Anketa:
Madame Aprilia Shiver
ZdieľaťPridané: 05.03.2008 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 17144 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
„Chcem naháča ale radové štvorvalce ma už nebavia. Chcem dvojvalec, ale na tisícku si netrúfam a ani peňaženka sa netvári inak.
Musí to mať teda okolo 100 koní a dizajn je u mňa tiež prioritou, ale nie na úkor funkčnosti. Hmmm, mám smolu, nikto nič také nevyrába.“ Jar 2007 mohla byť pre niektorých smutná, ale pre rok 2008 je možné riešenie známe. Shiver.
Aprilia v poslednej dobe púšťa do sveta samé dobré správy. Nedávno bola predstavená nová RSV-4 so štvorvalcovým véčkom - skôr hrubý náčrt ako by to malo v roku 2009 všetko vyzerať (hlavné je, že bude), taktiež nová Mana s automatom pre pohodlných a samozrejme pekelník Shiver. Už tak nabitá stredná trieda naháčov dostala riadny klepec a Shiver spolu so Street Triplom pomáhajú túto triedu poslať do vyššej ligy a to je tá najlepšia správa.
Aprilka už dlhšiu dobu vyrábala buď veľkoobjemové motorky, alebo dvojtaktné strely pre mladých adeptov (a samozrejme Pegaso a zopár pokusov) a konečne pochopila, že ak chce byť na tom finančne lepšie, musí skočiť do asi tej najpredávanejšej triedy. Vývoj Shivera stál asi balík a nechcem si ani predstaviť, ako by to mohlo dopadnúť, keby sa na trhu nechytil. Do pekla s katastrofickými scenármi, pretože prvé testy predprodukčných verzií naznačujú, že bojovníci typu Hornet majú mať sakra prečo strach.
Parkovať za barom netreba
Ako si tak prezerám fotky tejto novinky, jedna vec je istá. Je nádherná. Ten rám, tá kyvka, radiálne brzdy vpredu a tá prdelka s nádhernými výfukmi a tvarom nezameniteľným s ničím. Mňam, mňam, fakt nádhera. Je skoro isté, že prípadnému spolujazdcovi asi usmažia stehná a aj to ostatné, ale ako majiteľovi by mi to bolo tri päť. Frajerku alebo manželku by som aj tak nechal doma, veď po ceste by som si mohol s Shiverom vyberať ktorej dovolím nasadnúť a pelášiť do najbližšieho hotelíka... Na kávu a pár hrejivých viet samozrejme :-) Spredu mi pripomína trochu MV Agustu Brutale, ale nemyslím, že by to bolo na škodu veci a niekto to môže vidieť inak. Dizajn sa musí páčiť minimálne deväť ľuďom z desiatich (ten jeden je buď zarytý dukatista alebo kawista). Práve toto na talianskych motorkách milujem a ich duša bude s vami vždy ako naskočíte do sedla.
Funny boy
Ako tak rozmýšľam, Aprilia si skoro vždy motory do svojich modelov niekde „ukradla“ alebo dala vyrobiť pánom do Rotaxu. Tentoraz sa nič podobné nekonalo a značka si povedala, že tentoraz to bude úplne inak. Nové 90° (moje srdce práve zaplakalo, 60° je už tradícia) dvojvalcové srdce s objemom trištvrte litra je vyrobené v réžii Aprilie a bude asi dosť spoľahlivé, pretože nepoznám žiaden iný motocyklový motor, ktorý by mal predpísanú výmenu oleja po 20 000 kilometroch. Páni si dosť veria, uvidíme aká bude spokojnosť majiteľov. Rotaxy spoľahlivé sú, to je bez debaty. 95 koní sa bude do asfaltu zakusovať dosť iným spôsobom ako radový štvorvalec a nástup zo spodných otáčok určite nebude taký silný ako je to pri litroch-no určite lepší ako pri radových štvorvalcoch. 150 „kubíkov“ naviac sa musí niekde prejaviť a veľa môže ešte spraviť celkové sprevodovanie. Technické riešenia, ktoré prináša doba sa nedajú zastaviť a Aprilia sa im nikdy nebránila. Dôkazom je systém Ride-by-Wire podobne ako na novej R6-tke alebo R1-tke, kde plyn nie je ovládaný klasickým spôsobom-lankom, ale elektronicky. Ani CAN-Bus systém Shiver neobišiel, veľa káblov tam teda nenájdete a pajkovačka ostane pravdepodobne ležať v skrini. Na motorke tejto cenovej kategórie je to slušné prekvapko.
Mami, ten rám je zlatý?
Prvá vec, ktorá upúta je jednoznačne rám. Jeho zlatá farba je magnet pre oči a má nezvyčajnú konštrukciu - vrchná časť je vyrobená z oceľových rúrok a spojená skrutkami k spodnej časti odliatej z hliníkovej zliatiny. Krútiť sa to asi nebude, to je u Noalskej značky tutovka a podvozky sú pýchou Aprilie už peknú kôpku rokov. Keď si k tomu pripočítate 43 milimetrovú USD vidlicu, ktorá je síce nenastaviteľná, ale na dorazy to pôjde zrejme iba v prípade skoku z 30 metrovej priehrady a radiálne brzdy, ktoré používajú kotúče zhodné so superbajkom RSV plus „pancierové“ hadice, z rovnice jednoznačne vychádza, že takúto výbavičku neponúka nikto z ostatných výrobcov. Postranne uložený tlmič Sachs vzadu môže vyvolať počiatočnú nedôveru, ale Aprilia pred časom dala do placu zopár kúskov Shiverov na testy a nevšimol som si, že by sa niekto sťažoval. Tí, ktorí mali tú možnosť referovali celkové naladenie podvozku kladne, pričom si chválili najmä ovládateľnosť a príjemnú charakteristiku motora. Vôbec ma to neprekvapuje, bajk vyzerá byť od pohľadu na zákruty ako stvorený a brúsenie stupačiek bude rozhodne veľká paráda. Mesto nebude tiež tabu a možno by nebolo odveci prikúpiť vyklápaciu prilbu, nech slečny vidia...
Prístrojovka ma troška dizajnom sklamala, čakal som predsa len trochu viac nápadu, ale ak poznáte palubku na starej RSV, v tom prípade je dizajn na jednotku. Je možné si nastaviť podsvietenie displeja v troch intenzitách a prehľadnosť jej určite nechýba. Ak by ste si chceli Shivera trochu upraviť podľa vlastných predstáv, je možné vybrať si z originálneho príslušenstva napríklad veterný štítok nad svetlo, tankvak, závodné stupačky, centrálny stojan alebo karbónové doplnky. Báječné.
Nastali tvrdé časy
Keď máte v pláne kupovať naháča strednej triedy, výber je skoro nekonečný. Hornet, Fazer, GSR, Z750, Street Triple, malý Monster a to nerátam modely ako SV, Bandit alebo CBF, ktoré síce tiež majú podobný objem, ale zameriavajú sa skôr na turistov alebo pohodových jazdcov. Vtedy by sa človeku až hlava zatočila. Socík už skončil (i keď súdruhovi Ficovi visia spoza uší poriadne čerešne) a doba motorkárovi praje spolu so silnejúcou korunou. Aprilia prišla s perfektnou alternatívou k štvorvalcom, ktoré môžete stretnúť na každom rohu, s technológiami a vychytávkami, ktoré sa objavujú len na drahších modeloch a ani tam nie sú pravidlom, dizajnom, ktorý chytí každého za srdce a cenou zhruba 270 000,-Sk. Je to trochu viac ako japonská produkcia, ale treba sa na to pozrieť aj z druhej strany - bubáky naviac sú utopené v lepšej výbave, to je podstatné. Žiaden horeuvedený model nie je zlý a má nemalý počet svojich zástancov, oprávnene! Ak však chcete niečo viac s talianskym dizajnom a charakterom, Aprilia má náruč otvorenú. Je to na vás.
Text: Tino, Foto: Aprilia.
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Aprilia | Ducati | Suzuki | Kawasaki | Honda | Yamaha |
Model: | Shiver 750 | Monster 696 | SV 650 | ER-6n | CB 600 F Hornet | FZ6 Fazer S2 |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2007 | 2007 | 2007 |
Novinka: | NOVINKA 2008 | |||||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 749.9 ccm | 696 ccm | 645 ccm | 649 ccm | 599 ccm | 600 ccm |
Max. výkon: | 96.6 k (71.0 kW) / 9000 ot. | 80.0 k (58.8 kW) / 9000 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 9000 ot. | 72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 12000 ot. | 97.9 k (72.0 kW) / 12000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 82.5 Nm / 7000 ot. | 69 Nm / 7750 ot. | 64 Nm / 7200 ot. | 67 Nm / 7000 ot. | 63 Nm / 10500 ot. | 63 Nm / 10000 ot. |
Kompresný pomer: | 11:1 | 10.6:1 | 11.5:1 | 11.3:1 | 12 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 x 56.4 mm | 88 x 57.2 mm | 81.0 x 62.6 mm | 83 x 60 | 65.0 x 42.5 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 44 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (2V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | 120 mm | |||
Zdvih vzadu: | 130 mm | 148 mm | 130 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 300 mm | 296 mm | ||
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/60 ZR 17 | 120/60-ZR17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-ZR17 | 120/70ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | dvoj kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 245 mm | 220 mm | 240 mm | 256 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 160/60 ZR 17 | 160/60-ZR17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55-ZR17 | 180/55ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 163 kg | 175 kg | 174 kg | 173 kg | 186 kg |
Výška sedla: | 810 mm | 770 mm | 800 mm | 785 mm | 800 mm | 795 mm |
Rázvor: | 1440 mm | 1405 mm | 1435 mm | |||
Dĺžka: | 2265 mm | 2100 mm | 2100 mm | 2090 mm | 2095 mm | |
Šírka: | 800 mm | 760 mm | 740 mm | 750 mm | ||
Výška: | 1135 mm | 1129 mm | 1095 mm | 1095 mm | 1210 mm | |
Svetlá výška: | 135 mm | |||||
Objem nádrže: | 15 l | 15 l | 17 l | 15.5 l | 19 l | 19.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 6 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 259 km | cca 242 km |
Pridané: 05.03.2008 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Skúsenosti s prilbou Suomy Vandal
- Dvaja noví pekelníci CBR125R a CBR250R
- Legenda CBR600F je späť
- 3 x Honda CBR priamo zo Sevilly
- Čo jej obuť: Športové pneumatiky
- Čo jej obuť: Športovo-turistické pneumatiky
- Veľa muziky za málo peňazí - Honda PCX
- Krátky test BMW lokomotív R1200RT a K1300GT
- Test cestovného Bandita Suzuki GSX 1250 FA
- Kombinéza RR Edition od 4SR
- ... zobraz všetky články od tohto autora