Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3070 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28565
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17009)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11556)
Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit

 Zdieľať

Pridané: 20.03.2006 Autor: Andre
Čitatelia: 24152 [Testy a predstavenia - Test]

Sezóna sa nám pomaly ale isto približuje a každý z vás už určite rozmýšľa, čo vylepšiť a čo zdokonaliť na svojej motorke. Možno máme pre vás vhodný tip - firma Styx Vráble nám zapožičala na dlhodobý test systém mazania reťaze Scottoiler Universal Kit. Na motocykli SUZUKI DR BIG 800S bude systém celú sezónu 2006, a tak bude čas ho kvalitne preveriť.

Čo je Scottoiler

Je to jednoduchý systém mazania, ktorý ma za úlohu reťaz mazať a čistiť zároveň. Akákoľvek nečistota z vozovky spojená s olejom na reťazi vytvára tzv. brusnú pastu, ktorá zvyšuje trenie reťaze a urýchľuje jej opotrebenie. Pre zabránenie tohto nežiaduceho účinku je nutné mazať reťaz čo najčastejšie a preto nápad pána Frasera Scotta (univerzálne mazanie reťaze) uzrelo svetlo sveta už v roku 1986. Dnes je tento systém preverený v Európe ako aj na celom svete. Škótska firma Scottoiler vo svojom výrobnom programe má dnes rôzne typy ako aj prevedenia na motocykel, ale aj pre fanúšikov bicyklov.

Čo obsahuje balíček Universal Kitu?

Ak výrobca napíše na obal, že ste si práve kúpili Universal Kit, tak to myslí úplne vážne. Už po otvorení vám je jasné, že montáž na váš motocykel nebude problémom. Celé je to ako skladačka, stačí si vybrať vhodné miesto na motorke a je vám hneď jasné, čo z krabice je pre vás najvhodnejšie.

 Čo nájdeš v balení
Čo nájdeš v balení

Ako to funguje

Funkciu mazania zabezpečuje originálny olej (je súčasťou balenia), ktorý bol navrhnutý a vyrobený pre tepelný rozsah od –10 oC do 50 oC, čo je postačujúce pre naše klimatické podnebie, ale zároveň aj pre turistiku do krajín s vyššími teplotami. Olej je v nádržke s obsahom asi 50 ml, čo zabezpečuje mazanie v závislosti od počasia na 800 až 1600 km bez akéhokoľvek opätovného dolievania. Scottoiler však ponúka systémy rozšírenia nádržky, ktoré zabezpečia mazanie na niekoľkonásobne väčší počet kilometrov. Samotná nádoba na olej je napojená na podtlakovú hadičku karburátora. Tým sa zabezpečí podtlak v nádobe, čo spôsobí zdvihnutie ihly a následné vedenie oleja potrubím na rozetu, kde dochádza odstredivou silou k mazaniu reťaze. Napojením hadičky na podtlakové potrubie motocykla sa chod motora nemení, pretože hadička je vybavená spätným ventilom. Celé mazanie sa dá jednoducho regulovať na nádobe s olejom. Tu je možné nastaviť prietok oleja na stupnici od č. 1 (min.) do č. 9 (max.) mechanicky, bez akejkoľvek elektroniky.

Výrobca namontovaním systému sľubuje:

  • jednoduchá montáž
  • až sedemnásobné zvýšenie životnosti reťaze
  • systém je možné použiť na motocykloch s karburátorom i vstrekovaním
  • menšie nároky na údržbu reťazovej sady
  • samočistiaci efekt (stále prichádza nový olej)
  • vhodné pre cestné, ako aj enduro motocykle

Montáž

Montáž by ste mali zvládnuť bez návštevy servisu. Priložený návod je dostatočne jednoduchý a vkusne doplnený obrázkami. No u tohto systému mazania je na rozdiel od iných výrobcov potrebný zásah do motocykla (pripojenie hadičky na podtlak). Tu by sa zdalo, že nastane problém, kam to vlastne napojiť. Jednoduchým riešením je kliknutie na domovskú stránku firmy a v technickej časti máte váš typ motocykla aj s fotodokumentáciou montáže.

Balenie mazania obsahuje všetko potrebné:

  • návod na montáž
  • 0,5 litra oleja
  • 50 ml nádoba na olej
  • hadičky na vedenie oleja
  • hadičky na prívod podtlaku
  • sekundové lepidlo
  • príchytky na hadičky
  • rôzne typy koncoviek (so spätným ventilom) na pripojenie podtlakovej hadičky k motocyklu
  • SK-pásky na upevňovanie hadičiek
  • rôzne uchytenia samotnej nádobky na olej v závislosti na type motocykla a spôsobu upevnenia.

Na začiatku montáže som mal menšiu obavu - nakoľko sa vyžaduje zásah do motocykla, nebol som si istý, či to zvládnem aj ja. Z návodu je možné vyčítať (aj vďaka obrázkom), že nádobku s olejom je potrebné pripojiť na podtlakovú časť karburátora. V mojom prípade som zvolil pripojenie medzi karburátor a podtlakové čerpadlo na benzín vhodnou T-spojkou. Spojku poisťujem plastovou SK-páskou a nasadzujem koncovku so spätným ventilom.

 Napojenie podtlakovej hadičky
Napojenie podtlakovej hadičky

Po zapojení podtlakovej hadičky ju pripojíme na nádobku s olejom. Z nádobky vedie ešte odvzdušňovacia hadička ukončená vzduchovým filtrom a hadička, ktorá vedie olej na rozetu. Vhodné umiestnenie mazania na mojom type motocykla nachádzam na nádrži pod sedadlom.

 Nádobka s olejom
Nádobka s olejom

Ostáva už len namontovať hadičku s olejom od nádobky až po rozetu. Tu využívam prilepenie hadičky na spodnú časť kyvnej vidlice. Priložená hadička je dostatočne dlhá, takže po jej skrátení ešte nastavujem správny smer na rozetu. Toto nastavenie je jednoduché už aj kvôli tomu, že vo vnútri hadičky je tvrdý drôt, čo umožňuje veľmi presne umiestniť samotný hrot. Celá montáž trvala asi hodinu. Tento čas ale závisí od typu motocykla, v mojom prípade som bol nútený odmontovať aj palivovú nádrž (zlý prístup ku karburátoru).

 Hrot púšťajúci olej na reťaz
Hrot púšťajúci olej na reťaz

Pred použitím

Pred tým, ako nadšene prevetráte motorku s pocitom dobre odvedenej práce, je potrebné systém nastaviť. Nastavenie je nevyhnutné pre správne fungovanie systému. Jednoducho aby sa vám nestalo, že polovica oleja skončí na ráfiku zadného kolesa a vy si poviete, že ste sa nechali zase nachytať na dobrej reklame. Preto výrobca upozorňuje, že prvých pár km je vhodné občas zastaviť skontrolovať mazanie a prietok upraviť. Rýchlosť toku oleja nastavíme pomocou ventilu umiestneného na nádobke. Ja to jednoducho nastavujem voľným okom, tak aby reťaz mazalo, a zároveň aby odstredivou silou nekončil olej na ráfiku.

Vplyv na nastavenie prietoku má aj:

  • typ reťazovej sady
  • škvrny od oleja na ráfiku kolesa
  • zmena vonkajšej teploty (slnko, dážď)
  • zmena asfaltu na off road
  • vyššia cestovná rýchlosť (diaľnica a pod.)

Záver

Scottoiler Universal Kit je jednoduché zariadenie, ktorým si možno spríjemniť údržbu motocykla počas sezóny. Príjemným prekvapením bol kompletný obsah dodávky a relatívna jednoduchosť montáže systému. Cena testovaného systému je 3990 Sk a výrobca ponúka ďalšie kity na rozšírenie: Dual Injector (rozdvojený hrot, ktorý maže obe strany reťaze), Touring Kit a Magnum HRC Kit (veľký zásobník oleja, ktorý sa umiestni pod ŠPZ) a Lube Tube (flexibilná tuba slúžiaca ako ďalší zásobník oleja).

Môj osobný názor je, že ak budem mazať reťaz neustále, bude to výhodnejšie ako občasné striekanie spreja, no to už preverí až počet kilometrov najazdených za túto sezónu. A myslím si, že investícia do pokroku nebude krokom späť. Nechajme sa prekvapiť.

Systém mazania Scottoiler Universal Kit na dlhodobý test zapožičala firma Styx Vráble.

Pridané: 20.03.2006 Autor: Andre Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (35)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria