Anketa:
Slováci na medzinárodných podujatiach MX a Enduro počas víkendu 4.-6.4.2008
ZdieľaťPridané: 07.04.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 3761 [Šport - Enduro]
Počas uplynulého víkendu štartovali naši motokrosový a „enduro“ jazdci na troch Majstrovstvách sveta a Majstrovstvách Európy triedy MX2.
Majstrovstvá sveta enduro – Sitges, Španielsko, 5. - 6. 4. 2008
Majstrovstvá sveta enduro pokračovali tretím podujatím v Španielskom stredisku Sitges. Slovensko na šampionáte reprezentovala trojica jazdcov Štefan Svitko a Juraj Dozsa v triede Enduro 3 a Peter Králik v triede Enduro2. Majstrovstvá sveta enduro prebiehajú v dvoch samostatných súťažných dňoch. V sobotu sa najviac darilo Štefanovi Svitkovi, ktorý skončil vo svojej triede na 18. mieste a hneď za ním došiel do cieľa i Juraj Dozsa ( 19.miesto). Peter Králik obsadil v sobotu vo veľmi silnej konkurencii triedy E2 23. miesto.
![]() |
ilustračná foto |
V nedeľu Králik pre technickú poruchu pretek nedokončil, Svitko skončil na veľmi peknom 13.mieste a Dozsa na mieste 17. V triede E1 v sobotu i v nedeľu zvíťazil Fín Mika Ahola, v triede E2 Jonny Aubert ( Francúz s jazdiaci za taliansku federáciu) a v triede E3 bol víťazom v sobotu i v nedeľu ďalší Fín Aro Samuli.
Majstrovstvá sveta v Motokrose MX1/MX2 – Valkenswaard, Holandsko, 6. 4. 2008
Seriál Majstrovstiev sveta v motokrose kubatúr MX1/MX2 prebiehal v Holandskom - Valkenswaard, kde štartoval Jozef Kulhavý, ktorý sa napriek vynikajúco rozbehnutej kvalifikácii (jazdil na 5.mieste) sa do nedeľňajších finálových jázd pre pád krátko pred ukončením kvalifikačnej jazdy nedostal. V triede MX1 zvíťazil v oboch jazdách Belgičan Ken de Dycker a v triede MX2 Juhoafričan Tyla Rattray.
Majstrovstvá sveta MX3 a Majstrovstvá Európy MX2 – Talavera de la Reina (Toledo), Španielsko, 5. - 6. 4. 2008
Španielské Toledo – Talavera de la Reina bola v uplynulých dňoch dejiskom i vrcholného motokrosového podujatia, nakoľko sa tu uskutočnilo prvé podujatie tohtoročného seriálu Majstrovstiev sveta kubatúry MX3 a Majstrovstvá Európy triedy MX2. Z dvoch štartujúcich jazdcov v MS MX3 v sobotňajšej kvalifikácii uspel len Tomáš Bučenec, Martin Tóth nepostúpil. Tomáš si pri svojej premiére v šampionáte MX3 vybojoval v prvej jazde 19. a v druhej 18.miesto. Prvá finálová jazda bola víťazná pre českého jazdca Jána Zarembu, ktorý v druhej jazde obsadil 5.miesto. Druhú rozjazdu vyhral Thomas Allier z Francúzska.
Súčasťou tohto podujatia boli i Majstrovstvá Európy v motokrose MX2, kde malo SMF troch jazdcov – dvoch Slovákov Tomáša Šimka a Martina Kohúta a belgického jazdca s licenciou SMF Tommy Raua. Tomáš Šimko pre technickú poruchu do nedeľňajších bojov nezasiahol a nebude štartovať ani na nasledujúcom podujatí vo Francúzsku. Martin Kohút pre pád v prvej finálovej jazde obsadil v konečnom hodnotení 37.miesto a o dve priečky za ním na 39.mieste skončil Tommy Rau, ktorý bude mať na Španielsko veľmi zlé spomienky, nakoľko po prílete na letisku bol okradnutý a prišiel nielen o peniaze, ale i o komplet doklady (pas, licencia apod.)
Nasledujúce podujatie seriálu MS MX3 a ME MX2 sa uskutoční tento víkend vo Francúzsku.
Zdroj: SMF, foto: Tomáš Hajduch - Awia
Pridané: 07.04.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Plejsy privítajú jazdcov svetového endura - Awia
- Motokrosový víkend v Holandsku - Slováci na prvom podujatí MS 2013 – MX1, MX2, MX3 a MXW - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!