Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2229 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29846
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17636)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12210)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vták na dva valce - prototyp Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

 Zdieľať

Pridané: 13.11.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11362 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Honda do sveta pustila prototyp CBR 1100 XX Super Blackbird, ktorého motor pracuje pod nadvládou systému Hyper VTEC.

Hyper VTEC sám o sebe nie je novinka, ale v motorke je použitý po prvý raz. Funguje tak, že podľa zaťaženia motora úplne odstaví jeden alebo dva valce, teda vačky vôbec neotvárajú ventily (VTEC známy z VFR 800 odstaví iba dva zo štyroch ventilov). Celé je to založené, podobne ako pri bežnom VTECu, na tlaku oleja. Ten na základe rozhodnutia počítača pustí alebo vypne ventily.

 Sériový 1100 XX Super Blackbird – prototyp sa odlišuje iba bočným nápisom Variable Cylinder Management
Sériový 1100 XX Super Blackbird – prototyp sa odlišuje iba bočným nápisom Variable Cylinder Management

Štandardne teda motor beží na dva valce, pri vyššom zaťažení na tri a pri paľbe (vysoká rýchlosť, vysoké otáčky) normálne na štyri. Patričný je určite aj zvuk koncovky. Z jednej motorky tak môže byť dvojvalec, trojvalec aj štvorvalec.

Samozrejme, Japonci to tam nemontovali len tak zo srandy. Ich cieľom bolo znížiť spotrebu paliva a to sa im podarilo o 30 %. Stále ide len o prototyp, teda nedočkaví zvedavci si budú musieť na nového Vtáka asi ešte počkať.

Pri písaní som si spomenul na tradičné zimné štartovanie starých škodoviek. Tie zvykli bežať v podobnom režime, ale princíp bol trochu odlišný...

Pridané: 13.11.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »