Anketa:
Jawa 350 Café Racer
ZdieľaťPridané: 06.12.2007 Autor: caferacer175
Čitatelia: 93010 [Technika - Úpravy motocyklov]
Po nejakom čase som aj ja zatúžil po klasike našich ciest Jawe 350. No skor len po jej podvozku a motoru. O úpravach bolo rozhodnuté už pred jej kúpou. Je to stále pomerne dostupný a pritom hodnotný material, staršie zachovalé kúsky sú už aj pekné veterány.
![]() |
Svoju 350 som si priviezol v krabiciach – základ bola 634 (1980) zbytok zo 638. Taká dobová úprava, v podstate 632, pár vecí chýbalo ale inak bolo všetko použiteľné. Prvý prišiel na radu rám, pár drobných úprav, hlavne v snahe ho odľahčiť. Motor stačilo len nastaviť, vymeniť jednu hlavu, sviečky a dynamo. Nejaký čas som skúšal aj novší karburátor ale starší sa lepšie osvedčil. Sústruhom prešli predné vidlice a skrátene boli spolu s pružinami. Výfuky boli tiež skrátené, kvôli dozadu posunutým stupačkám. Nízke riadidlá, dlhšia nádrž a krátke sedadlo už patria k nutnosti. Okrem toho pár maličkostí a úchytov. Práca pokračovala pomerne rýchlo, motocykel bol na hrubo poskladaný odskušaný asi za mesiac. Behom zimy bol ešte upravený a doplnený o svetlá atď.
![]() |
![]() |
Na jar vyrazil na cesty, par chýb sa hneď objavilo najmä so zapaľovaním a karburátorom. Potom už chytal “na drc” a bol spoľahlivý. Tiež klasicky absolvoval rýchlostnú skúšku. Väčšia tryska, studené sviečky, otvorené sanie, 19-zubové kolečko a zaľahnutie na nádrž. Výsledkom bolo 130km/h (pričom to nebola ešte konečná rýchlosť motocykel pomaly zrýchľoval ale blížila sa už zákruta). Jazda bola pomerne komfortná aj keď priznávam, že po cca pol hodine už mal chrbát dosť, najmä vďaka riadidlám. V rýchlych zatáčkach však zadné koleso začalo robiť problémy, pretože vôľa v púzdrach zadnej vidlice bola značná. To viedlo k nepríjemným situáciám vo väčších rýchlostiach, keď motocykel začal plávať a nestačila mu šírka vozovky. Neskor som aj tento problém vyriešil. Bohužiaľ Jawa mala viacej nepríjemných stránok. Veľkým problémom zostávala vysoká hmotnosť aj napriek mojej snahe o maximálne odľahčenie. Geometria a celková koncepcia rámu tiež nebola šťastná, výkon pomerne nízky vzhľadom na túto hmotnosť. Najhoršie však bolo, že jazda ma začala pomaly nudiť.
![]() |
Prišli závody do vrchu na Pezinskú babu. Do kopca sa držala dobre, ale pri jazde dole kopcom strácala ovládateľnosť, stopa sa nedala udržať. Došiel som k hraniciam stroja, jazda bola riskantná. Bohužiaľ, Jawa 350 nikdy nebude pravý café racer. V duchu som si vravel chcelo by to nový ľahký rám, radikálne úpravy motora, vlastne novu motorku… 350 je snáď dobrá pre spoľahlivé cestovanie v kľudnom tempe, len žiadne rýchle zatáčky, a brzdenie na poslednú chvíľu, na to jednoducho nestíha.
A tak sa naše cesty po roku rozišli. Avšak pohľad na krásnu originálnu chrómovú 634 ma vždy dokáže potešiť, možno si niekedy takú jednu ešte pre svoje potešenie obstarám:)
![]() |
Pridané: 06.12.2007 Autor: caferacer175 Zdieľať
Súvisiace články:
- Ako na caféracer - časť 3. - Romoto
- Ako na caféracer - časť 1. - Romoto
- ČZ 175/477 (1969) Café Racer - caferacer175
- Café Racers a realita slovenského dneška... - mdonohue76
- Cafe Racer - kult stále žije - loobo
- Ako na caféracer - časť 2. - Romoto
Ďalšie články tohto autora:

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!