Anketa:
Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem - Úvod a montáž
ZdieľaťPridané: 27.04.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 18551 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Konkurencia v mazacích systémoch je čoraz väčšia. Na trhu sa objavujú rôzne druhy elektronicky riadených zariadení a na túto výzvu zareagoval aj jeden z popredných výrobcov mazacích systémov - firma Scottoiler, ktorá začala vyrábať nový eSystem.
Čo je Scottoiler eSystem?
Po 25 rokoch skúseností firma Scottoiler prináša na trh elektronický systém mazania reťaze "eSystem". Scottoiler eSystem je momentálne najvyššia rada mazacieho systému škótskeho výrobcu. Mnohí z vás, najmä turisticky zameraní, ste pravdepodobne čítali o staršom type Scottoileru, produkte vSystem. Nový eSystem má za úlohu to, čo každý mazací systém - permanentne mazať a čistiť reťaz, avšak vďaka elektronike dáva svojmu majiteľovi väčšie možnosti nastavenia.
Ovládací panel s displejom |
História - za všetkým stojí žena...
Ešte sa však na chvíľu vráťme do minulosti. Prvotná myšlienka mazania reťaze napadla pánovi Fraserovi Scottovi takmer pred 25 rokmi, keď na svojom stroji pravidelne jazdil trasu Glasgow - Manchester za svojou milou. Okrem nej :-), ho však trápilo aj časté nastavovanie a mazanie reťaze, v horšom prípade aj jej výmena. Táto záležitosť mu vŕtala v hlave dosť výrazne, pretože v roku 1986 jeho firma pod názvom FM Scottoilers Limited uviedla na trh jeden z prvých mazacích systémov, ktorý sa neskôr vyvinul do modelu vSystem a ten do súčasného elektronického eSystem-u.
Mazanie reťazovými sprejmi
Predpokladám, že o nepraktickosti reťazových sprejov a ich používaní vie každý svoje. Ak chcete mať reťaz čistú a dobre namazanú, zaberie to dosť času a keď motorka nemá hlavný stojan (čo je dnes takmer viac ako pravdepodobné), alebo neriešime túto rutinu doma so servisným stojanom (ktorý tiež nie je výbavou každého motorkára), je dobré, ak si človek nájde pomocníka. Ak rátame poriadne vyčistenie a namazanie zaberie nám to zopár minút práce (podľa toho, čo všetko rátame do tohto času). Ak najazdíte pár stoviek kilometrov za rok, tak vás to asi až tak netrápi. Blbé je, že aj po tejto námahe reťaz nedostane z dlhodobého hľadiska to, čo potrebuje.
Okrem samotného mazania však musíme brať do úvahy aj ostatné záležitosti, ktoré súvisia so sprejovým mazaním reťaze. Môžete si povedať, že sú to drobnosti, ale v konečnom dôsledku poteší, ak sa o ne nemusíme starať. Montážou mazacieho systému sa na relatívne dlhý čas nemusíme zaoberať napínaním reťaze, nákupom mazacích a čistiacich sprejov a nákupom reťazových sád.
Balenie, montáž, nastavenie
Nie každý motorkár je v súčasnosti zároveň aj mechanikom, ako to bolo kedysi. Moderná doba so sebou priniesla veľa komfortu a jedným z nich je aj "sadnem a jazdím". Montáž v servise zaberie mechanikovi necelú hodinku, ale ak si trúfate na túto operáciu sami, nemal by to byť ťažký oriešok k rozlusknutiu.
Obsah balenia
- displej s mikroprocesorovým riadením a ovládaním
- 60 ml zásobník s elektronickou pumpou
- 250 ml mazacej kvapaliny Traditional Scottoil (použitie v rozmedzí 0°-30°C)
- redukcia na dopĺňanie oleja
- hadičky rôznej dĺžky
- trysky
- všetky potrebné úchytky, držiaky, kabeláž, lepidlo, sťahovacie pásky, izolačná lepiaca páska, brúsny papier, obojstranná lepiaca páska
- slovenský a anglický návod na obsluhu a montáž
Elektronická pumpa so zásobníkom |
Ovládací panel |
Balenie obsahuje takmer všetko potrebné na montáž okrem náradia, ktorým demontujete časti kapotáže a odmastňovacieho prostriedku, ktorý je vhodné použiť na odmestnenie pred lepením niektorých úchytiek.
Samotná montáž
Hneď na úvod je dôležité spomenúť, že pri montáži nedochádza k takému zásahu do motocykla, ktorý by rušil záruku.
- Základom montáže je vhodné umiestnenie jednotlivých častí systému.
- Návod ako prvé odporúča montáž trysky, pričom zobrazuje 5 základných spôsobov prichytenia o kývačku.
- Ďalším krokom je montáž zásobníku s pumpou (REP = Reservoir Electronic Pump). Opäť sú v ponuke rôzne spôsoby uchytenia, jedinou podmienkou je správne otočenie zásobníku (REP) hadičkami smerom hore. Taktiež treba dbať na to, aby neboli jednotlivé komponenty namontované v blízkosti horúcich častí motorky. V tomto kroku je vhodné myslieť na to, že v budúcnosti budete chcieť zásobník opäť naplniť. Treba ho umiestniť tak, aby ste kvôli napĺňaniu nemuseli demontovať väčšiu časť motorky.
- Zvolíme vhodné miesto na umiestnenie ovládacieho panela (displeja) v "kokpite". Využiť môžete držiak na riadidlá alebo špeciálnu lepiacu pásku, ktorá funguje ako suchý zips, takže displej bude odnímateľný z daného miesta.
- Nasledovne privedieme hadičku smerujúcu od trysky k REP pumpe. Na upevnenie je k dispozícii niekoľko vodiacich uchýtiek, sťahovacích pások a lepidlo. Všetko je dobre zobrazené v návode.
- Zatiaľ nepripájame hadičku k zásobníku.
- Na póly batérie pripojíme kabeláž - červený kábel na + pól a čierny na - pól.
- Spojíme káble ovládacieho displeja a REP pumpy.
- Naplníme zásobník Scottoil-om
- Uzavrieme zásobník odvzdušňovacou hadičkou.
- V tomto momente treba najprv zariadenie nakalibrovať a až potom pripojiť spätný ventil.
- Montáž je hotová. Pokračujeme nastavovaním.
Jedna z možností uchytenia ovládacieho panelu |
Konfigurácia eSystem-u
Po prvotnom nakalibrovaní a dokončení montáže je zariadenie pripravené na používanie. Je už len na nás, ako si nastavíme dávkovanie mazacieho oleja. Výrobca na začiatok odporúča nastaviť mazanie na každých 60-70 sekúnd a podľa potrieb korigovať. K dispozícii je rozpätie od mazania každých 20-180 sekúnd po režim nemazať.
Ako Scottoiler eSystem pracuje
Tu si môžete pozrieť oficiálne video o tom, ako eSystem pracuje. K dispozícii je len anglická verzia, pre ostatných pripájam stručný popis nižšie.
Video: Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem
- Zariadenie sa zapne samé hneď ako sa motocykel pohne, pretože ovládací panel má v sebe zabudovaný pohybový snímač.
- Následne vysiela impulzy do elektronickej pumpy, ktorá vytlačí potrebné množstvo oleja cez hadičky na rozetu. Vždy ako prebieha mazanie blikne červená dióda na ovládacom paneli.
- Ak sa motocykel nepohybuje, systém reťaz nemaže.
Displej
Multifunkčný displej zobrazuje nasledujúce údaje:
- rýchlosť mazania
- množstvo oleja v zásobníku (ak sa olej minie, ukazovateľ začne blikať)
- ukazovateľ meradla zrýchlenia
- režim zariadenia (maže/nemaže)
- vonkajšiu teplotu
Jeho čitateľnosť je na veľmi dobrej úrovni, čomu za tmy pomáha modré podsvietenie.
Čo Scottoiler eSystem sľubuje:
- predlžuje intervaly napínania reťaze, minimalizuje údržbu a predlžuje životnosť reťaze a ozubených kolies až 7-násobne,
- umožňuje nastaviť intenzitu dávkovania počas jazdy a meniacich sa podmienok,
- jednoduchý prenos systému na iný motocykel,
- pomáha zefektívniť prenos výkonu, necháva reťaz čistejšiu, pri jazde tichšiu a zmena prevodového stupňa by mala byť aj plynulejšia,
- pri vypnutom motore eSystem potrebuje menej ako 1 mA výkonu, čo je menej ako súčasné alarmy, čím odpadá riziko vybitia batérie,
- eSystem je plne kompatibilný s existujúcim príslušenstvom - zväčšené nádržky (Magnum & Lube Tube) a Dual Injector.
Počas nasledujúcej sezóny uvidíme, ako bude zariadenie fungovať a či sa investícia 259,90 € oplatí.
Plusy, mínusy
bezúdržbová prevádzka, možnosť komfortného manuálneho nastavovania počas jazdy, neruší záruku, info displej | nečistoty v okolí reťaze, počiatočná investícia |
Text a foto: Cacao
Zariadenie na test poskytla spoločnosť Styx.
Pridané: 27.04.2010 Autor: Cacao Zdieľať
Súvisiace články:
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - Montáž - Awia
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - Andre
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - skúsenosti - Andre
- Systém mazania reťaze CLS200µ - Skúsenosti - Awia
- Scottoiler xSystem - elektronické mazanie reťaze - novinka 2018 - janciii
- Systém mazania reťaze CLS 200µ na Varadere - Herghott
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - záver testu po 25 000 km - Herghott
- Scottoiler má novú vychytávku - Slipperblock - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
- ... zobraz všetky články od tohto autora