Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2612 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28558
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17008)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11550)
Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (107)  [Verzia pre tlač] Tlač

Systém mazania reťaze CLS 200µ - záver testu po 25 000 km

 Zdieľať

Pridané: 16.02.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 20967 [Testy a predstavenia - Doplnky]

CLS sme začali testovať v marci 2005 na vtedajšej Awiovej Honde CBR 1000 F. Medzičasom sme ho premontovali na Hondu Varadero a až dodnes sme s ním nabehali viac ako 25 000 km po všetkých možných cestách-necestách.

Medzi jednotlivými článkami ubehlo dosť času, takže pre istotu zopakujem, že CLS 200µ je mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze. Plne elektronická riadiaca jednotka presne dávkuje plnosyntetický olej cez trysku umiestnenú pri rozete, cez ktorú sa dostáva na reťaz. Systém sa skladá z malej nádobky na olej, riadiacej jednotky, trysky, ventilu hrubého nastavenia, potenciometra jemného nastavenia, filtrov a hadičiek.

Montáž

Montáž či prípadná demontáž je jednoduchá a zvládne ju každý priemerne technicky zdatný motorkár. Stačí si na ňu rezervovať asi dve hodinky, pripraviť vŕtačku (postačí aj akumulátorová), skrutkovač, nôž a handričku. Vhodné miesto pre nádržku s olejom je pod plastom za sedadlom. Riadiacu jednotku je možné dať priamo pod sedlo alebo zboku pod podsedlový plast. Olejová tryska sa prichytáva priamo na kyvku. Najťažší úkon je vyvedenie potenciometra jemného nastavenia k prístrojovke. Pokiaľ nie je v okolí prístrojovky miesto na jeho zabudovanie, treba vyrobiť vhodný držiak (napríklad z hliníkového plechu). K tomu pomôže dodávaná šablóna v rozvrhom potrebných dier. Potom stačí zapojiť kontakty na akumulátor a hotovo.

 Schéma rozloženia systému CLS na motorke
Schéma rozloženia systému CLS na motorke

„Kdo maže, ten jede“

Nemecký výrobca CLS sľubuje, že vďaka neustálemu mazaniu sa životnosť reťaze výrazne predĺži. Stály prísun čerstvého oleja reťaz maže, čistí a ochladzuje, čo je pre ňu úplne najlepšie. CLS to robí stále a za každého počasia - to nedokáže žiadny reťazový sprej. Vedomie, že reťaz netrpí pri jazde v daždi, blate či na prachu, je pre toho, kto má svoju motorku rád, takmer na nezaplatenie.

Zaujímavý je fakt, že olej všeobecne mení svoju viskozitu v rozmedzí 10 - 30 stupňov Celzia až o 400 %. Preto má CLS v riadiacej jednotke zabudovaný snímač teploty, ktorý na základe jej kolísania dodatočne mení prietok oleja.

Skúsenosti

Prvou motorkou, na ktorej sme CLS testovali, bola Awiova bývalá Honda CBR 1000 F. Za obdobie od marca do septembra 2005 s ním Awia najazdil takmer 10 000 km vrátane dovolenky vo francúzskych Alpách. Z jeho skúseností vyplýva, že reťaz nebolo potrebné doplnkovo mazať, napínať, ani čistiť zadné koleso. Za nedostatok označil mazanie iba jednej strany reťaze pri diaľničných presunoch, riešenie však spočívalo vo zvýšení prietoku oleja (tak odporúča výrobca).

Po demontáži z Awiovej motorky som systém nainštaloval na svoju Hondu XL 1000 Varadero (X-krúžková reťaz DID mala vtedy najazdených 10 000 km, počas ktorých bola riadne udržiavaná). Hneď potom som s ním absolvoval cestu cez Ukrajinu a Rumunsko, kde cesty rozhodne neboli vždy kvalitné a asfaltové. S CLS som absolvoval aj sezónu 2006, v rámci nej som jazdil zväčša po Slovensku s občasnými terénnymi jazdami (prach, voda, blato). V septembri 2006 som vyrazil na výpravu Motoride expedition Egypt, ktorá mala byť najťažšou skúškou pre CLS. Od montáže až po môj predčasný návrat z tejto výpravy ubehol jeden rok a 15 000 km. Za toto obdobie som nazbieral tieto skúsenosti:

  • systém sa sám zapne a vypne pri naštartovaní/vypnutí motora,
  • ovládanie prietoku potenciometrom pri prístrojovke je pohodlné, bezpečné a jednoduché,
  • v zápche alebo pri dlhšom státí na mieste je vhodné stiahnuť potenciometer do nultej polohy, aby zbytočne nekvapkal olej na stojacu reťaz,
  • štandardne by mal byť potenciometer v tretej polohe (reťaz typu 525, bežné mestské a medzimestské rýchlosti),
  • pri vyššej rýchlosti je vhodné zvýšiť prietok oleja, teda posunúť potenciometer do 5 – 7 polohy,
  • pri jazde v daždi, blate a po brodení je ideálne, ak je prietok oleja takmer maximálny, teda potenciometer v štrnástej polohe,
  • ak sú valčeky reťaze mastné rovnomerne a zadné koleso nie je príliš zašpinené od oleja, prietok oleja je ideálny. Suchá reťaz alebo špinavé koleso svedčí o nedostatočnom alebo nadmernom prietoku,
  • podľa odporúčaní výrobcu je vhodné v prašnom prostredí zvýšiť prietok oleja o 30 %.

 Tryska pri rozete
Tryska pri rozete

Veľmi odporúčam pravidelne sledovať hladinu oleja v nádobke. Človek totiž s týmto systémom trochu zlenivie a akosi pomenej kontroluje reťaz. Ľahko sa tak môže stať, že olej sa minie (jedno naplnenie nádobky vydrží približne 8 000 – 15 000 km, čo je dosť) a reťaz vyschne bez vedomia jazdca.

Keďže z trysky ide stále čistý olej, reťaz na letmý pohľad vyzerá sucho (akoby boli valčeky vyleštené). Neraz mi kamoši neznalí veci cez sezónu vraveli „héééj, Hergi, namaž si tú reťaz...“ Omyl, práveže takýto vzhľad reťaze je pri CLS správny!

 Tryska pri rozete
Tryska pri rozete

 Potenciometer jemného nastavenia pri prístrojovke
Potenciometer jemného nastavenia pri prístrojovke

Životná púť mojej X-krúžkovej reťaze DID skončila po 25 000 km. K tomuto však treba dodať, že prvých 10 000 km prešla bez CLS a vyradiť som ju musel kvôli natiahnutej a zničenej nitovacej spojke (vytiekol tuk z valčekov). Natiahnutie reťaze, pastorok a rozeta boli stále v norme a predpokladám, že by zvládli ďalších 5 000 - 7 000 km (ak by bola reťaz pri montáži CLS úplne nová, reálne by zvládla 40 000 km). Ešte treba brať do úvahy, že moja takmer 100-koňová motorka jazdila skoro stále v "plnej poľnej" na spomínaných dlhých trasách a nešetril som ju ani v teréne. To všetko bez toho, že by som niekedy musel riešiť nejaký problém s CLS. (Sám konštruktér tohto systému s ním spravil na jednej reťazi 70 000 km.)

Konkurencia

Azda najznámejším konkurentom nemeckého CLS je anglický Scottoiler, ktorý sme tiež testovali. Ten je čisto mechanický, nenapája sa na elektrickú sústavu (ovládaný je podtlakom z karburátorov) a prietok oleja sa nastavuje otáčaním kolieska priamo na nádržke s olejom. Z jednoduchšej konštrukcie vyplýva aj nižšia cena.

Záver

Ako som spomínal v predošlom článku, systém mazania reťaze CLS sa s ohľadom na efektivitu a návratnosť nákladov oplatí hlavne tým, ktorí za sezónu najazdia veľa kilometrov. Keď jazdíš víkendové výletiky iba ak je sucho a 25 stupňov, tvojej reťazi dobre poslúžia aj obyčajné spreje. Ale keď chodievaš na dlhšie trasy a najmä tam, kde sú zhoršené cestné a poveternostné podmienky, tak CLS bude pre teba vhodná investícia. Ušetrí ti kopu času (žiadne manuálne čistenie a mazanie) a aj peniaze (menej reťazových sád, žiadne spreje), navyše je rýchlo odmontovateľný a teda použiteľný na inú motorku. Cena spotrebiteľského balenia je 8 199 Sk.

Všade píšem, že úplne milujem praktické veci. CLS medzi ne rozhodne patrí – je to taký tichý služobník. Je dobré vedieť, že reťaz je v pohode za každých okolností.

Plusy a mínusy

spoľahlivosť, praktickosť, jednoduchosť ovládania cena (platí pre tých, ktorí jazdia menej)

Systém mazania reťaze CLS 200µ na dlhodobý test poskytla spoločnosť Touranbike, s. r. o.

Pridané: 16.02.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (107)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »