvu - moto oblečenie a s teplými vložkami. Je už na tebe či to bude textil alebo koža.
Takto naobliekaný už asi nebudeš mať problém s teplotou ale stále je tu vietor. Proti nemu odporúčam nepremok. Aj keď neprší nepremok ťa perfektne ochráni pred vetrom. Najlepšie je asi jednodielny, pretože studený vietor má neuveriteľnú schopnosť nájsť aj tu najmenšiu štrbinu v tvojom oblečení a tadiaľ ti natlačiť studený vzduch až na kožu.
Rukavice - zima na ruky vie byť neuveriteľná. Je to hlavne spôsobené vetrom. Ak je to možné treba na moto vyrobiť / namontovať nejaké kryty rúčok, prípadne rukávniky (o tom viac v časti Úprava motorky). Nevyzerá to síce moc "šik" ale pomáha. Pokiaľ ide o rukavice sú dnes už dostupné zimné moto rukavice. Vo všeobecnosti platí že musia byť odolné voči vetru - teda Windstopper. Napríklad ja roky používam cyklistické zimné rukavice Bike Gore.
Ďalšou možnosťou ako si zabezpečiť teplo na ruky sú aj vyhrievané zimné rukavice na motorku:
Video: Predstavujeme: Vyhrievané rukavice Five HG1
Čižmy - nohy sú na tom podobne ako ruky. Na väčšine motoriek trčia a sú vystavené náporu vetra (tiež je dobré upraviť moto). Navyše za jazdy na motorke nimi jazdec nehýbe a tak sa na prstoch ako prvé začne prejavovať zima. Pomôže dvojica ponožiek, prípadne ak je to možné tak ponožky s membránou. Ak je zima neúnosná treba zastaviť a v teple nohy a prsty rozhýbať. Nutnosťou sú aj náhradné ponožky a prezliekať ich v teple na prestávkach. Tie studené si potom "vykúriť" niekde pod bundou vlastným telom. A to ani nehovorím o prípade že by sa do čižiem dostala voda. Tu môžu výrazne pomôcť aj návleky na čižmy, podobne ako nepremok ochránia aj nohy pred vetrom a dažďom.
Prilba - ak je prilba kvalitná a teda do nej nefučí tak asi nieje čo riešiť. Treba si dať kuklu, dobre utesniť krk, použiť nákrčník, prípadne ďalšiu šatku. Dobré je si dať šatku aj cez ústa a nos. Problémom v zime je totiž aj zahmlievanie / namŕzanie plexi. No a jazdiť v zime s pootvoreným plexi veru nie je nič príjemné
Nezabudni na reflexné prvky. V zime sí predsa len zraniteľnejší a e len dobre aby ťa ostatní vodiči videli. Tiež si pribaľ náhradné rukavice, ponožky a aj teplé oblečenie. Pomôcť proti zime prípadne aj dažďu môžu aj obyčajné latexové rukavice na upratovanie. V prípade potreby ich vieš natiahnuť na rukavice a dokonale ta utesniť pred vetrom a dažďom. A potom sú tu staré dobré rady ako noviny pod bundu, hlavne na hrudi a kolenách a ďalšie núdzové riešenia ako igelitové tašky na nohy (proti dažďu) a podobne.
Toľko teda v stručnosti o oblečení sa do zimy. Ak plánuješ len jednu zimnú jazdu napríklad na akciu, vieš sa pripraviť s minimálnymi nákladmi. Ak plánuješ jazdiť pravidelne môžeš sa poobzerať po vyhrievanom oblečení, vyhrievaných ponožkách, čižmách, sedle, rukovätiach a podobne. Pozri si články nižšie. Venovať sa treba aj úprave a príprave motorky. O tom si povieme nabudúce.
Samozrejme tento zoznam nemusí byť úplný. Ak máte akékoľvek ďalšie rady, skúsenosti a vylepšenia ohľadom oblečenia, dajte vedieť, pošlite mi alebo dajte do diskusie a doplním aj do článku.
Čo už bolo napísané:
Pozri si aj ďalšie články na túto tému, recenzie vyhrievaného oblečenia od čitateľov, či testy produktov na zimu, ktoré sme v redakcii vyskúšali:
15.11.2001 - Jaro Harly Jerga Čitatelia: 32208 [Technika - Dobré Rady]
Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime...
Vyťažte z jazdy čo najviac. Na rozdiel od mnohých iných krajín, je odbobie jazdenia u nás sezónnou záležitosťou. Aj keď sú dni, kedy je buď hrozná zima alebo vyraziť von znamená dosť veľké nebezpečie, jazdenie v zime má svoje výhody. Samozrejme v sebe skrýva i niektoré nástrahy, ako sa zachvíľu dozvieme.
21.12.2006 - Peter Fischer Čitatelia: 15559 [Testy a predstavenia - Oblečenie]
Test vyhrievanej vesty Warm-vest
Vonku je už riadna kosa, ale našťastie ešte nenasnežilo, takže na suchých cestách sa sem-tam dá aj povoziť. Pre tepelnú pohodu to však chce viac vrstiev oblečenia alebo niečo vyhrievané – ako napríklad Warm-vest.
02.09.2011 - MajoKE Čitatelia: 19321 Strany: 2 [Technika - Dobré Rady]
Elektrický suchoprd - sucho a teplo na motorke
Tak napíšem ako som sa stal strašnou fajnovkou, na svetelné roky vzdialený imidžu drsného motorkára.
28.11.2012 - risomas Čitatelia: 18048 [Technika - Dobré Rady]
Test elektricky vyhrievaného motooblečenia Venture
Chcete si predĺžiť sezónu aj na neskorú jeseň a zimu? Po dlhšom zvažovaní som sa rozhodol pre kúpu elektricky vyhrievaného oblečenia. Aké sú moje prvé skúsenosti ...
20.02.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 12302 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Vyskúšané na Elefante: Oxford Hot Hands Carbon - vyhrievané rukoväte (návleky) bez nutnosti montáže gripov
Vyhrievané rukoväte pozná určite každý turista. Nie každý možno ale vie, že v ponuke Oxfordu sú rukoväte alebo skôr návleky, ktoré nevyžadujú demontáž a výmenu gripov na motorke, a predsa vám poskytnú ruky v teple počas jesennej, zimnej či jarnej sezóny alebo na vašej dovolenke.
18.02.2013 - Milan Mikulík - mikulec Čitatelia: 10771 [Testy a predstavenia - Oblečenie]
Otestovali sme DexShell Overcalf Merino - nepromokavé podkolienky v ľade aj na Elefantentreffen-e
Ako som už písal, do redakcie sme si zadovážili nepremokavé produkty od firmy Dexshell. Len čo sme Vás o tom informovali, rozprúdila sa k článku slušná diskusia. Určite aj to je znak toho, že takéto niečo zaujíma viacerých motorkárov. Tak sme sa pustili do testovania - doma v ľadovom potoku ale aj na cestách na zimnom zraze Elefantentreffen.
29.11.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 21790 [Technika - Dobré Rady]
Nezimuj - jazdi: Zimné pneumatiky na skútre
Článkov a diskusií o zazimovaní motorky je tu už dosť. Čo takto nejaká zmena? Stále počúvam o tom aká je moto sezóna na Slovensku krátka. Máme koniec novembra a vonku stále jazditeľne.
Pridané: 08.12.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Na motorke v zime:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime
Súvisiace články:
- Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime... - Harly
- Na motorke v zime: Príprava a úprava motorky - Awia
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu - Awia
- Košičania otvorili sezónu - Awia
- Výpredaj skladu v Motosvete - zľavy 30 až 80% - Redakcia
- Zľavy 30-50% na celý sortiment predajne Paolo Bratislava - Redakcia
- Vyskladaj si svoju jesennú zľavu v STYX-e - Redakcia
- Test vyhrievanej vesty Warm-vest - Herghott
- Bezpečnosť na cestách: sezóna už klope na dvere - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora