Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1705 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26211
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15835)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10376)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť na cestách: Systém komunikácie medzi vozidlami (V2V) od Hondy

 Zdieľať

Pridané: 10.11.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9708 [Technika - Elektrika]

Komunikácia V2V umožňuje jednoduché, rýchle a spoľahlivé odovzdanie informácií, ktoré zlepšujú rozpoznávacie schopnosti jazdcov a vodičov.

Spoločnosť Honda predstavila technológiu pre motocykle určenú na záchranu životov

Vo svojom úsilí o zvýšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov premávky predviedla spoločnosť Honda v Európe svoj najmodernejší systém pre komunikáciu medzi motocyklami a vozidlami, a to pri príležitosti akcie usporiadanej konzorciom CAR 2 CAR Communication Consortium, ktorá sa konala 22. – 23. októbra na skúšobnom okruhu firmy Opel v nemeckom Dudenhofene.

Systém dáva jazdcom a vodičom výstražné signály prostredníctvom nepretržitej výmeny údajov o polohe zo satelitného systému GPS. To je užitočné predovšetkým v prípadoch, kedy sa vozidlo a motocykel blížia ku križovatke a systém oboch účastníkov upozorní, že existuje riziko zrážky s druhým vozidlom. Vďaka tomu sa dá nebezpečnej situácii včas zabrániť.
V rámci ukážkovej akcie bola predvedená funkčnosť bezpečnostného systému Honda, ktorý umožňuje komunikáciu s vozidlami ďalších ôsmich výrobcov.

Dáta z európskych výskumov ukazujú, že väčšina nehôd automobilov s motocyklami je spôsobená nepozornosťou a tento systém pomôže počet týchto nehôd znížiť.

Rozvoj komunikácie medzi vozidlami je súčasťou prístupu značky Honda k bezpečnosti majiteľov jednostopových vozidiel. Tento prístup pokrýva ako oblasť prevencie, tak aj oblasť aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Jeho výsledkom sú technológie v oblasti preventívnej bezpečnosti, ktoré zahŕňajú simulátor jazdy na motocykli a jazdný trenažér – v oboch prípadoch tieto zariadenia slúžia k nácviku vnímania rizík. Míľnikom v oblasti motocyklovej bezpečnosti bolo predstavenie prvého airbagu pre motocykle na Honde Gold Wing v roku 2006. Tento rok predstavený prvý elektronicky riadený systém ABS pre superšportové motocykle zlepšuje brzdenie v celom rade podmienok a predstavuje ďalší pokrok v oblasti aktívnej bezpečnosti.

Vývoj systémov komunikácie medzi vozidlami (Vehicle to Vehicle - V2V) v spoločnosti Honda

Spoločnosť Honda túto technológiu vyvinula v rámci japonského programu označovaného skratkou ASV (Advanced Safety Vehicle) a v súčasnosti sa podieľa na projektoch v Európe, v Japonsku a v Spojených štátoch. V Japonsku Honda v súčasnosti pracuje na štvrtej fáze vývoja technológie ASV. Systém ASV-4 využíva bezdrôtovú komunikačnú jednotku, ktorá udáva vzájomnú polohu a smer jazdy automobilov a motocyklov a upozorňuje ich vodičov/jazdcov na blížiace sa vozidlo či prekážku na vozovke. Táto technológia je nástupcom systému ASV-3 predstaveného v roku 2005, pričom ASV-4 vychádza z rozsiahlych výskumov, zberu dát a spolupráce v oblasti bezpečnostných technológií.

Čo je komunikácia medzi vozidlami?

Komunikácia V2V umožňuje jednoduché, rýchle a spoľahlivé odovzdanie informácií, ktoré zlepšujú rozpoznávacie schopnosti jazdcov a vodičov. Medzi vozidlami je vymieňaných množstvo informácií, medzi ktoré patria okrem iných aj údaje o pozícii, smere a rýchlosti jazdy. Jazdci na motocykloch tak bezpečným spôsobom (prostredníctvom indikátoru v zornom poli) získavajú informácie o vozidlách vo svojej blízkosti a navyše dostávajú pokyny prostredníctvom zvukového systému zabudovaného do prilby, vďaka čomu nemusia vôbec spustiť zrak z vozovky. Informácie o vozidlách a motocykloch vo svojej blízkosti vrátane príslušných upozornení môžu jazdci získať napríklad prostredníctvom displeja navigačného systému.

 Pokročilé rozhranie Honda
Pokročilé rozhranie Honda

Efektivita systému komunikácie vozidiel medzi sebou (Vehicle-to-Vehicle) a vozidiel s infraštruktúrou (Vehicle-to-lnfrastructure) do veľkej miery závisí na koncepcii rozhrania medzi človekom a systémom – jazdcom a jeho strojom. Na základe rozsiahleho výskumu Honda pre predvedenie systému Car 2 Car vyvinula jednoduché, logické a intuitívne rozhranie umožňujúce rýchlejšie a jednoduchšie získanie požadovaných informácií. V kritických situáciách sú jazdcovi dávané vizuálne a zvukové signály. Vizuálna časť rozhrania je umiestnená na hornom okraji prístrojového panelu motocykla, pokiaľ možno čo najbližšie k zornému poľu jazdca, ktorý má tak všetky informácie a výstrahy ľahko k dispozícii bez toho, že by bola jeho pozornosť odvádzaná od situácie na vozovke. Intenzita, farba a pozícia svetiel poskytujú intuitívnu informáciu o závažnosti a polohe hroziaceho rizika. Pre doplnenie informácií a pre podrobnejšie spresnenie nebezpečenstva je do jazdcovej prilby vyslané akustické upozornenie. Prilba je so systémom prepojená prostredníctvom bezdrôtovej technológie Bluetooth®. Toto pokročilé rozhranie prispieva k vyššej bezpečnosti jazdy na motocykli.

 CAR 2 CAR: Obrázok 1 - Rozhranie Honda, Obrázok 2 - Bezpečnostné upozornenie, Obrázok 3 - Komunikačná prilba
CAR 2 CAR: Obrázok 1 - Rozhranie Honda, Obrázok 2 - Bezpečnostné upozornenie, Obrázok 3 - Komunikačná prilba

 Príklad rozhrania použitého vo vozidlách systému Honda ASV-3
Príklad rozhrania použitého vo vozidlách systému Honda ASV-3

Charakteristiky motocyklových nehôd

Bezpečnosť pri jazde na motocykli vyžaduje zvláštne ohľady, ktoré sú dané špecifickou povahou motocyklových nehôd. Ako príčiny, tak aj dôsledky týchto nehôd sú spôsobené obyčajným prehliadnutím motocykla zo strany vodičov áut, či nesprávnym odhadom vzdialenosti a rýchlosti jeho jazdy. Pre to existuje niekoľko dôvodov.

Po prvé, predný profil motocykla je výrazne menší než profil automobilu alebo nákladného vozidla. Preto sú motocykle nielen ľahšie prehliadnuteľné, ale môže častejšie prísť aj k ich zakrytiu väčšími vozidlami alebo objektmi v okolí cesty. Vzhľadom k menším rozmerom motocykel aj viac splýva so svojím okolím. Napríklad pri príjazde ku križovatke môže byť motocykel z pohľadu vodiča po určitú dobu úplne skrytý za A-stĺpikom vozidla.

Po druhé, v prípade motocyklov častejšie dochádza k chybám pokiaľ ide o ich zaznamenanie a o odhad ich vzdialenosti a rýchlosti. To je dané ich menšou veľkosťou a aj určitou nevýhodnosťou systému ich osvetlenia. Honda tento problém rieši tým, že pri konštrukcii zvyšuje rozpoznateľnosť svojich strojov, vďaka čomu vodiči dokážu lepšie odhadnúť vzdialenosť aj rýchlosť motocykla.

Štatistika

V roku 1999 boli v rámci výskumného projektu financovaného z prostriedkov EU (Motorcycle Accident In-Depth Study - MAIDS) zistené základné príčiny nehôd motocyklov. Členmi výskumného konzorcia boli napríklad ACEM (európske združenie motocyklového priemyslu), FIM a FEMA (organizácia jazdcov na medzinárodnej a európskej úrovni).

V rámci výskumu boli zhromaždené dáta o 921 motocyklových nehodách, ku ktorým došlo v piatich európskych krajinách. Bolo zistené, že 88 % nehôd bolo spôsobených najmä ľudskou chybou, kým 8 % bolo spôsobených vonkajšími faktormi, akými boli poveternostné podmienky alebo stav cesty. V 37 % prípadov bola nehoda spôsobená motocyklistom, kým v 50 % prípadov bol za nehodu zodpovedný vodič druhého vozidla. Analýzou týchto 50 % prípadov bolo zistené, že: 72 % boli takzvané nehody „z nepozornosti“, kedy si vodič nevšimol motocykel, v 3 % sa jednalo o chybu „vyhodnotenia situácie“ (tj. vodič motocykel videl, ale jeho mozog to nevyhodnotil správne), a v 20 % sa jednalo o nesprávne rozhodnutie (vodič motocykel videl, ale napriek tomu sa rozhodol v zamýšľanom manévre pokračovať).
Problém viditeľnosti a rozpoznateľnosti motocyklov na ceste je nepochybne potrebné riešiť.

Ako môže V2V komunikácia pomôcť?

Výskum MAIDS sa zameral aj na najbežnejšie situácie, pri ktorých k nehodám motocyklov dochádza. K takmer 35 % týchto nehôd dochádza v dvoch hlavných situáciách:

    - nehody na križovatke, kedy sa vozidlá k sebe približujú kolmo,
    - nehody pri odbáčaní vľavo (vo Veľkej Británii a v Írsku vpravo), kedy sa k sebe vozidlá blížia v opačnom smere a jedno z nich (automobil) vojde do dráhy blížiacemu sa motocyklu.

Nasledujúce schémy ukazujú, ako funguje v týchto typických situáciách komunikácia medzi vozidlami:

 Možné situácie
Možné situácie

Vo vyššie uvedených situáciách môže komunikačný systém V2V kompenzovať chyby, nepozornosť alebo momentálny výpadok sústredenia. Systém je testovaný aj v situáciách, v ktorých ľudské zmysly nemusia spoľahlivo zaregistrovať všetky potrebné informácie. Jedným z príkladov je tzv. slepý uhol – priestor mimo zorného poľa vodiča, ktorý nie je vykrytý spätnými zrkadlami. Iným príkladom môže byť blížiace sa vozidlo záchrannej služby, kedy je počuť sirénu, ale jeho pozíciu, rýchlosť alebo smer jazdy je ťažké určiť. Ďalšia situácia nastáva, keď vodič zbadá motocyklistu v spätnom zrkadle, ale nedokáže odhadnúť jeho rýchlosť a vzdialenosť, najmä za tmy alebo za zníženej viditeľnosti.

Honda a konzorcium pre komunikáciu medzi vozidlami (Car 2 Car Communication Consortium)

Spoločnosť Honda verí, že predstavením svojich najmodernejších technológií prispieva k dosiahnutiu spoločného prístupu k bezpečnosti pre všetkých účastníkov premávky.
Konzorcium CAR 2 CAR Communication Consortium je neziskovou organizáciou založenou európskymi výrobcami vozidiel, ktorá je otvorená dodávateľom, výskumným organizáciám a ďalším partnerom. CAR 2 CAR Communication Consortium má za úlohu ďalej zvýšiť bezpečnosť a efektivitu cestnej premávky prostredníctvom komunikácie medzi vozidlami.
Spoločnosť Honda sa na výskume systémov komunikácie medzi vozidlami podieľa už viac než desať rokov, a to vlastnými silami, ale aj formou nezávislých výskumných projektov v Japonsku a v USA. Pre zvýšenie bezpečnosti jazdy na motocykli v Európe sa spoločnosť Honda stala v roku 2005 plnohodnotným členom konzorcia CAR 2 CAR Communication Consortium s jasným cieľom zahrnúť motocykle do systému CAR 2 CAR. Spoločným cieľom všetkých zúčastnených je vytvoriť spoločné, vzájomne kompatibilné štandardy pre všetky vozidlá vrátane motocyklov a štandardný systém C2C CC rýchlo zaviesť na európsky automobilový trh.

Vlastná inovácia spoločnosti Honda

Výskum komunikácie medzi vozidlami a komunikácie vozidiel s infraštruktúrou je ďalším krokom vo vývoji nových technológií pre zlepšenie bezpečnosti a pohodlia na cestách. Medzi predchádzajúce inovácie a svetové prvenstvá značky Honda patrí napríklad prvý automobilový navigačný systém na svete, ktorý dnes možno nájsť v mnohých vozidlách; systémy pre zmiernenie následkov kolízie, ktoré v prípade hroziacej zrážky aktivujú zádržné systémy a brzdy; systémy pre udržiavanie jazdného pruhu u vozidiel predávaných v Európe; inteligentné systémy nočného videnia umožňujúce včasné rozpoznanie chodcov; a navigačný systém Honda Internavi – prvý napevno zabudovaný navigačný systém s plávajúcimi dátami.

Ďalšie zdroje

Spoločnosť Honda rovnako plne podporuje ciele EU znížiť počet smrteľných dopravných nehôd a je na najlepšej ceste k splneniu svojich záväzkov v oblasti bezpečnosti vyplývajúcich z Európskej charty o bezpečnosti cestnej premávky. Viac informácií o bezpečnostných programoch spoločnosti Honda, C2C CC a Charte o bezpečnosti cestnej premávky nájdete na internetových stránkach:

www.world.honda.com
www.world.honda.com/HDTV/ASV/ASV-3
www.car-to-car.org

Pridané: 10.11.2008 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Dzešec učinkoh šľivovici na hlopoh :...
1.- Perše poldeci : - prestaňe ci šmerdzec zos papuľi ...
2.- Druhe poldeci :- prestaňu ce ozjabac nohi ...
3.- Trece poldeci :- prestaňe ce boľec bruh ...
4.- Štrvarte poldeci :- prestaňu še ci kľepac ruki ...
5.- Piate poldeci :- prestaňu ci ciskac boganče ...
6.- Šeste poldeci :- prestaňeš še mračic ...
7.- Šedzme poldeci :- začňeš špivac ...
8.- Osme poldeci :- začňeš mladnuc....
9.- Dzevjate poldeci :- začňu še ci pačic druhe ženi ...
10.- Dzešate poldeci :- začňe še ci pačic Tvoja manželka ..

Ďalšie vtipy »