Anketa:
Japonská strela
ZdieľaťPridané: 31.05.2001 Autor: feci
Čitatelia: 6847 [Testy a predstavenia - Test]
Tieto slová sú priamo z technického materiálu od výrobcu. Agresívne línie a ostré črty novej Ninji
vzbudzujú rešpekt. Už pri prvom pohľade cítiť, že hlavnou činnosťou japonskej spoločnosti je
letecký priemysel. Aerodynamické tvary s mohutným predsunutým nasávačom vzduchu a malé
stabilizačné krídelká v prednej spodnej časti kapotáže pripomínajú skôr stíhačku ako motocykel.
![]() |
Rozmery sa dajú vyjadriť dvoma slovami: dlhá a úzka. Šírka novej Ninji je porovnateľná so
superšportmi nižších kubatúr. Keď zoberieme do úvahy šípovitý tvar kapotáže a malú šírku motocykla
je nám hneď jasné, že koeficient odporu vzduchuje veľmi malý.
ZX-l2R je vlastne úplne nový motocykel a tak nás počas testu zaujímalo, ako konštruktéri zvládli
súlad medzi najsilnejším sériovo vyrábaným motocyklovým motorom a podvozkom. Nová konštrukcia
chrbticového rámu, ktorá je známa pod označením MONOCOQUE zaručuje tuhost, čo je v súčinnosti
s kvalitnými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami pre bezpečnú jazdu veľmi dôležité. Maximálny výkon
134kW (183 k) a krútiaci moment 135 Nm sú hodnoty, nad ktorými sa treba vždy poriadne zamysliet
skôr než vyrazíte na cestu. Už samotné parametre ukazujú na superšportový stroj, ale keď si
sadnete na novú Ninju, na chvíľu o tom zapochybujete.
![]() |
Posed je viac vzpriamený, skôr cestovný a sedadlo jazdca je omnoho pohodlnejšie ako sme u takéhoto typu motocykla zvyknutí. Po naštartovaní
sa z výfuku ozve jemný mierumilovný brum, ktorý vôbec nedáva najavo brutálnu silu aká sa schováva
v motore s objemom 1200 ccm.
Aj napriek tomu, že najvyššie číslo na tachometri ukazuje 340 km/h,
sme sa odvážili zaradiť prvý rýchlostný stupeň a rozbehnúť sa. Prvé prekvapenie prišlo v podobe
pokojného chodu, akoby nám ZX-12R chcela povedať: "Idem pravidelne pri akomkoľvek režime jazdy a
koľko otočíte plynovou rukoväťou tolko pôjdem ." Vďaka elektronickému vstrekovaniu paliva do
sacieho potrubia s priemerom 46 mm je chod motora aj v nízkych otáčkach pravidelný a Ninja sa
správa veľmi slušne. Napriek týmto pocitom si ale musíme uvedomiť, že väčšina jazdcov v bežnej
premávke využíva motorku v režime okolo 6.500 až 7.500 ot/min. Pri superšportoch s objemom 900 ccm
je to príjemný režim, lebo tam sa výkon pohybuje v rozpätí od 100 do 120 koní, ale v tomto prípade
je to od 125 do 160 koní. Tieto parametre už naozaj stoja za uváženie, ako narábať s plynovou
rukoväťou. Nová Kawasaki sa aj napriek vysokému výkonu v stredných otáčkach správala pri jazde
veľmi neutrálne. Podvozok dobre držal stopu tak pri vysokej, ako aj pri nízkej rýchlosti.
V zákrutách bola obratná a v náklonoch sa nám zdalo, že nepozná svoju hranicu. Jediné na čo sme
si v zákrutách museli dávať pozor bola plynová rukovät. Pri prudšom pridaní plynu vo výjazde
zo zákruty ZX-12R išla okamžite do šmyku. Jednoducho vysoký výkon, ktorý potrebuje kvalitného
krotiteľa. Novovyvinuté kotúčové brzdy ju dokážu skrotiť v zlomku sekundy a pre posádku veľmi
bezpečne.
![]() |
Keď zhrniem všetky zážitky s najsilnejším motocyklom na svete, ktoré sme počas testu zažili,
môžeme konštatovať, že titul motorky roka dostala Ninja oprávnene. Na druhej strane sa treba
zamyslieť, či preteky motocyklových spoločností o najsilnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný
motocykel na svete nie sú zbytočné. Však vlastne o čo ide? O nič. Len o ľudský život!
ALEXANDER ALFONZ
Pridané: 31.05.2001 Autor: feci Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Kúsok leta uprostred zimy
- Katja Poensgen reagovala na neúspechy v sezóne
- Bučenec v seriáli ME v motokrose druhý
- Africa's GP : Melandri dosiahol to, o čom už dlho sníval...
- Africa's GP: Žeby už Rossimu dochádzal dych...
- Veľká cena Japonska alebo SKYY Vodka GP Suzuka
- Veľká cena Japonska - v 250kách tentoraz dominovali Japonci
- Veľká cena Japonska - Francúz dosiahol svoje tretie víťazstvo v 125kách
- Keďže si strážcovia zákona opäť zmysleli zmeniť pokuty, tak prinášame:
- Norton Nemesis - Poetické meno pre ešte poetickejšiu "mašinu"
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!