Anketa:
Vták na dva valce - prototyp Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
ZdieľaťPridané: 13.11.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11362 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Honda do sveta pustila prototyp CBR 1100 XX Super Blackbird, ktorého motor pracuje pod nadvládou systému Hyper VTEC.
Hyper VTEC sám o sebe nie je novinka, ale v motorke je použitý po prvý raz. Funguje tak, že podľa zaťaženia motora úplne odstaví jeden alebo dva valce, teda vačky vôbec neotvárajú ventily (VTEC známy z VFR 800 odstaví iba dva zo štyroch ventilov). Celé je to založené, podobne ako pri bežnom VTECu, na tlaku oleja. Ten na základe rozhodnutia počítača pustí alebo vypne ventily.
![]() |
Sériový 1100 XX Super Blackbird – prototyp sa odlišuje iba bočným nápisom Variable Cylinder Management |
Štandardne teda motor beží na dva valce, pri vyššom zaťažení na tri a pri paľbe (vysoká rýchlosť, vysoké otáčky) normálne na štyri. Patričný je určite aj zvuk koncovky. Z jednej motorky tak môže byť dvojvalec, trojvalec aj štvorvalec.
Samozrejme, Japonci to tam nemontovali len tak zo srandy. Ich cieľom bolo znížiť spotrebu paliva a to sa im podarilo o 30 %. Stále ide len o prototyp, teda nedočkaví zvedavci si budú musieť na nového Vtáka asi ešte počkať.
Pri písaní som si spomenul na tradičné zimné štartovanie starých škodoviek. Tie zvykli bežať v podobnom režime, ale princíp bol trochu odlišný...
Pridané: 13.11.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!