Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2168 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 25777
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 61% (15616)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (10161)
Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (54)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme Yuki Cross 200

 Zdieľať

Pridané: 18.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 30951 [Testy a predstavenia - Test]

A zase tu máme aj nejaký prach a blatko - popreháňali sme čínsku produkciu s názvom Yuki.

O tomto zaujímavom dvojkilečku som už počul dosť pozitívneho, takže som k nemu pristupoval s akýmsi rešpektom. Niekomu sa možno vrylo do pamäti vtedy, keď na ňom český cestovateľ Petr Hošťálek prešiel z tichomorského pobrežia Číny k Atlantiku v Holandsku. To je viac ako 16 000 km dlhá štreka, 63-ročný (!) Hošťálek ju prekonal len na minimálne upravenom stroji a v podstate bez technických porúch. K videniu bola aj na tohtoročnej výstave Motocykel v bratislavskej Inchebe, pričom zvedavci mohli pána Hošťálka vyspovedať priamo pri nej. Ja som tak urobil a musím povedať, že v motorkách fakt vyzná (vlastní múzeum historických motoriek) a o svojich cestách hovorí veľmi pútavo (predtým prešiel na svojej Kawasaki so sajdkou cestu do Číny a späť v stopách rely Peking - Paríž). Na cestách natočil teda viac kilometrov, než hocikto z nás behom niekoľkých sezón, paradoxne však o sebe tvrdí, že nie je cestovateľ. Touto cestou Petrovi ešte raz ďakujem za pekný rozhovor a dúfam, že sa ešte uvidíme osobne.

Zoznámenie

O tomto všetkom som už vedel, keď som sadal na Crossku. Tento názov znie dosť nadnesene, pretože ide o čisté enduro, o motokrose nemôže byť reč. Po otočení kľúčikom nič nebzučí, toto je stará škola, jednovalcový vzducháč s karbíkom a tomu zodpovedá aj pravidelne brblajúca zvuková kulisa. Prístrojovka je minimalistická, klasický endurácky obdĺžnikový tachometer, k tomu panelík s nevyhnutnými kontrolkami. Rozloženie ovládačov je "japonské", posed tak akurát, takže kopem jednotku a vyrážam smerom von z Blavy.

 Prístrojovka je jednoduchá so základnými kontrolkami
Prístrojovka je jednoduchá so základnými kontrolkami

Ľahké endurká vždy patrili k vozidlám vhodným aj do mesta a inak to nie je asi s touto Yukinou. Ako premiestňovadlo v rámci trojuholníka práca - zábava - domov môže byť vhodnejší asi iba skúter, lebo netreba kvaltovať a má aj nejaké odkladacie priestory, ktoré Crosske celkom logicky chýbajú. Preto treba vláčiť buď ruksak alebo na sériový kovový nosič nahodiť kufor, čo sa mi zdá ako najpraktickejšia možnosť.

Z hľadiska dynamiky netreba nič riešiť, motorka slušne štartuje z križovatky (keď sa podarí, tak sa aj odlepí predné koleso od zeme) a v podstate už o chvíľu ide stovkou, čo je inak optimálna rýchlosť, takže plechovky ostávajú v zrkadlách. Yuki má "od prirodzenia" dobré podvozkové vlohy na zvládanie takmer dokonalých povrchov našich ciest, keď k tomu pridáme obstojnú pohotovostnú hmotnosť, výsledkom bude rýchly prejazd rozbitými úsekmi (križovatka Kazanská - Slovnaftská a výpadovka na Komárno, že áno?).

Šport

Je jasné, že v tomto prípade asfaltové športovanie vynecháme a budeme sa naháňať na nejakej šotolinke alebo prachu. Podvozkovo je na to Yuki vybavená na úrovni, pozor na vec, vpredu je prekotená vidla s celkom slušným priemerom a zdvihom (žiaľ, nenastaviteľná a trochu mäkká) a obe kolesá sú typicky endurácke, vpredu 21 a vzadu 18. Jediné, čo tejto kombinácii pri športe nestíha, je zadná centrálna jednotka. Tá by mala byť podstatne tvrdšia, ale primárne určenie Cross 200 určite nie je ostrá jazda, skôr každodenné využívanie na bežné činnosti. Asi aj preto je vzadu bubon, na asfalte bezproblémová vec, ale v teréne ťažko dávkovateľná a rýchlo kúsajúca...

Dvestokubíkový motor má celkom dosť energie (papierovo 8,5 kW pri 9000 otáčkach), ale v praxi sa zdá byť silnejší (neškrtia ho žiadne emisné normy) a myslím, že vhodne zvoleným technickým tuningom by sa z neho dalo vydolovať aj niečo pod 20 koní. Nezabúdajme však, že hovoríme o civilnom stroji na každodenné používanie, ku ktorému motor v sériovom stave určite postačuje (a má tak aj dlhšiu životnosť). Výhodou je to, že motor netreba pri paľbe vytáčať do nepríčetna, dáva postačujúce koníky aj pri stredných otáčkach, v ktorých má aj celkom pekný zvukový prejav z výfuku.

Kto už skúsil v teréne niečo silnejšie, aj keď možno s podobným objemom, príde mu táto dvestovka ako skrotená ovečka. Crosska má však rada pohodové malorýchlostné presuny po poľných cestách, do vinohradu, na záhradu... Hliníkový kryt motora dobre vyzerá a zdá sa, že je aj funkčný - nemajú ho ani niektoré oveľa drahšie motorky.

Zadný bubon som už sfúkol, o to miernejší budem pri prednom kotúči, na pohľad celkom malom. Kúše doň dvojpiestik a to celkom obstojne, limitujúcim faktorom sú polocestné gumy a dlhýýý ponor prednej vidly (ale pozor, hadica je pancierová!). Dosť efektné brzdenie je flekovanie zadným s postupným pridávaním prednej. Treba si to trošku naštudovať v praxi a hotovo.

Turistika

Vôbec by som sa nebál robiť na Crosske turistiku po Slovensku a okolí. To vyznieva možno trochu smiešne oproti tomu, čo zvládol pán Hošťálek, ale hovorím všeobecne, lebo nie každý je stavaný na podobné úlety. Za sedlo sa dá nahodiť spomínaný kufor, ale trochu obmedzujúca je nádrž, pretože je z plastu a navyše ostro endurácky tvarovaného, takže tankvak neprichádza do úvahy. O montáži plastových alebo hliníkových bočných kufrov by som vzhľadom na objem motora a prípadnú jazdu vo dvojici radšej nehovoril, ale namiesto nich dokážu dobre poslúžiť aj bočné tašky (len pozor na trochu vytŕčajúci výfuk).

Ani jazdu vo dvojici by som nevidel ako problém, teda ak spolujazdec nie je rozmaznaný na niečom pohodlnejšom. Sedlo je totiž dosť krátke, rovné a šikmé, čo núti posádku sedieť pri sebe tak blízko, že to niekomu až nemusí byť príjemné. Ale proti gustu...

Obojstranne príjemná cestovná rýchlosť je rovné kilečko. To ani ešte veľmi nefúka, ale ostáva aj rezerva na predbiehanie. Maximálka je kdesi okolo 120, ale to nie je trvalo udržateľná rýchlosť. V takýchto podmienkach sa dá fungovať so spotrebou okolo troch až 3,5 litra, čo je na tento motor normálne (pripomínam karburátor). No a v tejto súvislosti mi napadá takmer ideálna destinácia pre Cross 200 - Ukrajina. Tam je benzín lacný, čo v spojitosti s touto spotrebou drasticky znižuje rozpočet na dovolenku.

Záver

Pre človeka, ktorý býva trebárs na vidieku, chodí na motorke do roboty, na hríby a ryby, ale pritom nedá na predsudky typu "máš nesprávny znak na nádrži", je toto vozidielko ideálne. Musím spomenúť, že Cross 200 už nie je na Slovensku v predaji, je nahradená novým modelom TR 125/200, resp. slušne vyzerajúcim motardom SM 125/200. Oba tieto modely majú modernejší nádych, opticky zmizol dojem starej školy, ale základ je podobný ako pri Cross 200. Stodvapäťky stoja 64 990, dvestovky 75 990, čo je cena na zváženie.

Plusy a mínusy

predná vidla, motor, úžitková hodnota zadný bubon a centrálna jednotka

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Yuki Cross 200
Awia

Yuki vyzerá obstojne, no lepšie by bolo označenie enduro. Všetka povinná cestná výbava, elektrický štartér a naviac nosič na batožinu. Nahodil by som kufrík a je to mestský tiger. Podvozok veľmi slušný na asfalte, nesklamal ani pri enduro jazde. Ľahší terén zvláda s ľahkosťou. Vďaka nízkej hmotnosti si to aj menej skúsený jazdec užije v teréne a s pohodou prejde takmer kdekoľvek. Možno tam nebude prvý, ale rozhodne prejde.

Motor mi neskutočne pripomínal ten v Bete 200 Alp. Pozorné oko si všimne tú podobnosť. Ten v Bete má svoje korene v Suzuki, takže predpokladám, že podobné to bude aj v prípade Yuki. Na svoj malý objem má slušný spodok a dáva tak jazdcovi možnosť dávať výjazdy s kľudom traktoristu. Oproti Bete sa mi však Yuki predsa len zdala sprevodovaná trochu viac do rýchla (iná reťazová sada), čo vzhľadom na určenie stroja považujem za prínos.

Yuki sme trochu potrápili aj na motokrosovom okruhu. Tu sa už pri razantnejšej jazde ozvali prvé nedostatky, hlavne na podvozku. Párkrát som pri prejazde vĺn dostal predok na dorazy. Aj napriek tomu som si dovolil pár menších skokov a zajazdil niekoľko príjemných kôl.

Vrátim sa ešte k jazde na asfalte. Tam sa podvozok ukázal v naozaj dobrom svetle. To, že v pohode hltal nerovnosti našich ciest, asi neprekvapí, ale príjemne držal stopu aj v náklonoch. A veru Yukina sa nechala naklánať naozaj odvážne vzhľadom na endurácke obutie.

Záver

Po tom, čo na Yukine predviedol pán Hošťálek a čo som sa v osobnom rozhovore s ním dozvedel, by som sa vôbec neobával spoľahlivosti. Vidím v Yuki motorku pre začínajúceho jazdca, ktorý na nej môže lietať v meste za prácou alebo do školy. Určite sa na nej môže vybrať aj za spoznávaním krás nielen Slovenska. V teréne postačí na nabranie prvých skúseností na trati alebo na nekonečné potulky po lesných cestičkách.

Plusy a mínusy

obratnosť, príjemná odozva motora, nenáročnosť podvozok nezvláda ostrejšiu jazdu v teréne

Motocykel na test požičala spoločnosť Yuki Slovakia.

Foto:
 Yuki 200 Cross 2007 Yuki 200 GY4 2007
Všeobecné informácie:
Výrobca:YukiYuki
Model:200 Cross200 GY4
Rok:20072007
Kategória:EnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:198 ccm198.7 ccm
Max. výkon:11.29 k (8.30 kW) / 9000 ot.15.64 k (11.50 kW) / 8000 ot.
Rozvod:SOHCSOHC
Chladenie:vzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčová
Hmotnosť / Rozmery:
Dĺžka:2120 mm2180 mm
Šírka:800 mm830 mm
Výška:1180 mm1230 mm
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:120 km/h
Spotreba paliva:3 l/100km

Pridané: 18.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (54)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria