Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1312 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (38)  [Verzia pre tlač] Tlač

Madame Aprilia Shiver

 Zdieľať

Pridané: 05.03.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 17144 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

„Chcem naháča ale radové štvorvalce ma už nebavia. Chcem dvojvalec, ale na tisícku si netrúfam a ani peňaženka sa netvári inak.

Musí to mať teda okolo 100 koní a dizajn je u mňa tiež prioritou, ale nie na úkor funkčnosti. Hmmm, mám smolu, nikto nič také nevyrába.“ Jar 2007 mohla byť pre niektorých smutná, ale pre rok 2008 je možné riešenie známe. Shiver.

Aprilia v poslednej dobe púšťa do sveta samé dobré správy. Nedávno bola predstavená nová RSV-4 so štvorvalcovým véčkom - skôr hrubý náčrt ako by to malo v roku 2009 všetko vyzerať (hlavné je, že bude), taktiež nová Mana s automatom pre pohodlných a samozrejme pekelník Shiver. Už tak nabitá stredná trieda naháčov dostala riadny klepec a Shiver spolu so Street Triplom pomáhajú túto triedu poslať do vyššej ligy a to je tá najlepšia správa.

Aprilka už dlhšiu dobu vyrábala buď veľkoobjemové motorky, alebo dvojtaktné strely pre mladých adeptov (a samozrejme Pegaso a zopár pokusov) a konečne pochopila, že ak chce byť na tom finančne lepšie, musí skočiť do asi tej najpredávanejšej triedy. Vývoj Shivera stál asi balík a nechcem si ani predstaviť, ako by to mohlo dopadnúť, keby sa na trhu nechytil. Do pekla s katastrofickými scenármi, pretože prvé testy predprodukčných verzií naznačujú, že bojovníci typu Hornet majú mať sakra prečo strach.

Parkovať za barom netreba

Ako si tak prezerám fotky tejto novinky, jedna vec je istá. Je nádherná. Ten rám, tá kyvka, radiálne brzdy vpredu a tá prdelka s nádhernými výfukmi a tvarom nezameniteľným s ničím. Mňam, mňam, fakt nádhera. Je skoro isté, že prípadnému spolujazdcovi asi usmažia stehná a aj to ostatné, ale ako majiteľovi by mi to bolo tri päť. Frajerku alebo manželku by som aj tak nechal doma, veď po ceste by som si mohol s Shiverom vyberať ktorej dovolím nasadnúť a pelášiť do najbližšieho hotelíka... Na kávu a pár hrejivých viet samozrejme :-) Spredu mi pripomína trochu MV Agustu Brutale, ale nemyslím, že by to bolo na škodu veci a niekto to môže vidieť inak. Dizajn sa musí páčiť minimálne deväť ľuďom z desiatich (ten jeden je buď zarytý dukatista alebo kawista). Práve toto na talianskych motorkách milujem a ich duša bude s vami vždy ako naskočíte do sedla.

Funny boy

Ako tak rozmýšľam, Aprilia si skoro vždy motory do svojich modelov niekde „ukradla“ alebo dala vyrobiť pánom do Rotaxu. Tentoraz sa nič podobné nekonalo a značka si povedala, že tentoraz to bude úplne inak. Nové 90° (moje srdce práve zaplakalo, 60° je už tradícia) dvojvalcové srdce s objemom trištvrte litra je vyrobené v réžii Aprilie a bude asi dosť spoľahlivé, pretože nepoznám žiaden iný motocyklový motor, ktorý by mal predpísanú výmenu oleja po 20 000 kilometroch. Páni si dosť veria, uvidíme aká bude spokojnosť majiteľov. Rotaxy spoľahlivé sú, to je bez debaty. 95 koní sa bude do asfaltu zakusovať dosť iným spôsobom ako radový štvorvalec a nástup zo spodných otáčok určite nebude taký silný ako je to pri litroch-no určite lepší ako pri radových štvorvalcoch. 150 „kubíkov“ naviac sa musí niekde prejaviť a veľa môže ešte spraviť celkové sprevodovanie. Technické riešenia, ktoré prináša doba sa nedajú zastaviť a Aprilia sa im nikdy nebránila. Dôkazom je systém Ride-by-Wire podobne ako na novej R6-tke alebo R1-tke, kde plyn nie je ovládaný klasickým spôsobom-lankom, ale elektronicky. Ani CAN-Bus systém Shiver neobišiel, veľa káblov tam teda nenájdete a pajkovačka ostane pravdepodobne ležať v skrini. Na motorke tejto cenovej kategórie je to slušné prekvapko.

Mami, ten rám je zlatý?

Prvá vec, ktorá upúta je jednoznačne rám. Jeho zlatá farba je magnet pre oči a má nezvyčajnú konštrukciu - vrchná časť je vyrobená z oceľových rúrok a spojená skrutkami k spodnej časti odliatej z hliníkovej zliatiny. Krútiť sa to asi nebude, to je u Noalskej značky tutovka a podvozky sú pýchou Aprilie už peknú kôpku rokov. Keď si k tomu pripočítate 43 milimetrovú USD vidlicu, ktorá je síce nenastaviteľná, ale na dorazy to pôjde zrejme iba v prípade skoku z 30 metrovej priehrady a radiálne brzdy, ktoré používajú kotúče zhodné so superbajkom RSV plus „pancierové“ hadice, z rovnice jednoznačne vychádza, že takúto výbavičku neponúka nikto z ostatných výrobcov. Postranne uložený tlmič Sachs vzadu môže vyvolať počiatočnú nedôveru, ale Aprilia pred časom dala do placu zopár kúskov Shiverov na testy a nevšimol som si, že by sa niekto sťažoval. Tí, ktorí mali tú možnosť referovali celkové naladenie podvozku kladne, pričom si chválili najmä ovládateľnosť a príjemnú charakteristiku motora. Vôbec ma to neprekvapuje, bajk vyzerá byť od pohľadu na zákruty ako stvorený a brúsenie stupačiek bude rozhodne veľká paráda. Mesto nebude tiež tabu a možno by nebolo odveci prikúpiť vyklápaciu prilbu, nech slečny vidia...

Prístrojovka ma troška dizajnom sklamala, čakal som predsa len trochu viac nápadu, ale ak poznáte palubku na starej RSV, v tom prípade je dizajn na jednotku. Je možné si nastaviť podsvietenie displeja v troch intenzitách a prehľadnosť jej určite nechýba. Ak by ste si chceli Shivera trochu upraviť podľa vlastných predstáv, je možné vybrať si z originálneho príslušenstva napríklad veterný štítok nad svetlo, tankvak, závodné stupačky, centrálny stojan alebo karbónové doplnky. Báječné.

Nastali tvrdé časy

Keď máte v pláne kupovať naháča strednej triedy, výber je skoro nekonečný. Hornet, Fazer, GSR, Z750, Street Triple, malý Monster a to nerátam modely ako SV, Bandit alebo CBF, ktoré síce tiež majú podobný objem, ale zameriavajú sa skôr na turistov alebo pohodových jazdcov. Vtedy by sa človeku až hlava zatočila. Socík už skončil (i keď súdruhovi Ficovi visia spoza uší poriadne čerešne) a doba motorkárovi praje spolu so silnejúcou korunou. Aprilia prišla s perfektnou alternatívou k štvorvalcom, ktoré môžete stretnúť na každom rohu, s technológiami a vychytávkami, ktoré sa objavujú len na drahších modeloch a ani tam nie sú pravidlom, dizajnom, ktorý chytí každého za srdce a cenou zhruba 270 000,-Sk. Je to trochu viac ako japonská produkcia, ale treba sa na to pozrieť aj z druhej strany - bubáky naviac sú utopené v lepšej výbave, to je podstatné. Žiaden horeuvedený model nie je zlý a má nemalý počet svojich zástancov, oprávnene! Ak však chcete niečo viac s talianskym dizajnom a charakterom, Aprilia má náruč otvorenú. Je to na vás.

Text: Tino, Foto: Aprilia.

Foto:
 Aprilia Shiver 750 2008 Ducati Monster 696 2008 Suzuki SV 650 2008 Kawasaki ER-6n 2007 Honda CB 600 F Hornet 2007 Yamaha FZ6 Fazer S2 2007
Všeobecné informácie:
Výrobca:ApriliaDucatiSuzukiKawasakiHondaYamaha
Model:Shiver 750Monster 696SV 650ER-6nCB 600 F HornetFZ6 Fazer S2
Rok:200820082008200720072007
Novinka:NOVINKA 2008
Kategória:NaháčNaháčNaháčNaháčNaháčNaháč
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:749.9 ccm696 ccm645 ccm649 ccm599 ccm600 ccm
Max. výkon:96.6 k (71.0 kW) / 9000 ot.80.0 k (58.8 kW) / 9000 ot.73.4 k (54.0 kW) / 9000 ot.72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot.102.0 k (75.0 kW) / 12000 ot.97.9 k (72.0 kW) / 12000 ot.
Max. krútiaci moment:82.5 Nm / 7000 ot.69 Nm / 7750 ot.64 Nm / 7200 ot.67 Nm / 7000 ot.63 Nm / 10500 ot.63 Nm / 10000 ot.
Kompresný pomer:11:110.6:111.5:111.3:112 : 1
Vŕtanie x Zdvih:92 x 56.4 mm88 x 57.2 mm81.0 x 62.6 mm83 x 6065.0 x 42.5 mm
Palivový system:vstrekovanie, hrdlo 44 mmvstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Desmodromický rozvod (2V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinouvzduchomkvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm120 mm
Zdvih vzadu:130 mm148 mm130 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne strmenedvoj kotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm300 mm296 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17120/60 ZR 17120/60-ZR17120/70ZR17M/C (58W)120/70-ZR17120/70ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčová, 1 piestikjednokotúčovájednokotúčovádvoj kotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm245 mm220 mm240 mm256 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17160/60 ZR 17160/60-ZR17160/60ZR17M/C (69W)180/55-ZR17180/55ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:189 kg163 kg175 kg174 kg173 kg186 kg
Výška sedla:810 mm770 mm800 mm785 mm800 mm795 mm
Rázvor:1440 mm1405 mm1435 mm
Dĺžka:2265 mm2100 mm2100 mm2090 mm2095 mm
Šírka:800 mm760 mm740 mm750 mm
Výška:1135 mm1129 mm1095 mm1095 mm1210 mm
Svetlá výška:135 mm
Objem nádrže:15 l15 l17 l15.5 l19 l19.4 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 259 kmcca 242 km

Pridané: 05.03.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (38)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria