Anketa:
Systém mazania reťaze CLS 200µ na Varadere
ZdieľaťPridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10304 [Testy a predstavenia - Test]
Pozorný čitateľ tejto stránky si určite pamätá, že v marci minulého roka začal Awia testovať tento systém na Honde CBR 1000 F. Keďže sme sa CLS rozhodli otestovať aj v náročnejších podmienkach, stal som sa pokračovateľom testu ja - na svoje Varadero som CLS namontoval koncom augusta.
Pre občerstvenie pamäte zopakujem, čo vlastne CLS 200µ je. Je to mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze, ktorý navrhol v roku 1997 Frank Wachsmann a absolvoval s ním viac ako 200 000 kilometrov. Princíp fungovania je jednoduchý - riadiaca jednotka, ktorá meria počas jazdy vonkajšiu teplotu ovzdušia, presne dávkuje plnosyntetický olej cez trysku umiestnenú pri rozete a olej (1 – 2 kvapky za 1 min) sa samovoľne roznáša na reťaz. Systém sa skladá z malej nádobky na olej, riadiacej jednotky, trysky, ventilu hrubého nastavenia, potenciometra jemného nastavenia, filtrov a hadičiek.
Čo systém CLS 200µ sľubuje
- výrazné predĺženie životnosti reťaze vďaka neustálemu mazaniu
- nižšie opotrebenie
- samočistiaci efekt (stále čistý olej)
- nižšia teplota reťaze
- vyšší výkon
- dávkovanie oleja môže ovplyvniť jazdec podľa štýlu a spôsobu jazdy
- elektronika prispôsobuje dávkované množstvo oleja podľa teploty vonkajšieho prostredia - nie je potrebné upravovať prietok hlavne pri kolísaní teploty
- systém je možné používať pri motocykloch s karburátorom i vstrekovaním
- pri inštalácii nie je potrebný zásah do elektroniky motocykla
- systém je možné jednoducho vymontovať a použiť na inom motocykli
- čistenie kolies je menej náročné ako pri klasickom spreji
- veľmi nízke prevádzkové náklady (1 liter oleja vydrží viac ako 30 000 km)
- výrobok spĺňa technické normy Európskej únie
- úspora finančných prostriedkov (reťazové sady, spreje a servis)
Montáž
Spotrebiteľské balenie CLS obsahuje všetko potrebné na montáž, okrem náradia. Potrebné náradie sa nájde v kažej, aj podpriemernej garáži - stačí na to vŕtačka (aj akumulátorová), krížový skrutkovač, nôž (alebo nožnice) a lieh s handričkou.Samotné vloženie, uchytenie a zapojenie jednotlivých častí systému mi trvalo asi dve hodiny. Ako tvrdí výrobca, nie je potrebný žiadny zásah do elektroinštalácie motorky, čo mne, elektrotechnickému analfabetovi, úplne vyhovovalo - zapojiť plusový a mínusový kábel na akumulátor je záležitosť viac než jednoduchá. Ako vidno na prvom obrázku, nádobku s olejom som umiestnil za sedadlo (musí byť vyššie ako riadiaca jednotka, pretože olej do nej tečie samospádom) a riadiacu jednotku pod sedadlo, pretože na tomto type motocykla som pre ňu vhodnejšie miesto nenašiel.
Nádobka na olej a riadiaca jednotka pod sedadlom |
Po inštalácií týchto dvoch častí stačí vyviesť potenciometer jemného nastavenia k prístrojovke a hadičky s tryskou ku kyvke. Samotná tryska je uchytená na kyvke pomocou sekundového lepidla. Kto by tomuto spôsobu nedôveroval, môže to poistiť sťahovacími páskami.
Potenciometer jemného nastavenia je vhodné umiestniť niekde k prístrojovke, aby mal jazdec možnosť kedykoľvek pohodlne zvýšiť alebo znížiť dávkovanie oleja. Tento potenciometer je konštruovaný na zabudovanie do plastu - kto žiadny taký v okolí prístrojovky nemá, môže si vyrobiť vhodný držiak a umiestniť ho na riadidlá, okuliare na vidliciach alebo na iné vhodné miesto. Keďže Varadero je bohato obdarené plastami, nemal som problém potenciometer umiestniť do jedného z nich.
Potenciometer jemného nastavenia v prístrojovke |
Teleso trysky uchytené na kyvke, jeho hrot smeruje na rozetu |
Po montáži je potrebné nastaviť prietok oleja. To sa robí pomocou ventilu hrubého nastavenia, ktorý sa nachádza na hadičke medzi nádobkou s olejom a riadiacou jednotkou. Aký je správny prietok, zistíš pomocou tabuľky priloženej v spotrebiteľskom balení.
Skúsenosti
V čase montáže na moje Varadero mala jeho X-krúžková DID reťaz najazdených málo nad 10 000 km, počas ktorých som ju starostlivo ošetroval a ani raz nenapínal, lebo to nebolo potrebné. Systém som namontoval koncom augusta minulého roka a odvtedy som s ním najazdil 5 400 km, z ktorých väčšina patrila ceste cez Ukrajinu a Rumunsko, na ktorej sme rozhodne nejazdili iba po asfalte a reťazovka dostala riadne zabrať. Obrovská bola moja radosť, keď sme večer rozbaľovali tábor a ja som sa nemusel venovať mazaniu reťaze. Rovnako som bol rád, keď sme prechádzali nekonečné prašné a šotolinové cesty, keď sme boli po kyvku v blate alebo museli prejsť cez veľké mláky - lebo po nabehnutí späť na normálnejšie cesty sa reťaz očistila a riadne namazala. V porovnaní s mojimi predchádzajúcimi "mazacími rituálmi" počas prestávok na ceste alebo v kempoch to je naozaj pohoda. Ako spomínal Awia - motorka akoby mala zrazu kardan.
Reťaz som počas spomínaných 5 400 km ani raz nenapínal. Jej valčeky sú vždy rovnomerne namazané a pôsobí čisto. Počas prevádzky treba dbať na to, aby prietok oleja bol primeraný rýchlosti, spôsobu jazdy a počasiu. Ak je prietok príliš vysoký, reťaz bude doslova premazaná a v okolí pastorka sa nahromadí lepkavý olej, ktorý si nájde svoju cestu von a začne kvapkať na zem. Ak je prietok nedostatočný, reťaz úplne vyschne a jej životnosť klesá.
Mnohí z vás mali ohľadne systému CLS veľa otázok, z ktorých sa najčastejšie opakovali tie, ktoré sa týkali:
- uchytenia telesa trysky na kyvke: strach o jeho odtrhnutie je neopodstatnený v prípade, že je dobre prilepené (vyskúšané a potvrdené enduro cestami po Ukrajine a Rumunsku)
- dodatočnej trysky na druhú stranu rozety: výrobca CLS ju neponúka
- mazania iba jednej strany reťaze: vonkajšia strana je skutočne namazanejšia než vnútorná, ale valčeky sú mastné rovnomerne
- ceny: 8 199 Sk
Záver
CLS je jednoznačne výhodná a návratná investícia pre tých, ktorý najazdia veľa kilometrov za rôznych podmienok a počasia. Rozhodne je dobré vedieť, že reťaz je namazaná aj po tom, čo ste sa celý deň brodili alebo jazdili po prašných cestách.
Počas tých 5 400 km, čo som zatiaľ s CLS spravil, som si dobrovoľne veľmi rýchlo odvykol mazať a čistiť reťaz. Zbavilo ma určitých povinností a podstatne skrátilo čas, ktorý musím motorke venovať. Mňa to veľmi teší a som rád, že jeho služby budem využívať aj naďalej, pretože so spoločnosťou Touranbike sme sa dohodli na ďalšom pokračovaní testu - počas celej nadchádzajúcej sezóny ho budem mať naďalej a v septembri s ním absolvujem cestu s názvom Motoride expedition Egypt 2006, na ktorej bude preverené v drsnejších podmienkach.
Skúsenosti s CLS 200 na Honde CBR 1000F:
Systém mazania reťaze CLS 200µ na dlhodobý test zapožičala firma Touranbike, s. r. o., Poprad.
Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - záver testu po 25 000 km - Herghott
- Systém mazania reťaze CLS200µ - Skúsenosti - Awia
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - Montáž - Awia
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - Andre
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - skúsenosti - Andre
- Scottoiler xSystem - elektronické mazanie reťaze - novinka 2018 - janciii
- Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem - Úvod a montáž - Cacao
- Systém mazania reťaze PRO-OILER - Skúsenosti - Varan
- Scottoiler má novú vychytávku - Slipperblock - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!