ISSN 1336-6491 | Online: 1686 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29873
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17648)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12225)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Japonská strela

 Zdieľať

Pridané: 31.05.2001 Autor: feci
Čitatelia: 6847 [Testy a predstavenia - Test]

Tieto slová sú priamo z technického materiálu od výrobcu. Agresívne línie a ostré črty novej Ninji
vzbudzujú rešpekt. Už pri prvom pohľade cítiť, že hlavnou činnosťou japonskej spoločnosti je
letecký priemysel. Aerodynamické tvary s mohutným predsunutým nasávačom vzduchu a malé
stabilizačné krídelká v prednej spodnej časti kapotáže pripomínajú skôr stíhačku ako motocykel.

Rozmery sa dajú vyjadriť dvoma slovami: dlhá a úzka. Šírka novej Ninji je porovnateľná so superšportmi nižších kubatúr. Keď zoberieme do úvahy šípovitý tvar kapotáže a malú šírku motocykla je nám hneď jasné, že koeficient odporu vzduchuje veľmi malý.
ZX-l2R je vlastne úplne nový motocykel a tak nás počas testu zaujímalo, ako konštruktéri zvládli súlad medzi najsilnejším sériovo vyrábaným motocyklovým motorom a podvozkom. Nová konštrukcia chrbticového rámu, ktorá je známa pod označením MONOCOQUE zaručuje tuhost, čo je v súčinnosti s kvalitnými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami pre bezpečnú jazdu veľmi dôležité. Maximálny výkon 134kW (183 k) a krútiaci moment 135 Nm sú hodnoty, nad ktorými sa treba vždy poriadne zamysliet skôr než vyrazíte na cestu. Už samotné parametre ukazujú na superšportový stroj, ale keď si sadnete na novú Ninju, na chvíľu o tom zapochybujete.

Posed je viac vzpriamený, skôr cestovný a sedadlo jazdca je omnoho pohodlnejšie ako sme u takéhoto typu motocykla zvyknutí. Po naštartovaní sa z výfuku ozve jemný mierumilovný brum, ktorý vôbec nedáva najavo brutálnu silu aká sa schováva v motore s objemom 1200 ccm. Aj napriek tomu, že najvyššie číslo na tachometri ukazuje 340 km/h, sme sa odvážili zaradiť prvý rýchlostný stupeň a rozbehnúť sa. Prvé prekvapenie prišlo v podobe pokojného chodu, akoby nám ZX-12R chcela povedať: "Idem pravidelne pri akomkoľvek režime jazdy a koľko otočíte plynovou rukoväťou tolko pôjdem ." Vďaka elektronickému vstrekovaniu paliva do sacieho potrubia s priemerom 46 mm je chod motora aj v nízkych otáčkach pravidelný a Ninja sa správa veľmi slušne. Napriek týmto pocitom si ale musíme uvedomiť, že väčšina jazdcov v bežnej premávke využíva motorku v režime okolo 6.500 až 7.500 ot/min. Pri superšportoch s objemom 900 ccm je to príjemný režim, lebo tam sa výkon pohybuje v rozpätí od 100 do 120 koní, ale v tomto prípade je to od 125 do 160 koní. Tieto parametre už naozaj stoja za uváženie, ako narábať s plynovou rukoväťou. Nová Kawasaki sa aj napriek vysokému výkonu v stredných otáčkach správala pri jazde veľmi neutrálne. Podvozok dobre držal stopu tak pri vysokej, ako aj pri nízkej rýchlosti. V zákrutách bola obratná a v náklonoch sa nám zdalo, že nepozná svoju hranicu. Jediné na čo sme si v zákrutách museli dávať pozor bola plynová rukovät. Pri prudšom pridaní plynu vo výjazde zo zákruty ZX-12R išla okamžite do šmyku. Jednoducho vysoký výkon, ktorý potrebuje kvalitného krotiteľa. Novovyvinuté kotúčové brzdy ju dokážu skrotiť v zlomku sekundy a pre posádku veľmi bezpečne.

Keď zhrniem všetky zážitky s najsilnejším motocyklom na svete, ktoré sme počas testu zažili, môžeme konštatovať, že titul motorky roka dostala Ninja oprávnene. Na druhej strane sa treba zamyslieť, či preteky motocyklových spoločností o najsilnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný motocykel na svete nie sú zbytočné. Však vlastne o čo ide? O nič. Len o ľudský život!
ALEXANDER ALFONZ

Pridané: 31.05.2001 Autor: feci Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »